Geschil met klant

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Geschil met klant

#1 , 18 apr 2021 08:25

Beste iedereen,

Ik heb een bouwbedrijf waarmee ik momenteel in een moeilijke situatie zit.

Het zit zo 7 maand geleden hebben wij een bij een oud huis een op het dak een onderdak gestoken, geïsoleerd, veluxen, en de oude pannen terug gestoken ( op aanraden van de klant )

Nu na 3 maand was er wat vocht langs binnengedrongen langs de Velux wij waren bereid dit meteen recht te zetten maar kregen plots geen reactie meer.

Een maand later kregen wij van de brandverzekering een uitnodiging van de expertise wij zijn ook ter plaatsen geweest. Plots begon de klant over dakpannen die aan de kant van de Veluxen een beetje hobbel staan door de gootstukken en door de oudheid van de pannen, plots zou er ook een Velux wat knellen aan de binnenkant waardoor het rubbertje ook versleten is, dus plots zijn er overal kleine en nieuwe mankementen.

Wij waren hier ook van verschoten vooral omdat de klant hierover niets zei en wij de werken bij “oplevering” hebben overlopen en alles was in orde niets op aan te merken.

Maar dus uit goede wil hebben wij dus gezegd dat wij die genoemde gebreken snel zullen oplossen, en dat zij een mail moeten sturen met wat zij concreet willen.

Een maand later kregen wij deze mail met het lijstje er waren dingen bij die ons niet ten laste gelegd konden worden maar wij wouden dit als bedrijf gewoon snel en correct oplossen. Wij hebben personeel voorzien om het de dag erna te komen oplossen en anders is het voor Juli aangezien de schade niet kan uitlopen. De klant meld op een zeer groffe manier dat dit niet gaat en dat ze het liever in een weekend hebben gehad zodat zij zelf alles kunnen nakijken. Terwijl dit werken zijn die men gewoon erna kan inspecteren op correctheid en tijdens de werken Was het personeel altijd alleen daar aanwezig (bouwwerf) dus wij zagen het probleem niet in.

Wij zeiden dan dat de werken even moeten wachten en dat wij dit zeker in Juli komen doen, normaal veel eerder maar door het negeren van de klant en niet meewerken konden wij niet anders.

Vervolgens kregen wij een mail terug met de melding dat zij niet meer met ons samen wilde werken en dat zij het zelf gingen oplossen met een andere aannemer omdat wij hen zogezegd in het nauw drijven?

Goed dan, nu is mijn vraag kunnen zij ons nog wat aandoen op deze manier?
En hebben zij voor die zichtbare “gebreken” niet veel te laat gereageerd? (4 maand later)

Het is om ons wat beter in te dekken voor het geval er iets van moest komen want dit is de eerste keer dat wij dit meemaken er das altijd goeie wil van onze kant en wij wouden meewerken met alles maar na alles wat er is gebeurd en de woorden van hun kant zie ik dit niet meer zitten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 18 apr 2021 15:21

De "bewoordingen " van de klant doen niet veel terzake , maar mogen u wel alert maken .
Blijf zelf correct en vriendelijk .

1/ Heeft klant u aangetekend in gebreke gesteld ? ( wat van belang is bij geschillen ) .
2/ Hebt u verzekering in kennis gesteld van uw goede voornemens ?

Als er geen officiele klacht is ( aangetekend ) heeft een aannemer het volste recht de herstelling zelf uit te voeren , op een tijdstip die zij nuttig achten , TIJDENS de werk uren . ( en niet tijdens week-end ) .
Als klant beslist dit door een andere aannemer te laten uitvoeren , vervalt uw volledige verantwoordelijheid in deze . ( ook qua garantie op het geleverde werk ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2021 19:49

De "bewoordingen " van de klant doen niet veel terzake , maar mogen u wel alert maken .
Blijf zelf correct en vriendelijk .

1/ Heeft klant u aangetekend in gebreke gesteld ? ( wat van belang is bij geschillen ) .
2/ Hebt u verzekering in kennis gesteld van uw goede voornemens ?

Als er geen officiele klacht is ( aangetekend ) heeft een aannemer het volste recht de herstelling zelf uit te voeren , op een tijdstip die zij nuttig achten , TIJDENS de werk uren . ( en niet tijdens week-end ) .
Als klant beslist dit door een andere aannemer te laten uitvoeren , vervalt uw volledige verantwoordelijheid in deze . ( ook qua garantie op het geleverde werk ) .

Bedankt voor de reactie, klopt er werd aangetekend gestuurd.

Maar ik vraag mij af in hoever het bindend is als de klant zelf vermeld de samenwerking stop te zetten en dat zij het zelf gaan oplossen. Dus stel over enkele maanden krijgen wij toch een mail om de zichtbare gebreken “ op te lossen” in hoeverre zijn wij dan nog verplicht als zij zelf de samenwerking stopten zoals hoger vernoemd.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 18 apr 2021 21:43

Het is niet zozeer de stopzetting van samenwerking , maar het feit dat iemand anders de gebreken zou oplossen ( of niet oplossen ) die van belang is .
Als dat op papier ( mail ) staat dat ze de samenwerking stoppen , en de werkzaamheden door iemand anders laten uitvoeren , dan hebt u geen verplichtingen meer , want men ontzegt u controle over uw eigen werken .
Laat dit ook zo aan de betrokken verzekering weten . ( best aangetekend ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

jef007
Berichten: 1679

#5 , 18 apr 2021 22:00

laat ze misschien gewoon in de waan en "hopelijk" laten ze herstellen door een ander
dan heb je geen verplichtingen meer

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 apr 2021 22:55

laat ze misschien gewoon in de waan en "hopelijk" laten ze herstellen door een ander
dan heb je geen verplichtingen meer
Maar heb ik nog verplichtingen als zij zelf aangeven niet meer verder te willen gaan met ons? Is dit op één of andere manier bindend?

freelance
Berichten: 2615

#7 , 19 apr 2021 13:55

https://www.040aannemer.nl/blog/37-waar ... elijk-voor

" De aannemer heeft namelijk herstelrecht. Het is daarom niet mogelijk om de herstelwerkzaamheden door een andere aannemer uit te laten voeren. "
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Aanneming”