Aannemer geeft geen garantie op werken en verlaat werf

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Aannemer geeft geen garantie op werken en verlaat werf

#16 , 20 aug 2021 19:57

Maar je zal ervoor naar de rechtbank moeten stappen om die te bekomen, en dat kan u mogelijks (bijna zeker) meer kosten dan de werken zelf. Hoeveel kost het schilderen van die kroonlijst u?
Over hoeveel lopende meters kroonlijst gaat het hier? Rechter zal een expert aanstellen die u gemakkelijk 2 à 2.500 € voorschot zal kosten (krijg je wel terug als je 100% gelijk krijgt) Deskundige zal bijna zeker een hoogtewerker huren voor zijn nazicht . Die gaat niet op een ladder staan van meer dan 4 meter, zeker niet voor een expertise waarbij hij verschillende metingen moet doen.
Bezin dus voor je begint, maar het zijn uiteraard uw centen. Daar doe je mee wat je wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1140

#17 , 21 aug 2021 09:54

deze die vermeld wordt in uw aannemingscontract.
Maar zeker niet de 10 jarige aansprakelijkheid.
In mijn aannemingscontract staat er niets over vermeld. Dit betekent geenszins dat ik als bouwheer geen rechten heb inzake waarborg, laat staan na amper een jaar. Vandaar dat ik aanneem dat de wettelijke aansprakelijkheid van toepassing is.
U verwart garantie weer met de wettelijke aansprakelijkheid.
Aansprakelijkheid is hier niet van toepassing.
Als er niets vermeld staat over garantie dan is inderdaad de wettelijke garantietermijn van toepassingen.
Voor sommige zaken is dit 1 jaar voor andere 2 jaar.
Maar anderen hier zijn hier beter in geschoold dan ik.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 21 aug 2021 11:39

Toen ik nog het beheer van honderden horacapanden deed, (1976-2004), bestelde ik jaarlijks de buiten schilderwerken van enkele tientallen panden. (soms wel 50 à 60 op één jaar) In de prijsaanvraag met lastenboek stond duidelijk vermeld dat deze werken volgens de regels van de kunst dienden uitgevoerd te worden en dat er op de factuur een garantie van 5 jaar werd gevraagd. Indien dat niet was bevestig op de factuur werd die voorlopig ingehouden, totdat ik de bevestiging voor die waarborg had. Op mijn bijna 30 jarige carrière, en mogelijks meer dan 5000 buitenschllderwerken aan gevels, ramen en kroonlijsten, heb ik hiervan minder dan 10 x beroep moeten op doen. Ik was daar heel streng op omdat de gevel het uithangbord is van een horecazaak.
Indien de oorzaak ergens anders lag (bvb lekken of houtrot) lag de fout niet bij de schilder, en liet ik uiteraard opnieuw schilderen na de herstelling)

Reclame

Terug naar “Aanneming”