10 jarige aansprakelijkheid aannemer

cboe
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

10 jarige aansprakelijkheid aannemer

#1 , 18 feb 2021 10:28

Beste leden van dit forum,
Wij wonen bijna 10 jaar in onze (nieuwbouw)woning. Ons dak is al een 6-tal keer hersteld, omdat er steeds lekken waren. De laatste keer dateert van april 2019. Nu hebben we weer een lek in ons dak. Onze aannemer is het dak steeds komen herstellen, omdat dit onder de 10-jarige aansprakelijkheid viel. Mijn vraag is echter: als hij het dak deze maand komt herstellen, maar in april wonen wij hier 10 jaar, vanaf wanneer stopt deze aansprakelijkheid dan: vanaf de laatste herstelling (dan begint er opnieuw een periode van 10 jaar te lopen?) OF 10 jaar na de oplevering (dus na april is de aannemer niet meer aansprakelijk?).
In dat laatste geval zou het wel makkelijk zijn voor de aannemer: deze komt ons dak altijd slecht herstellen tot de 10 jaar om is, maar het probleem is niet opgelost, want het dak blijft lekken....
Kunnen we her trouwens iets tegen doen en eisen dat het dak gecontroleerd wordt door een onafhankelijke inspecteur die ons kan garanderen dat het dak niet meer zal lekken?
Bedankt voor de info :D .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 feb 2021 10:51

Heeft u uw brandverzekering of rechtsbijstand verzekering al ingeschakeld ? Uw makelaar aan het werk zetten voor controle/expertise. Zeker om u veilig te stellen voor gevolgschades.
Moet zeker aan de verzekering aangegeven worden, anders geen vergoeding voor gevolgschaden. En in uw geval zijn deze lekken geregeld, dus aangeven of de maatschappij wentelt dit af op nalatigheden.

Direct aannemer aangetekend in gebreke stellen.

Uit uw relaas : is uw dak geregeld lek. Enige oplossing is een volledige dakbedekking. Spreek hier uit ondervinding uit het verleden. Kunst en vliegwerk = is geen kwaliteit of definitieve oplossing.
Het is natuurlijk goedkoper voor de aannemer steeds wat oplapwerk.

Indien u voor het einde van 10 jarige garantieperiode hem in gebreke stelt, is het gebrek vastgesteld voor de 10 jaar en valt onder de verantwoordelijkheid van de dakbedekker of firma die de dakbedekking heeft geplaatst..

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 18 feb 2021 11:09

Mogelijks gaat het om een (bewuste) constructiefout van de dakdekker. Mogelijks zijn het pannen let een dubbele sluiting (dubbele overlapping tegen waterinsijpeling). Sommige malafide dakdekkers, of uit onwetendheid en gebrek aan vakbekwaamheid, leggen die pannen met een enkel sluiting. Ze hebben ze ook minder pannen nodig voor een zelfde dak, maar gelijktijdig is het dak ook minder waterdicht, en dan vooral bij windvlagen, die de regendruppels onder de pannen doorblazen. Als dakdekker niet vrijwillig het dak wil verleggen, rest enkel nog de rechtbank. Heb dat een paar maal meegemaakt, en op één uitzonding na, lieten deze aannemers zich falies verklaren om alzo hun verantwoordelijkheid te ontlopen.
Meestal kan je de bestaande pannen wel herbruiken en terug leggen (als ze tenminste nog in de handel zijn, want je zal er een pak meer moeten aankopen.)

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 18 feb 2021 11:11

Indien u voor het einde van 10 jarige garantieperiode hem in gebreke stelt, is het gebrek vastgesteld voor de 10 jaar en valt onder de verantwoordelijkheid van de dakbedekker of firma die de dakbedekking heeft geplaatst..

Er dient evenwel ook voor het verstrijken van de 10 jaar gedagvaard te worden ... anders treed de verjaring in ...

