Onderaannemer rechtstreeks factureren aan klant

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

Onderaannemer rechtstreeks factureren aan klant

#1 , 03 jul 2021 08:33

Beste,

Ik heb een vraag in verband met aansprakelijkheid. Wij zijn aan het verbouwen en laten alle werken uitvoeren door 1 hoofdaannemer. Hij maakte een offerte op voor alle werken en wij zijn hiermee akkoord gegaan.

De aannemer werkt met verschillende onderaannemers.
De hoofdaannemer factureert deels aan ons, maar voor bepaalde werken laat hij de onderaannemers rechtstreeks aan ons factureren. Hij zegt dat ze rechtstreeks aan ons mogen factureren. Over het bedrag is er geen discussie, dat is dezelfde prijs die we vooraf hadden afgesproken.

Ik vroeg mij af: wat met aansprakelijkheid later? Het gaat onder andere over weghalen draagmuren, schoorsteen, enz.
Als er later iets misgaat, is de hoofdaannemer dan nog wel aansprakelijk want -> geen factuur, enkel de ontvangen offerte. Of kan ik dan alleen nog bij de onderaannemer aankloppen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 03 jul 2021 10:31

Ik zou een factuur eisen van de persoon met wie u een overeenkomst hebt, kan u inderdaad een hoop gezever besparen achteraf.

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2021 00:58

Leen, bedankt voor het antwoord. Ik vermoede dit al.. Ik heb hierover contact opgenomen met de aannemer. Hij vroeg of ik die ene factuur van de onderaannemer, rechtstreeks aan mij gericht, toch wilde betalen aan de onderaannemer omdat hij dit al had afgesproken en de factuur al was opgemaakt. Hij toonde wel begrip en zei dat voortaan alle andere facturen via zijn bedrijf worden gestuurd.

De offerte die ik had ondertekend heeft hij nu op mijn vraag ook ondertekend, op die gedetailleerde offerte staan alle werken op en is nu getekend door beide partijen.
Is dit voldoende bewijs dat hij de hoofdaannemer en dus verantwoordelijke is voor alle werken op de werf? Of toch best nog die ene factuur van de onderaannemer betwisten en eisen dat de hoofdaannemer een nieuwe factuur rechtstreeks aan mij opmaakt.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 jul 2021 09:14

Gebeurd soms bij aannemers die dicht bij een faling staan. Als zij de factuur versturen kan de curator soms beslag leggen op het geld, en wordt de onderaannemer niet betaald. Het stelt de oorspronkelijke aannemer in staat nog een poos verder te werken.

Terug naar “Aanneming”