Elektriciën doet wat hij wil

Verbouwer(eerd)
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Elektriciën doet wat hij wil

#1 , 12 mar 2021 19:42

Dag iedereen,

Ik ben een jongeman die net zijn eerste huis heeft gekocht en aan het verbouwen is gegaan. Heel erg fijn natuurlijk, zo een avontuur aangaan. Heel veel zaken kon ik perfect zelf, maar een van de zaken waarvoor ik toch wel een vakman nodig had, was voor de elektriciteit. Dat is nu eenmaal iets dat ik liever door een professional laat doen.

Na enkele offertes te hebben laten opstellen, kwam ik uit op een vakman waar het wel goed mee klikte en die me een goede prijs kon bieden (geloofwaardig, maar niet overdreven duur). Om en bij de 9000 euro voor een totaalrenovatie van de elektriciteit.

De communicatie liep heel vlot en we bespraken elk detail tot in de puntjes. Ik had zelf mijn situatie- en eendraadschema getekend en hij maakte aantekeningen wat beter kon en hoe dingen nodig of juist overbodig waren, eigenlijk een vlotte voorbereiding van de werken. We kwamen ook overeen dat ik zoveel mogelijk zaken zelf mocht doen om de kosten wat te drukken. De uiteindelijke prijs kon dus ook alleen maar zakken volgens hem.

Maar aan ons sprookje kwam een eind toen de werken uiteindelijk echt begonnen. De eerste twee dagen was er haast niets gebeurd in huis, buiten ontmanteling. Ik had de afdekplaatjes zelf al ontmanteld en ik heb een eenverdiepswoning. Dus ik vroeg aan mijn moeder, die elke dag in het rusthuis aan de overkant van de straat moest zijn, om een oogje in het zeil te houden in de dag. Uiteindelijk bleek dat de elektriciën telkens pas begon tussen half negen en negen en altijd rond 15 uur weg was... Naar mijn mening was dat al iets te vroeg, maar goed. Ik dacht: ''als zijn eindresultaat goed is...''. Daarbovenop was hij bijna altijd buiten aan het bellen of aan het eten/drinken als ze een oog werpte op de woning.

Na nog enkele kleine perikelen, waren de eerste werken (de door hem genoemde eerste fase) afgerond. Deze eerste fase heeft twee weken geduurd en bestond uit het kappen en slijpen van de sleuven, het trekken van de bekabeling en het dichtsmeren van de sleuven. De sleuven waren ook bol dichtgesmeerd, maar dat laat ik ter zijde. 😉

Nu komt mijn grote probleem. Toen ik vroeg wanneer hij aan de tweede fase zou beginnen antwoordde hij met: eind mei. Let op; we waren toen 5 maart! Toen ik hem aansprak over het feit dat dat problematisch is, want dat het huis onbewoonbaar is zonder elektriciteit (geen verwarming, licht, werkgelegenheid, etc), heeft hij het 'vervroegd' naar 3 mei.

Als ik de offerte nakeek (welke ik elektronisch ondertekend heb), stonden er geen specifieke details in. Geen aankoopdetails, geen oplevertermijnen, geen uurlonen,... Eigenlijk stond er niets specifiek in over hoe de prijs was berekend. Gewoon welke soorten materialen hij ging gebruiken. Geen hoeveelheid. Ook stond er bij de voorwaarden dit artikel:
De aangeduide leverings- en/of uitvoeringstermijnen zijn niet bindend en hebben slechts een aanwijzend karakter. In geen geval zal de medecontractant schadevergoeding kunnen eisen, van welke aard ook, en/of de overeenkomst kunnen beëindigen wegens overschrijding van de aangegeven termijnen. Alle gevallen van overmacht, brand, staking en overheidsmaatregelen ontslaan ons van elke verantwoordelijkheid ten aanzien van de medecontractant, waarbij de overeenkomst desnoods kan verbroken worden zonder enig recht op schadevergoeding
voor de medecontractant

Ook zijn bouwafval (kabelgoten, restmateriaal,...) blijft op onze oprit liggen. Deze neemt hij dus ook niet mee.

Is dit een normale zaak? Kan ik hier iets aan doen? Ik ben een leek op dit gebied.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 mar 2021 19:59

Zijn allemaal vijgen na Pasen. Je hebt zijn offerte ontvangen die gelezen en goedgekeurd Dat was het moment geweest waarop je een einddatum van de werken had moeten bepalen welke de einddatum was per fase, de huurlonen van de regie en de eenheidsprijzen. En niet NA de werken

karim_2140
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2021 03:21

Vaak gaat het al fout als iemand zegt: "Het klikte, hij gaf mij een goede prijs en ik kon een paar dingen zelf doen om de kostprijs laag te houden"

Een kennis van mij is ook in een gelijkaardige situatie terechtgekomen. Hij heeft uiteindelijk de aannemer gedagvaard. Gerechtelijke expert is langsgekomen: 3000€. Aarde pin niet goed geplaatst en nog andere dingen die niet goed zijn geïnstalleerd. Installatie (afgekeurd), kost keurder voor eigenrekening 157€. Dit waren de 'famous words' van de gerechtelijk expert: "Het is erg tegenwoordig met die aannemers!"

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2021 08:04

Ja Stiel mannen nu en Vroeger een dag van verschil !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 13 mar 2021 17:04

Ja Stiel mannen nu en Vroeger een dag van verschil !!
Ge gelooft dat toch zelf niet zeker. Vroeger waren er foefelaars en harlatans. Nu helaas nog altijd.

Terug naar “Aanneming”