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 feb 2021 11:36

Indien u voor het einde van 10 jarige garantieperiode hem in gebreke stelt, is het gebrek vastgesteld voor de 10 jaar en valt onder de verantwoordelijkheid van de dakbedekker of firma die de dakbedekking heeft geplaatst..

Er dient evenwel ook voor het verstrijken van de 10 jaar gedagvaard te worden ... anders treed de verjaring in ...
Inderdaad. Bedoelde ik ook met in gebreke stelling maar dagvaarding is op zijn plaats.

cboe
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2021 15:45

Ik heb de aannemer al een paar keer een aangetekend schrijven gestuurd, maar dan komt hij het dak zogezegd herstellen. Nu zal ik hem opnieuw een aangetekend schrijven versturen....ik zal ook mijn brandverzekering contacteren. Dat had ik nog niet eerder gedaan.
Is wel gemakkelijk als ze gedurende 10 jaar langskomen en eigenlijk niks herstellen zijn ze na 10 jaar niet meer verantwoordelijk. Lang leve België.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 18 feb 2021 16:55

Wat heeft dat met België te maken? In sommige landen heb je minder of zelfs geen garantie. op een wagen of een wasmachine heb je toch ook geen levenslange garantie. Je content zijn hier te mogen wonen

cboe
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 feb 2021 17:13

Sorry maar een dak is toch nog iets anders dan een wasmachine. Er komt vocht in de woning en dat kan nooit goed zijn. En we wonen in België, betalen genoeg belastingen (ook voor onze woning) en niet in het buitenland.

cboe
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 feb 2021 17:22

@mava: het is een plat dak, dus niks met dakpannen te maken.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 18 feb 2021 19:47

Gelieve dan nauwkeuriger uw vragen te stellen, en volledige info te geven. Wij kunnen niet rieken of je pannen of roofing dak hebt. En de Belgische staat heeft toch niet de aannemer gekozen. Dat heb jijzelf. Als je een aannemer kiest onderzoek je tenminste zijn referenties, en niet 1 maar minstens een paar. En je neemt zeker niet de goedkoopste. Die leveren gewoonlijk maar slecht werk, anders verdienen ze er niets meer aan.

cboe
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 feb 2021 23:21

Mijn excuses dat ik niet duidelijk genoeg was. Onze aannemer was trouwens niet de goedkoopste....ik sluit dit onderwerp best af, want ik hou niet van de sfeer die je creëert.

supernamy
Berichten: 132

#12 , 19 feb 2021 13:23

Gelieve dan nauwkeuriger uw vragen te stellen, en volledige info te geven. Wij kunnen niet rieken of je pannen of roofing dak hebt. En de Belgische staat heeft toch niet de aannemer gekozen. Dat heb jijzelf. Als je een aannemer kiest onderzoek je tenminste zijn referenties, en niet 1 maar minstens een paar. En je neemt zeker niet de goedkoopste. Die leveren gewoonlijk maar slecht werk, anders verdienen ze er niets meer aan.
Het soort dak (plat of hellend) waarover TS het hier heeft, de keus van de aannemer op basis van de prijs of andere criteria ezv, dit alles speelt helemaal geen rol t.o.v. de aansprakelijkheid van de aannemer en de 10 jarige garantie op de uitgevoerde werken. TS had trouwens om advies gevraagd op juridisch vlak, niet in bouwzaken.
Voor de rest lees ik in deze discussie ook meer onnodige commentaren dan nuttige tips.

freelance
Berichten: 2615

#13 , 19 feb 2021 14:33

TS had trouwens om advies gevraagd op juridisch vlak, niet in bouwzaken.


Juridisch advies is gegeven in # 2
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 feb 2021 14:49

Enkel voor de uitgevoerde herstellingen begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen.
Ik heb echter de indruk dat de herstellingen enkel een oplapmiddel zijn en niets doen aan de echte oorzaak van de waterinsijpelingen. En dat u zelf ook deze oorzaak niet kent ....
U zou voor het einde van de tienjarige periode moeten dagvaarden om te doen verhelpen aan deze oorzaken.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Aanneming”