Barsten en scheuren in muren

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

Barsten en scheuren in muren

#1 , 28 apr 2021 17:28

Ons app gebouw, 2013 opgeleverd, vertoond diverse barsten en scheuren aan de binnenmuren, vnl aan de liftkoker.
Daar is over de hele hoogte, +/- 5m de muur van boven naar onder gescheurd. Daarnaast zijn er ook in de traphal diverse horizontale barsten.
Wij hebben de bouwfirma en de architect al diverse malen gecontacteerd met de vraag om dit te komen bekijken.
1 keer zijn ze langsgeweest en na 5 min was het verdicht…. Zetten van de bouw.
De barsten en scheuren worden alsmaar groter. Intussen hebben we ook nog een buisverzakking aan de afvoer naar de sceptische put én zijn de vloeren van de app met ongeveer 1 tot 1,5 cm gezakt. Dat laatste kon gezien worden omdat de muurplinten los gekomen waren van de vloer. Volgens de bouwfirma zou dit te wijten zijn aan de geluidsisolatie die gezakt/gekrompen is. Hun oplossing: voegen terug met silicone opgespoten.

Ik vraag me nu af in hoeverre we de architect en bouwfirma kunnen dwingen om in eerste instantie een degelijke risicoanalyse te laten doen van de barsten en scheuren. Wie is uiteindelijk verantwoordelijk?
De periode van 10 jaar loopt af in aug 2023.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 apr 2021 17:56

"Volgens de bouwfirma zou dit te wijten zijn aan de geluidsisolatie die gezakt/gekrompen is. Hun oplossing: voegen terug met silicone opgespoten."

Dat klopt, is een algemeen verschijnsel sedert meer aandacht wordt besteed aan geluidsisolatie vloer. Zelfde meegemaakt (spleet van 2 tot 5 mm) 7 jaar geleden. En ja, siliconenvoeg aangebracht van geschikte juiste kleur. Daarna geen probleem meer vastgesteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#3 , 28 apr 2021 19:49

Door de siliconevoeg is het estethische wel opgelost maar het isoleren verre van, wij horen onze bovenburen zelfs praten,….

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 apr 2021 20:12

Dat komt niet door dat spleetje.
Want dat zit BOVEN de geluidsisolatie.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 apr 2021 09:31

Beton is een zeer goede geleider van geluid. Het geluid kan zowel via de vloeren als door de muren worden doorgegeven. Enige oplossingen: ofwel een isolerende vloerbekleding leggen door de bovenbuur, ofwel een vrijdragende isolerende valse zoldering in uw appartement. Er mag dus geen enkel contact zijn tussen valse zoldering en betonvloer van bovenliggen appartement (nog geen nageltje)

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#6 , 29 apr 2021 10:52

Bedankt allemaal, maar de echte kwestie zijn de barsten en scheuren. Wie moet tussenkomen? Wie is verantwoordelijk?

lukasi
Berichten: 1141

#7 , 29 apr 2021 11:11

Ik zou eerst onomstotelijk vast stellen wat het verloop is van die scheuren.
Hoeveel centimeter /millimeter per dag komt daar bij?
Plaats daarom een scheurmeter (kost een 8-10 euro) noteer op die scheurmeter de datum en de afmeting van de scheur op die plaats en noteer dit voor enkel dagen /weken.
Met dit in de hand kun je dan architect /aannemer aanspreken.
Beste is natuurlijk dat ZIJ deze hulpmiddeltjes plaatsen en zij elke dag of elke week de meting komen noteren.

Want nu is het maar aannemen dat die scheuren snel traag groter worden.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#8 , 29 apr 2021 11:32

En zo’n scheurmeter waar vindt ik dat? Online kan ik die kopen maar steeds per 20 of meer?

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#9 , 29 apr 2021 11:34

Wie kan ik contacteren voor een onafhankelijke expertise?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 apr 2021 12:22

En zo’n scheurmeter waar vindt ik dat? Online kan ik die kopen maar steeds per 20 of meer?
Je hoeft daar helemaal NIETS voor te kopen. Teken een potloodlijn Op de muur, dwars over de barst. Zet daar, op een bepaalde afstand, bvb 10 cm, 2 dwarse lijntjes, en meet dagelijks / wekelijks, de juiste afstand tussen die lijntjes, en noteer die.
Je kan ook met wat plaatser, wat plaaster leggen over de barst, en dat laten drogen. Noteer de datum op de muur naast de strook plaaster, en kontroleer dagelijks. Als de barst vergroot, zal er een barst komen in het plaaster.
Je kan ook een papieren bruine plakband, dwars over de barst kleven , en daarop de datum vermelden.
En als je dan toch geld wil uitgeven: Hier kan je ze per stuk aankopen.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#11 , 29 apr 2021 12:49

Goeie tip! Bedankt

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#12 , 05 mei 2021 15:30

Wie kan ik contacteren voor een onafhankelijke expertise?
Iemand een suggestie aub?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 05 mei 2021 16:28

Een echte onafhankelijke expert kan enkel maar aangewezen worden door de rechter. Als jij die aanwijst, is hij niet onafhankelijk meer. Tenzij tegenpartij schriftelijk akkoord is met deze expert.

RENWIN
Topic Starter
Berichten: 154

#14 , 05 mei 2021 17:37

Correct!

Maar bij wie kan ik dan terecht om een OORDEELKUNDIGE analyse?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 05 mei 2021 20:19

Als het voor uzelf is, kan je terecht bij iedere architect of ingenieur met enige jaren ervaring.

Terug naar “Aanneming”