Geschil met verzekering/klant

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Geschil met verzekering/klant

#1 , 17 feb 2021 21:32

Beste,

Ik heb een kleine en een betrouwbare aannemersbedrijf voornamelijk in dakwerken.

Wij hebben 6 maanden geleden een nieuwe onderdak gestoken en de oude pannen er terug opgezet.

Nu is deze gaan lekken, wat ons nog nooit is voortgekomen tot nu toe.

Nu heeft de klant een expert ingeschakeld, en heeft de oorzaak gevonden het zou gaan om een dichting bij 3 van de 4 Veluxen die wij vergeten zijn te steken. En hierdoor was er een lek. Maar voordat de klant een expert via de verzekering inschakelde heb ik vriendelijk een datum doorgeven dat wij gingen langskomen om de oorzaak te bekijken en op te lossen vanwege onze 10j aansprakelijkheid als aannemer maar hierop heeft de klant niet geantwoord.

Deze heeft vervolgens een nieuwe aannemer aangesteld voor deze werken te fiksen en heeft hier teveel voor aangerekend waardoor de verzekering mij nu facturen stuurt tot betaling naar hen toe, want zij hebben de andere aannemer betaalt voor de andere herstellingswerken.


Maar dien ik dit nu te betalen? Want aangezien dat het 6 maand is geleden dien ik/werknemers deze toch te herstellen aangezien mijn aansprakelijkheid, ik vind het ook niet eerlijk dat de klant dit achter mijn rug doet omdat ik dit zelf graag had uitgevoerd vanwege klant tevredenheid en de kosten mocht ik het zelf maken.

Wat zijn mijn opties? Ik las ergens dat ik wettelijk gezien eerst de herstelling zelf had mogen uitvoeren? Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 17 feb 2021 22:22

de 'klant' had u de tijd moeten geven om binnen de garantie het probleem op te lossen.

het zou anders zijn moest het lek het formaat van de watervallen van coo hebben, maar dat lijkt mij nu niet het geval te zijn geweest.

dat de klant zijn verzekering als soort van tussenpersoon gebruikt is dan nog te verstaan, maar zelfs de verzekering had u de kans moeten geven om het euvel te herstellen.

in eerste instantie zou ik de factuur via aangetekend schrijven betwisten, al dan niet via uw eigen verzekering, daar u geen mogelijkheid hebt gehad om binnen een redelijke termijn en binnen uw garantie voorwaarden het euvel op te lossen.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 18 feb 2021 14:49

Aansluitend op # 2
Veel zal hier afhangen van :
1/ Werd u schriftelijk op de hoogte gesteld van het gebrek ( door de klant OF door hun verzekering ) ?
2/ Welk schriftelijk bewijs hebt u , om uw intentie aan te tonen het probleem aan te pakken /minstens te komen bekijken ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2021 17:43

Aansluitend op # 2
Veel zal hier afhangen van :
1/ Werd u schriftelijk op de hoogte gesteld van het gebrek ( door de klant OF door hun verzekering ) ?
2/ Welk schriftelijk bewijs hebt u , om uw intentie aan te tonen het probleem aan te pakken /minstens te komen bekijken ?
Ja dat is zeker aan te tonen, dat via mail verkeer dat ik heb langsgeweest voor een eerste “diagnose” en dan hen schrijven naar de verzekering waarvan ik een kopie heb ontvangen waarin ook nogmaals stond dat ik hiervoor langs wou komen om het te maken, maar zij zeiden dat ze het liever niet wouden. Zij antwoorden niet meer op onze e-mails, en op whatsapp hebben zij ons geblokkeerd.

freelance
Berichten: 2615

#5 , 18 feb 2021 18:47

" maar zij zeiden dat ze het liever niet wouden "

Schriftelijk bewijs ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2021 19:35

" maar zij zeiden dat ze het liever niet wouden "

Schriftelijk bewijs ?

Nee dat was niet schriftelijk

Sirkii
Berichten: 5410

#7 , 18 feb 2021 19:53

Zoals hierboven al geschreven: Je betaalt niet omdat je niet de kans gekregen hebt het te herstellen. Voorts vervalt door de interventie van een derde je verdere “10 jaar waarborg”

Als de vraag tot betaling toekwam per gewone brief of email gewoon negeren. Zelf als t aangetekend toekwam kan je de brief negeren.

Ze kunnen naar de rechter trekken maar verliezen dit gegarandeerd. Als ze een berzoeningspoging vragen gewoon niet gaan.

Hou alles wat je hebt goed bij (desnoods ook afdrukken)

Iedereen kan al eens een foutje maken doch je was actief bereid het te fixen. Dus je handelde correct en professioneel.

Terug naar “Aanneming”