Aannemer geeft geen garantie op werken en verlaat werf

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

Aannemer geeft geen garantie op werken en verlaat werf

#1 , 19 aug 2021 11:16

Een paar manden geleden belde ik naar een aannemer die vorig jaar dakwerken (o.a. vernieuwen van de corniche) bij ons had uitgevoerd, omdat de verflaag op verschillende plaatsen los was gekomen. Eerst dacht ik aan indringend regenwater uit de goten, maar die vent meende dat het enkel aan de verf lag die hier en daar niet goed gepakt had, volgens hem. Nadat hij tot 5 keer de kat had gestuurd begon die dakwerker aan de hestellingswerken, nl. schuren en aanbrengen van primer. Op een gegeven moment verdween hij zomaar zonder zijn spullen weg te brengen, o.a. een 4 meter lange ladder, die nog steeds op de werf liggen, nl. in onze tuin.

Na veel onbeantwoorde oproepen en twee aangetekende brieven, waarvan een ingebrekestelling, heb ik nog steeds niets meer gehoord van die dakwerker. De uitblijvende werken lijken me erg beperkt, maar ik laat me niet voor de gek houden door iemand die trouwens altijd moeilijk heeft gedaan. Ik ga dus een andere firma de opdracht geven om de werken af te ronden, en nadien zal ik een vergoeding eisen van die darwerker. Uiteraard zal hij mijn vordering negeren, waardoor de enige uitgang de rechtbank lijkt te zijn.

Vragen: stel dat die vent komt opdagen terwijl de andere firma bezig is op de werf, of zelfs nadat hij gedagvaard werd, om zijn spullen eindelijk weg te halen. Zou ik mijn vordering van schadevergoeding voor het bewaren van zijn spullen dan moeten laten vallen? Zou ik verplicht zijn om hem überhaupt binnen te laten?
Laatst gewijzigd door supernamy op 19 aug 2021 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 19 aug 2021 11:24

Kan u even het scheldwoord uit uw bericht halen? We willen gerust helpen, maar we gebruiken geen schuttingstaal.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 aug 2021 16:00

Herstellingen aan een dak of goot bestel je aan een dakwerker. Schilderwerken aan een schilder.
Heb je al een voorschot betaald? Heb je een geschreven en door u ondertekende offerte?
Indien niet, kan je gerust iemand anders vragen. En die ladder? Heb je nooit gezien.

Reclame

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#4 , 19 aug 2021 17:00

Herstellingen aan een dak of goot bestel je aan een dakwerker. Schilderwerken aan een schilder.
Heb je al een voorschot betaald? Heb je een geschreven en door u ondertekende offerte?
Indien niet, kan je gerust iemand anders vragen. En die ladder? Heb je nooit gezien.
De vraag is niet aan wie ik wat besteed. Het vernieuwen van een corniche valt trouwens perfect onder de bevoegheden van een dakwerker.
Een voorschot betaald? Aan wie :?: Ik heb de hele factuur al betaald aan die dakwerker die vorig jaar de werken uitvoerde. Uiteraard werd er toen een offerte getekend waar er o.a. het vernieuwen van de corniche in stond, en?
Wat bedoelt u verder met die ladder :?:
Ik denk dat u de vraag niet begrepen heeft.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 aug 2021 19:52

Ik heb uw vraag zeer goed begrepen. Je mag geen andere aannemer aanstellen zonder akkoord van de oorspronkelijke. Maar gezien je al 100 % van, de factuur hebt betaald, en dat nog voor de werken waren afgewerkt, zit je nu met de miserie. Welk argument heeft die aannemer nu nog om zijn werken af te werken. Jij bent in de fout gegaan door alles te betalen. Nu is er geen weg meer terug, en zal je nogmaals betalen om volledig af te werken..

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#6 , 19 aug 2021 20:19

Ik heb uw vraag zeer goed begrepen. Je mag geen andere aannemer aanstellen zonder akkoord van de oorspronkelijke. Maar gezien je al 100 % van, de factuur hebt betaald, en dat nog voor de werken waren afgewerkt, zit je nu met de miserie. Welk argument heeft die aannemer nu nog om zijn werken af te werken. Jij bent in de fout gegaan door alles te betalen. Nu is er geen weg meer terug, en zal je nogmaals betalen om volledig af te werken..
Sorry?! Hoe komt u op het idee dat ik betaald zou hebben voordat alles afgewerkt was? Ik zou in de fout zijn gegaan door de eindfactuur te betalen toen alles wel afgerond was (nota bene 1 jaar geleden!)? :shock: Met welke argumenten had ik toen een deel van de factuur kunnen weigeren te betalen? Meent u dat (als jurist veronderstel ik) echt? :? Op welke juridische grondslag had ik het kunnen doen?

De kern van de zaak is de 10 jarige garantie op werken die de aannemer om onbegrijpelijke redenen niet wil geven.

U heeft bovendien mijn vragen nog steeds niet beantwoorden, nl
1) Ben ik verplicht in het geval van een geding om die aannemer binnen te laten indien hij zijn spullen komt ophalen nadat hij gedagvaard werd (rekening houden met het feit dat ik een vergoeding zou vorderen voor het bewaren van die spullen)?
2) Zou ik in dit geval het recht op een schadevergoeding erop verliezen?

