Tuinaannemer verknoeit tuin

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Tuinaannemer verknoeit tuin

#1 , 04 jul 2021 23:35

Beste,

Ik was 1 maand ziek, en mijn gras stond heel hoog.ik contacteerde de tuinier, maar deze had geen tijd. Het gras moest af dus contacteerde we een loonwerker. Hij is komen zien, en ging het gras komen afdoen, wat ook gebeurde. Hij reed daarbij een muurtje af, mijn tuinpad is op verschillende plaatsen gebarsten, en in mijn tuin zijn quasi overal sporen van de tractor die blijkbaar te zwaar is. Hij is komen zien, want een werknemer had dit gedaan. Hij gaf toe dat hij het fout had ingeschat. Hij wilde me 75 euro geven. Mijn tuin is helemaal naar de knoppen, en zal een paar duizend euro kosten om hem terug in orde te krijgen. Ik zei heb je geen verzekering en dat had hij, we kwamen overeen dat ik hem een mail ging sturen met de omlijsting van de schade, wat ik gedaan heb, en de vraag dit over te maken aan zijn verzekeraar. Dit is nu een week geleden, en nog geen nieuws. Ik vrees dat hij er zijn handen van aftrekt. Ik heb ook geen bewijs dat hij het afgereden heeft, buiten de telefoontjes. Wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 jul 2021 23:47

"Hij reed daarbij een muurtje af, mijn tuinpad is op verschillende plaatsen gebarsten, en in mijn tuin zijn quasi overal sporen van de tractor die blijkbaar te zwaar is. "

Hebt u de factuur al betaald niettegenstaande al die schade?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 jul 2021 09:10

Had je een offerte, en heb je die ondertekend?

Reclame

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jul 2021 15:42

Ik had geen offerte, en heb deze bijgevolg ook niet ondertekend.
Ik heb geen factuur betaald.

Ondertussen contact gehad met de tegenpartij, hij heeft mijn mail aan hem overgemaakt aan zijn verzekeraar. Wij hebben deze ook gebeld. Deze zegt dat wij bij onze verzekeraar de schade moeten aangeven, wat we vandaag ook gedaan hebben. Zijn verzekeraar zei dat mijn brandverzekering wel zal tussenkomen i.k.v. woningverzekering, of desgevallend mijn familiale verzekering. Ik heb op de website van mijn verzekeraar al gelezen dat de familiale verzekering niet tussenkomt in contracten, wat het hier volgens mij wel is. Hij stelde ook dat als je een loonwerker inschakelt, je wel mag verwachten dat je tuin vol bandensporen van zijn tractor zal staan. Daar is alleszins niets van besproken. Waarom heeft de persoon dat dan niet op voorhand gemeld en/of deze job niet aangenomen ? De loonwerker heeft in het gesprek met ons ook aangegeven dat hij het zo erg ook niet verwacht had. Hoe moeten wij dat dan kunnen inschatten? Alle tips welkom

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 05 jul 2021 16:10

Ik volg het argument wel dat een tractor sowieso sporen gaat nalaten. U hebt het waarschijnlijk al wel gedaan, maar voor de zekerheid toch nog eens zeggen om van alles foto's te maken.

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jul 2021 22:38

Ik heb inderdaad foto's genomen. De loonwerken heeft zelf mondeling bevestigd dat hij het zelf niet zo erg had verwacht. Hij dacht dat het zoals weides zou zijn.

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 06 jul 2021 10:06

is dit werk op factuur gebeurt of in het zwart?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 06 jul 2021 17:15

Wie gebruikt nu een loonwerken voor een tuinonderhoud? Die hebben de grootste machines van allemaal, nog groter dan een welstellende boer. Je kon evengoed bij een verhuis een grote torenkraan laten installeren i.p.v. een gewone ladderlift te huren., of een jumbojet charteren om naar onze kust te gaan .
Als dat ooit voor een rechtbank komt, vrees ik dat een rechter hetzelfde zal zeggen. (of iets in die aard)

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 jul 2021 17:21

Beste,
zoals ik gezegd heb, was ik 1,5 maand ziek, in die tussentijd was er niks gebeurd in de tuin, de aannemer kon pas binnen een paar weken. Daarom hebben we hem gecontacteerd. We waren daar niet van op de hoogte, hij heeft daar ook zelf niets van gezegd dat de tuin er zo zou uitzien, in dat geval hadden we dat niet gedaan. We hebben het nagevraagd op dat dat wel ging ok zijn en hij zei ja. Hij bevestigde achteraf ook mondeling dat hij het zo niet had ingeschat. Daarenboven ga je er ook niet vanuit dat hij een muur afrijdt en een pad kapot maakt, of hadden we dat ook moeten weten, maar dat is ook gebeurd, dus over de hele lijn een foute inschatting van hem.

jef007
Berichten: 1680

#10 , 06 jul 2021 18:56

heet is toch niet aan TS om in te schatten met welk (zwaar) materiaal de loonwerker komt.
het is toch aan de loonwerker om het juiste materiaal mee te brengen ( niet te zwaar en niet te licht)

of moet TS eerst het wagenpark van de loonwerker gaan inspecteren???
het is toch de loonwerker die deskundig is ( of zou moeten zijn)

Meeboo
Berichten: 1488

#11 , 07 jul 2021 10:11

maar dan nog, is dit werk gefactureerd of niet.
Zonder factuur staat TS nergens in de rechtbank

Tania02
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jul 2021 20:10

Ik heb een brief van mijn verzekering ontvangen. Daarin staat dat ik een bestek moet laten opmaken, en dat ze dan gaan zien dat de schade gedekt is of dat ze een expert aanstellen. Dit vind ik een beetje de omgekeerde wereld. Of heeft dit te maken met het bedrag van de schade? Bv. schade onder de 10.000 € dekken wel wel, daarboven niet. Dit zou me ook heel straf lijken. Normaliter kunnen ze op basis van de schade al zeggen of dit gedekt is of niet, toch?

TomdeJurist
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#13 , 09 jul 2021 14:22

Je zit met een vrijstelling in uw verzekering. Daarom is een schadebestek belangrijk. De meeste verzekeraars zullen, zonder schadebestek, enkel een administratief dossier openen en wachten af tot u het dossier compleet maakt (met onder meer schadebestek, ingebrekestelling aan aannemer etc).

Terug naar “Aanneming”