Herstellingswerken dak zonder resultaat - Rechten?

Chukke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Herstellingswerken dak zonder resultaat - Rechten?

#1 , 26 apr 2021 11:39

Enkele weken geleden hebben we een aannemer laten komen om lekkage van dak te verhelpen. De oorspronkelijke aannemer is gestopt/failliet en daarom niet gecontacteerd. Het gaat om dak met relatief lage hellingsgraad. De aannemer liet blijken dat met een relatief simpele aanpassing het lek kon worden opgelost. Na meerdere (minimale) aanpassingen aan dakrand blijkt het lek nog steeds aanwezig.
Er werd een voorschot betaald van 30%. Aannemer wilt nu natuurlijk zo snel mogelijk volledige factuur betaald zien. Ik ben deels tegemoet gekomen uit goodwill om zijn werkuren en materiaal (ruim) te bekostigen door in totaal 60% reeds te betalen.
Aannemer dreigt nu met advocaat omdat factuur niet volledig betaald is en dat hij het lek nooit kon oplossen met deze hellingsgraad. Wie is in zijn recht?

Mijn mening is dat de aannemer op voorhand wist dat de hellingsgraad onvoldoende was, ik heb hem dit zelfs duidelijk gezegd toen ik via mail contact opnam. Indien lekkage niet kon worden opgelost kon hij dit op voorhand laten weten, aangezien hij nu beweert dat dit nooit kan. Hij heeft dit voor de werken nooit aangegeven. Mijn vraag was om het lek op te lossen, er is hier dus sprake van een zekere resultaatverbintenis die niet voldaan is.

Het gaat uiteindelijk over enkele honderden euro's. Ik verwacht niet dat er een zaak van komt, maar ik zou toch graag (juridisch) recht in mijn schoenen staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 26 apr 2021 19:02

Zorg dat je zijn bewering op papier hebt of opgenomen van een telefoongesprek: je mag telefoongesprekken wel degelijk opnemen zonder toestemming van de tegenpartij. Jouw “toestemming” volstaat. Bij de vrederechter zal hij bakzeil halen als je kan bewijzen dat de aannemer gezegd heeft dat het zo niet opgelost kon worden.

Stel hem wel indien nog niet gebeurd aangetekend in gebreke met kopie per gewone brief om binnen een redelijke termijn het probleem op te lossen.

Als het “verloren bedrag” klein is zou k er idd geen tijd insteken om naar de vrederechter te trekken. Met advocaat veel te duur en als je r niet vertrouwd mee bent moeilijk zelf te doen zonder advocaat.

Chukke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2021 19:21

Dankjewel Sirkii voor duidelijk antwoord. Ik heb deze bewering op mail, dus zit al 'veilig'.
Als ik het goed begrijp kan hij dus niet verschuilen dat op de offerte enkel de aanpassing staat? De uit te voeren werken moeten ook een oplossing brengen?

Ergens lijkt me dit logisch, anders hoop ik dat hij volgende keer voorstelt mijn muur te schilderen. Is het lek ook niet opgelost maar is mijn muur ten minste geverfd...

Reclame

Terug naar “Aanneming”