nieuwbouwhuurappartement niet op tijd af

vlvken
Topic Starter
Berichten: 3

nieuwbouwhuurappartement niet op tijd af

#1 , 23 okt 2008 15:47

Hallo,

in mei heb ik een overeenkomst getekend via een immo-kantoor voor de huur van een appartement van een particulier. Het contract loopt vanaf 1 september. Nu is het zo dat het gebouw nog steeds niet af is. Bijgevolg kan ik het appartement ook niet betrekken. De sanitaire voorzieningen + keuken zijn nog steeds niet geplaatst (zonder over de rest van de afwerking te spreken die nog moet gebeuren).

Ik heb telkens 10 dagen voor het einde van de maand (dus september en oktober) een brief ontvangen van de eigenaar waarin staat dat het appartement nog niet klaar is en dat de datum verschoven wordt naar eind volgende maand.

Ik heb momenteel geen verblijfplaats. In mijn huurcontract staat er niets beschreven en ook op het immo-kantoor kan/wil men mij niet helpen.

Naar mijn mening moet de eigenaar voor een oplossing zorgen. Hij wil wel enkele maanden huur laten vallen maar daar ben ik nu niets mee.

Kan iemand mij advies geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 okt 2008 09:34

“.Art.1719.De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd.Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt.Art.1146.Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen.”(B.W.).

‘De schuldenaar van een verbintenis om iets te doen binnen de door de overeenkomst bepaalde termijn,kan slechts tot schadevergoeding worden veroordeeld,wanneer hij door de schuldenaar in gebreke werd gesteld of indien de overeenkomst bedingt dat de schuldenaar in gebreke is door het eenvoudig verstrijken van de termijn...’(Cass. 20 december 1951,Pas.1952,I,207).

Maan de verhuurder(= zijn lasthebber) aangetekend aan het verhuurde goed onverwijld te leveren. Deel hem daarin mee welke uw schade is en vorder de vergoeding ervan. Geeft hij hieraan geen tijdig en afdoende gevolg vorder dan uw schadevergoeding bij de vrederechter alsmede eventueel de ontbinding van de huurovereenkomst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanneming”