Buurman bouwt huis naast ons - praktische problemen

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Buurman bouwt huis naast ons - praktische problemen

#1 , 30 dec 2008 16:36

Onze buurman heeft zijn huis laten slopen en gaat daar nu een nieuw bouwen.
Bij het afbreken van zijn dak sloopten ze 2 balken die verankerd waren in onze zoldermuur, met als gevolg : 2 grote gaten in.
Hij is ze zelf komen dichtmetsen.

Mijn vraag is :
- Wat als dat metselwerk er volgend jaar uitvalt? Het zijn redelijk grote gaten dus ik weet niet of de cement gaat blijven houden natuurlijk.
Als dat loskomt op een dag, kunnen wij dan zeggen : stuur eens een vakman om dat goed te doen?
Moeten wij daar aangifte van doen bij onze verzekering? Of is dat iets dat hij aan zijn verzekering moet laten weten?

Tweede is dat hij een muur tussen onze beide woningen gaat afbreken om er een nieuwe te zetten. Op zich geen probleem want deze muur staat naast onze tuin.
Naast deze muur loopt een grasperk, net gelegd. Maar onder de nieuwe muur moet een fundering komen en ze zeggen dat een halve meter van onze tuin moet afgegraven worden voor deze fundering.
Als wij hier akkoord mee gaan, moeten ze het gras dan in hun oorspronkelijke staat herstellen? Het is te zeggen : waterpas en met mooi gras op?

En ten derde. De muur die ze nu gaan zetten daar komt van onze kant niks tegen, maar ten vroegste in 2012 zouden wij daar een veranda tegen willen laten plaatsen.
De buurman zei dat we de muur dan voor de helft zouden moeten overnemen. Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik neem aan dat hij dan betaald zal moeten worden? Moet er dan iets op papier gezet worden bij de notaris ofzo?

Het is het type dat een ander zonder problemen in het zak zet als hij er zelf beter uitkomt, en ik wil niet onder mijn duiven laten schieten...

Alvast bedankt voor de (eventuele) antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 02 jan 2009 10:45

‘met als gevolg : 2 grote gaten in‘ : u kan enkel eisen dat die gaten VAKKUNDIG gedicht worden door degene die ze maakte.

‘dat een halve meter van onze tuin moet afgegraven worden’ : indien u dit (schriftelijk) toelaat dan kan u daarin bedingen dat het gras in de oorspronkelijke staat hersteld wordt.

“Art.661.Iedere eigenaar van een erf dat paalt aan een muur, heeft ook het recht om die muur geheel of gedeeltelijk gemeen te maken, mits hij aan de eigenaar van de muur de helft vergoedt van zijn waarde ofwel de helft van de waarde van het gedeelte dat hij gemeen wil maken, en de helft van de waarde van de grond waarop de muur gebouwd is.Art.662.Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.”(Burgerlijk Wetboek).

Vraag uw buur VOORAF die schriftelijke toestemming.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanneming”