WP verkeerd berekend

Calico
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

WP verkeerd berekend

#1 , 17 feb 2021 12:30

We hebben een nieuwbouw overgekocht die een eerste oplevering heeft gehad (met blanco punten) en waarvan wij binnenkort de 2de oplevering moeten doen.

Het is ons opgevallen dat wij ons bad niet gevuld krijgen met warm water. De aannemer heeft dit nu na de eerste oplevering en na onze klacht berekend en is tot de vaststelling gekomen dat de warmtepomp te klein is om ons bad (groter dan gemiddeld) te vullen met warm water. De warmtepomp werkt wel, hij is gewoon ondergedimensioneerd. De warmtepomp en het bad zijn geplaatst zoals op de offerte. Hierin is achteraf niets gewijzigd.

De oplossing van de aannemer is om een elektrische boiler bij te plaatsen en dat wij uiteraard alle kosten hiervan dragen.
De aannemer is zeker meedekend naar andere oplossingen, maar ongeacht de oplossing is de volledig kost voor ons.

Ik vroeg mij simpel weg af of dit inderdaad de normale manier van werken is?
Wij zijn van mening dat de bereking voor de plaatsing had moeten gebeuren en dat zij alvast de nodige kennis en ervaring in huis hebben om dit resultaat te voorspellen. Aangezien wij het huis ook zelf niet gebouwd hebben, lijkt dit voor ons al meer op een verborgen gebrek. Of zijn wij hier compleet onredelijk in?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 feb 2021 12:54

En wat zegt uw architect? Je betaalt die voor iets.

Calico
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2021 13:11

En wat zegt uw architekt? Je betaald die voor iets.
Alles zit bij een bouwpromotor (sleutel op de deur). Ik heb het overgekocht dus ik heb bijna geen aanspreekpunten. Bijkomende probleem hierbij is dat ik dus bij niemand klant ben en met niemand een contract heb.

Ik heb geen idee wie de architect is.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 17 feb 2021 14:35

In zulk een gevallen dien je eigenlijk te kijken naar wat de kost zou geweest zijn indien de juiste warmtepomp met het juiste vermogen was geplaatst geweest (- het verschil in prijs met de huidige warmtepomp) = dit verschil is de uitgestelde bouwkost (indien de juiste pomp voorzien was, dan ahd u dit bedrag ook dienen te betalen).

En dit 'verschil' moet u dan vergelijken met de kost van de bijkomende elektrische boiler ...

Is dat verschil groter, ja dan had u sowieso de kost dienen te betalen ... is dit verschil kleiner, dan dient u daar met de aannemer tot een vergelijk te komen ...

freelance
Berichten: 2615

#5 , 17 feb 2021 15:20

Het vermogen van een warmtepomp is steeds gebaseerd op de energievraag , waarbij de installateur nooit 100 % zal weten wat de specifieke behoeften zijn ( zeker niet bij een sleutel op de deur ) , op een specifiek ogenblik , en bij specifieke buiten temperaturen .

Ook het rendement wordt bepaald door diverse factoren , die niet altijd op voorhand kunnen ingeschat .
Kan niet aanzien worden als een verborgen gebrek , aangezien de pomp geeft wat ze kan geven , en dus niet gebrekkig is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 feb 2021 16:12

Alles zit bij een bouwpromotor (sleutel op de deur). Ik heb het overgekocht dus ik heb bijna geen aanspreekpunten. Bijkomende probleem hierbij is dat ik dus bij niemand klant ben en met niemand een contract heb.

Ik heb geen idee wie de architect is.
Jij koopt dus een kat in een zak. Het was een kleintje de verkoper de nodige info te vragen. Lastenboek, plannen, aannemers, onderaannemers, reeds gevoerde briefwisseling over dit gebouw, enz....

Terug naar “Aanneming”