Factuur voor mislukte poging installatie dimmer

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

Factuur voor mislukte poging installatie dimmer

#1 , 11 feb 2021 11:43

Hallo,

Enkele weken geleden diende de electricien van de bouwfirma nog enkele stopcontacten te herstellen, zodat alles in orde is voor definitieve oplevering van de nieuwbouw woning.
Aangezien zij toch moesten komen om slechtwerkende stopcontacten te vervangen, vroeg ik hen ook om een dimmer te plaatsen voor een lamp in de keuken. Ik had per email op een offerte gevraagd alvorens langs te komen. Deze offerte heb ik nooit gehad.

Uiteraard wilden ze wel de dimmer plaatsen toen ze langskwamen voor de herstellingswerken. Dit heeft (getimed) 12 minuten werk gekost.
Helaas werkte deze dimmer niet goed en zaten we 's avonds in het donker. De dimmer leek enkele minuten te werken maar het licht geen nadien steevast uit.

Ik vraag om deze poging ongedaan te maken en enkele dagen later zouden zijn toch in de buurt zijn, zodat ze konden binnenspringen om de dimmer te verwijderen. Ook dit was op een goede 10' opgelost.

Grote verassing als er vanmorgen een factuur in de bus zit:
* Verplaatsing: 25€ voor 57.5km's : Zij hebben hun bedrijf op 20.5km van mijn deur en moesten hier de eerste keer toch zijn voor de herstelling via bouwondernemer. De tweede maal was het om hun niet werkende dimmer weer terug te nemen.

* 2.30u herstellingswerken: 125btw! Veel geld voor werkelijk 2x12'!
____________________________________________________________
--> totaal= 182€ inclusief BTW.

Een factuur voor uiteindelijk 0,0 resultaat... Geen enkel deel van de aangerekende bedragen is correct, bovenop het feit dat ik helemaal niet akkoord ben te moeten betalen voor een probeersel dat nergens toe leidde.

Ik wil dit factuur protesteren. Enige tips?

T

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#2 , 11 feb 2021 14:55

Kan ik het factuur in zijn geheel protesteren?
Kan hij uren + km-vergoeding vragen voor het tweede bezoek waar het gewoon was om terug naar oorspronkelijke configuratie te gaan (=geen dimmer)?

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 12 feb 2021 11:30

Niemand een reactie?
In het kort: ik vraag een installatie van een dimmer.--> Deze installatie blijkt dezelfde dag niet goed te werken.
--> Installateur komt alles weer weghalen na enkele dagen.

Factuur wordt opgemaakt voor installatie, wegname en km vergoeding. Werkuren worden geraamd op 2u30' waar slechts 12' gepresteerd werden + 12' om alles weer ongedaan te maken. Volgens de wet op markpraktijken lijkt het alvast verboden om kosten aan te rekenen voor het ongedaan te maken, indien binnen de 6 maanden.

thx

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 12 feb 2021 12:34

U kan steeds een factuur protesteren, de aannemer moet dan de keuze maken of het de moeite loont u te dagvaarden voor 182 euro. Een tussenoplossing is natuurlijk ook steeds mogelijk.

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#5 , 12 feb 2021 14:01

Thanks Leen!
Tsja: Ik wil hem gerust de 12 minuten betalen van de eerste interventie, zonder km-vergoeding want hij was hier toch. De tweede (de-installatie) valt volgens mij onder garantie oid.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 12 feb 2021 14:07

Garantie?
Neen. U hebt een totaal andere opdracht gegeven: weghalen!
U had moeten eisen dat de dimmer in werkzame staat werd gebracht (garantie dimmer en werk).
Verwijderen is een nieuw verhaal met zijn eigen kosten....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#7 , 12 feb 2021 14:38

Euh: nee hoor: ik heb gevraagd de situatie op te lossen. Zij zagen enkel een de-installatie zitten. Their call, not mine. Ondertussen zaten we in een donkere keuken te eten.

De melding in (mijn) oorspronkelijk bericht dat ik zou gevraagd hebben om de installatie ongedaan te maken is dus niet correct. Ik heb enkel gevraagd het probleem op te lossen (net nog voor alle zekerheid gecheckt in de emails.)

freelance
Berichten: 2615

#8 , 12 feb 2021 14:55

Wat had moeten gebeuren : factuur installatie dimmer
Herstelling van de fout is garantie .

U moet factuur installatie ( kosten dimmer + werkuren ) betalen .
Let wel dat een firma NIET in minuten rekent , maar in werkUREN .
Kijk hun algemene voorwaarden na voor eventuele verplaatsingskosten , bij herstelling onder garantie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

teizman
Topic Starter
Berichten: 53

#9 , 12 feb 2021 15:11

Gezien het feit dat het factuur 2u30 aanrekent, werken ze blijkbaar alleszins al met HALVE uren. Ik betaal hen dan ok 30' uit, met btw. Verder betaal ik dan niets en protesteer ik tegen de rest....

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 12 feb 2021 15:13

Sedert wanneer zou het onmogelijk zijn om een dimmer te installeren die werkt?
Raadsel...
Werkuren lopen ook tijdens komen en gaan.
"De melding in (mijn) oorspronkelijk bericht dat ik zou gevraagd hebben om de installatie ongedaan te maken is dus niet correct. "
Zo blijven we bezig.

Best gewoon betalen (tenzij risico lopen van principiële dagvaarding).
Dar is de ultieme afweging die u moet maken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Aanneming”