Vertragingsvergoeding Wet Breyne met SOD: werkdag of kalenderdag

phuysman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vertragingsvergoeding Wet Breyne met SOD: werkdag of kalenderdag

#1 , 07 jul 2021 20:23

Mijn SOD heeft de vertragingsvergoedingen.
Mijn aannemingsovereenkomst is standaard van confederatie bouw. Althans dat denk ik.

Contractueel bouwtermijn is 210 dagen.
Bij de berekening nemen zij weerverlet enz in rekening. Zij nemen ook 2 maanden COVID impact in rekening (standaard volgens hun?).

Wij gaan nu naar voorlopige oplevering en zij rekenen voor de gehele bouwtermijn tot de voorlopige oplevering alle weerverlet en weekenddagen af om zo te komen tot het aantal dagen vertraging dat ze boven de 210 dagen zitten.

Ik ben in de veronderstelling dat vertragingsvergoeding per dag vertraging wel degelijk als kalenderdagen dient geïnterpeteerd te worden, en dit vanaf dat de contractueele bouwtermijn is overschreden. Dus vanaf dat 210 werkdagen (rekeninghoudend met weerverlet, covid...) bereikt zijn dient vanaf die datum de vertragingsvergoeding per kalenderdag te worden gerekend. Correct?

Hartelijk dank voor jullie advies,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 07 jul 2021 20:29

Kunt u de letterlijke passage hier geven?

phuysman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jul 2021 20:56

Bedoelt u de passage uit mijn aanemingsovereenkomst?

Reclame

phuysman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2021 21:55

Kunt u de letterlijke passage hier geven?

"
A1. De uitvoeringstermijn van de bouwwerken die loopt tot het gebouw in voorlopige oplevering kan worden genomen, beloopt 210 werkdagen te rekenen vanaf de datum van de grondwerken, dewelke wordt beschouwd als aanvang der werken.

A2. Als werkdagen worden niet aangerekend
- de dagen waarop ongunstige weersomstandigheden rechtstreeks of onrechtstreeks tot gevolg hebben dat zij het werk gedurende tenminste 4 uur onmogelijk maken en of het gebouw dicht moet zijn of niet (vanaf een totaal van 4 uur regen/dag en 0°C of minder om 7u 's ochtends). De metingen van de Syndicale Kamer der Bouwnijverheid zullen gebruikt worden voor de berekening van deze ongunstige weersomstandigheden
- zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen; de jaarlijkse vakantiedagen en de compensatie-
rustdagen.

A3. Elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hinderpaal vormt voor de normale uitvoering van de
verplichtingen van de aannemer of die hem dwingt de werken tijdelijk of definitief stop te zeten, wordt
beschouwd als een geval van overmacht (niet limitatieve lijst van voorbeelden: ongevallen, oorlogen en
de daaraan verbonden gevolgen, stakingen of lock-out, stilstand door onbetaalde facturen, vertraging
door afwachting van keuze, of andere door de bouwheer veroorzaakte belemmeringen die een vlotte
voortgang verstoren, zoals buurtproblemen, mede-eigendom, toegankelijkheid,...). ontdekkingen in de bodem,


B. Verwijlvergoedingen
B1. Bij de aannemer te wijten vertraging in de uitvoering of de levering, dient deze aan de bouwheer bij
wijze van vaste schadevergoeding €25,00 per dag te betalen; deze som omvat de normale huurprijs die
de bouwheer zou kunnen ontvangen bij de verhuring van het voltooide goed, alsmede andere geleden
schade.

B2. Deze vergoeding is, in voorkomend geval, slechts verschuldigd voor de periode volgend op de
ingebrekestelling die de bouwheer per aangetekend schrijven aan de aannemer heeft gericht, bij
vaststeling van het overschrijden van de contractuele termijn.

"


Ivm B2: Ik heb een ingebrekestelling aangetekend verstuurd

Bedankt voor uw advies

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 jul 2021 09:06


"
A1. De uitvoeringstermijn van de bouwwerken die loopt tot het gebouw in voorlopige oplevering kan worden genomen, beloopt 210 werkdagen te rekenen vanaf de datum van de grondwerken, dewelke wordt beschouwd als aanvang der werken.

[/quote]

Er staat toch duidelijk WERKDAGEN

pho450
Berichten: 192

#6 , 08 jul 2021 09:48


"
A1. De uitvoeringstermijn van de bouwwerken die loopt tot het gebouw in voorlopige oplevering kan worden genomen, beloopt 210 werkdagen te rekenen vanaf de datum van de grondwerken, dewelke wordt beschouwd als aanvang der werken.

Er staat toch duidelijk WERKDAGEN

Wel in het stuk om de uitvoeringstermijn te berekenen, maar als ik het goed begrijp gaat de vraag over de te ontvangen vergoeding bij het overschrijden van deze termijn, daar gaat het wel degelijk over dagen. Het wordt vergeleken met gemiste huur, die moet mijn inziens toch ook voor weekend/feest dagen betaald worden.

"B. Verwijlvergoedingen
B1. Bij de aannemer te wijten vertraging in de uitvoering of de levering, dient deze aan de bouwheer bij
wijze van vaste schadevergoeding €25,00 per dag te betalen; deze som omvat de normale huurprijs die
de bouwheer zou kunnen ontvangen bij de verhuring van het voltooide goed, alsmede andere geleden
schade."

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 25 jul 2021 23:06

Ik denk niet dat "uw interpretatie" het zal halen bij de rechtbank. Er staat idd werkdagen en dat zal zo doorgetrokken worden ook. Daar zal een rechtbank met de vele gekende precedenten niet moeten over twijfelen. U bent niet de eerste die dit tracht "anders" te interpreteren.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 jul 2021 09:08

In de bouwwereld rekent men altijd in werkdagen, gezien ze zeer weersafhankelijk zijn. Men kan nog niet het aantal dagen vorst en regenweer vooraf bepalen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 jul 2021 15:31

Ik denk niet dat "uw interpretatie" het zal halen bij de rechtbank. Er staat idd werkdagen en dat zal zo doorgetrokken worden ook. Daar zal een rechtbank met de vele gekende precedenten niet moeten over twijfelen. U bent niet de eerste die dit tracht "anders" te interpreteren.
In deze valt er niets te interpreteren, daar de verantwoording naast het bedrag staat: normale huurprijs. Huur aan dagprijs is per effectieve dag, niet per werkdag.

pho450
Berichten: 192

#10 , 28 jul 2021 12:06

In de bouwwereld rekent men altijd in werkdagen, gezien ze zeer weersafhankelijk zijn. Men kan nog niet het aantal dagen vorst en regenweer vooraf bepalen.
Er is volgens het contract een verschil in de berekening van de uitvoeringstermijn en de vergoeding voor het overschrijden er van. De weerverlet dagen e.a. worden in rekening gebracht bij het berekenen van de uitvoeringstermijn, pas als deze overschreden is start de vergoeding.

Terug naar “Aanneming”