Graag antwoorden ter zake

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 19 aug 2021 20:42

Sorry, maar had u even kordaat tegen die aannemer gehandeld als u hier optreedt tegen degenen die u antwoorden, had u niet met die problemen gezeten.

En dat u alles al betaald hebt, dat zegt u zelf , kijk maar :
Een voorschot betaald? Aan wie :?: Ik heb de hele factuur al betaald aan die dakwerker die vorig jaar de werken uitvoerde. Uiteraard werd er toen een offerte getekend waar er o.a. het vernieuwen van de corniche in stond, en?
Tot uw dienst overigens ... :)

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#8 , 19 aug 2021 21:33

Sorry, maar had u even kordaat tegen die aannemer gehandeld als u hier optreedt tegen degenen die u antwoorden, had u niet met die problemen gezeten.

En dat u alles al betaald hebt, dat zegt u zelf , kijk maar :
Een voorschot betaald? Aan wie :?: Ik heb de hele factuur al betaald aan die dakwerker die vorig jaar de werken uitvoerde. Uiteraard werd er toen een offerte getekend waar er o.a. het vernieuwen van de corniche in stond, en?
Tot uw dienst overigens ... :)
U hebt het verhaal blijkbaar ook niet goed gelezen. Alles was 1 jaar geleden afgewerkt en uiteraard heb ik toen ook betaald. De problemen zijn pas een paar maanden geleden begonnen, en toen weigerde die aannemer ze serieus aan te pakken.
Duidelijker dan zo kan het echt niet…

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 aug 2021 22:10

Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

lukasi
Berichten: 1139

#10 , 20 aug 2021 08:41

U hebt op papier staan dat die afpellende verf valt onder de 10 jarige garantie ?
Want volgens mij verwar je met de 10 jarige aansprakelijkheid van aannemer en architect voor bouwconstructies betreffende stabiliteit en integriteit.
Het zou wat erg zijn dat de stabiliteit afhankelijk zou zijn van verf.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#11 , 20 aug 2021 11:03

U hebt op papier staan dat die afpellende verf valt onder de 10 jarige garantie ?
Want volgens mij verwar je met de 10 jarige aansprakelijkheid van aannemer en architect voor bouwconstructies betreffende stabiliteit en integriteit.
Het zou wat erg zijn dat de stabiliteit afhankelijk zou zijn van verf.
De 10 jaar garantie betreft niet alleen stabiliteit en integriteit van het gebouw, maar ook “kleinere” gebreken die verborgen waren ofwel het gevolg van een fout van de aannemer. https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... gle.com%2F

In ieder geval, ik hoef niet eens de 10 jarige garantie in te roepen, want het is zeker niet de bedoeling dat de verf na amper een jaar los komt. Dit wijst op een slordige uitvoering van de werken, nl. niet volgens de regels van de kunst. Het is bovendien een feit dat die aannemer wel was begonnen aan de herstelling voordat hij spoorloos verdween en al zijn spullen achterliet.

lukasi
Berichten: 1139

#12 , 20 aug 2021 11:45

U leest dit artikel zeer selectief.
Nergens staat daar vermeld dat een verflaag kan behoren tot de 10 jarige aansprakelijkheid .
Nog steeds verwar je 10 jarige aansprakelijkheid bouw met 10 jaar garantie voor produkten en werken.
Als in de ondertekende aannemersovereenkomst niet vermeld staat dat u 10 jaar GARANTIE krijgt op de verf ( let op , werkuren MOETEN dan ook vermeld staan, anders kunnen die apart verrekend worden) dan kunt u deze garantie NIET inroepen.

Je zal dus betreffende garantie moeten kijken naar de offerte en of aannemingscontract.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#13 , 20 aug 2021 12:58

U leest dit artikel zeer selectief.
Nergens staat daar vermeld dat een verflaag kan behoren tot de 10 jarige aansprakelijkheid .
Nog steeds verwar je 10 jarige aansprakelijkheid bouw met 10 jaar garantie voor produkten en werken.
Als in de ondertekende aannemersovereenkomst niet vermeld staat dat u 10 jaar GARANTIE krijgt op de verf ( let op , werkuren MOETEN dan ook vermeld staan, anders kunnen die apart verrekend worden) dan kunt u deze garantie NIET inroepen.

Je zal dus betreffende garantie moeten kijken naar de offerte en of aannemingscontract.
Ok, wat voor soort garantie roep je dan in als je iets laat verven door een professioneel en de verf een jaar daarna loskomt door slechte hechting aan het materiaal (dat dezelfde professioneel had moeten vervangen en voorbereiden)?

lukasi
Berichten: 1139

#14 , 20 aug 2021 16:12

deze die vermeld wordt in uw aannemingscontract.
Maar zeker niet de 10 jarige aansprakelijkheid.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#15 , 20 aug 2021 17:23

deze die vermeld wordt in uw aannemingscontract.
Maar zeker niet de 10 jarige aansprakelijkheid.
In mijn aannemingscontract staat er niets over vermeld. Dit betekent geenszins dat ik als bouwheer geen rechten heb inzake waarborg, laat staan na amper een jaar. Vandaar dat ik aanneem dat de wettelijke aansprakelijkheid van toepassing is.

Terug naar “Aanneming”