Onderaannemer betaalt voorschot niet terug

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Onderaannemer betaalt voorschot niet terug

#1 , 08 feb 2021 18:45

Hallo, ik heb een vraag over het terugvorderen van voorschotten en ontbinding aannemerscontract:

Ik heb vorig jaar in oktober een contract getekend met een aannemer voor de verbouwing van mijn huis. Het gaat oa om dakwerken, chapewerken, sanitair en elektriciteitswerken en ook de ramen. Maar de ramen had hij uitbesteed aan een onderaannemer. De offerteprijs van de ramen was 15000 EUR, en ik heb daar 50% van betaald rechtstreeks aan de onderaannemer omdat de factuur naar mij was gericht. Ik had mijn hoofdaannemer hierover ook ingelicht en die vond dat geen probleem. Achteraf kwam de papa van mijn hoofdaannemer en zei dat ik het bedrag aan hen had moeten overmaken. Ik kan helaas niet bewijzen dat de zoon (de zaakvoerder) mij heeft gezegd dat ik het rechtstreeks aan de onderaannemer moest storten.
Tot daar toe! Maar het probleem nu is dat de onderaannemer de ramen niet heeft geleverd, na 3 keer uitstel heeft hij uiteindelijk een credit nota gestuurd vorig jaar in december, maar ik heb tot nu toe nog steeds niet het voorschot teruggekregen. Ik heb hem een aantegekende brief verzonden en gevraagd om ze snel mogelijk het voorschot terug te betalen. De onderaannemer blijft zeer beleefd en hij zegt dat hij het gaat regelen, maar ik hoor niets anders dan smoesjes!
Nu heb ik er genoeg van en ik heb hier een advocaat voor aangesproken maar helaas krijg ik niet echt advies over wat ik moet ondernemen. Ik wil niet zomaar geld kwijt zijn (opnieuw!) en telkens voor verassingen komen staan.

Mijn hoofddaannemer ging het in de eerste instantie regelen maar nu krabbelt hij terug. Hij zegt dat hij een andere firma heeft gevonden en dat ik daar ook een voorschot voor moet betalen (terwijl ik mijn eerste voorschot nog niet terug heb) en dat ik dat voorschot rechtstreeks naar hem moet betalen. Maar wat als hij dat bedrag niet aan de onderaannemer overmaakt, dan spreekt de onderaannemer mij aan voor de betaling van zijn factuur of wordt er rekening gehouden met het betaalde voorschot??
Ik heb hem voorgesteld om het bedrag op een geblokkeerde rekening te zetten maar daar wou hij niets over horen.
Er is hierover dus geen akkoord en ik zou het liefste het contract willen laten ontbinden via de rechter, maar kan ik dit als reden aanhalen?

Ik heb op google al zoveel zaken gevonden waarover de advocaat mij niet heeft ingelicht. Dus daarom wil ik via dit forum te weten komen of hier nog mensen zijn die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt of mij advies kunnen geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 08 feb 2021 19:49

Ondanks alle uitleg , ontbreken hier toch een paar zaken , die beletten van een direct antwoord te geven .

1/ Welke SCHRIFTELIJKE overeenkomst had u met hoofdaannemer ?
Prijzen inclusief ramen , of niet ?

2/ Welke SCHRIFTELIJKE overeenkomst had u met leverancier van ramen ?
3/ Welke firma heeft de factuur / offerte van de ramen opgemaakt , en u een voorschot laten betalen .
4/ De ramen leverancier heeft een credit nota opgemaakt ( op uw naam ? ) , met een belofte om het voorschot terug te betalen ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2021 22:29

U kan niet bewijzen dat de hoofdaannemer ermee akkoord ging dat u betaalde aan de onderaannemer.
In beginsel hebt u een overeenkomst met de hoofdaannemer, niet met de onderaannemer, en betaalt u dus aan de hoofdaannemer, niet aan de onderaannemer. U moet dus uw voorschot terugvragen bij de onderaannemer en verder met de hoofdaannemer afspreken om de werken te laten uitvoeren. Het voorschot daarvoor betaalt u aan de hoofdaannemer. U hebt geen overeenkomst met zijn onderaannemer. Ik zie niet in op welke grond u de overeenkomst kan laten ontbinden, tenzij u kan bewijzen dat de hoofdaannemer ermee akkoord ging dat u betaalde aan de onderaannemer.
U kan altijd de overeenkomst met de hoofdaannemer ontbinden als u de in de overeenkomst bepaalde schadevergoeding betaalt, of als u de hoofdaannemer vergoedt voor alle schade die hij lijdt en de winst die hij derft.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2021 22:47

1/ Welke SCHRIFTELIJKE overeenkomst had u met hoofdaannemer ? --> de aannemer heeft mij een offerte bezorgd, achteraf hebben wij samen alles in een contract gegoten en getekend.

Prijzen inclusief ramen , of niet ? --> de ramen zijn inderdaad inclusief contract. Ik heb mijn betaalde voorschot nog steeds niet teruggekregen van de ramen firma en nu vraagt mijn aannemer om akkoord te gaan met een nieuwe offerte voor ramen en deuren. Hij vraagt zelfs opnieuw een voorschot van 50%, maar deze keer moet ik het op zijn rekening storten. Ik heb laten weten dat ik geen voorschotten meer betaal. Hij zegt dat ik de ramen via hem moet regelen omdat het in het contract staat (er is in het contract niet specifiek verwezen naar de offerte van de ramen firma).
Echter, ik heb begin december vorig jaar een ingebrekestelling naar de aannemer en naar de leverancier van de ramen gestuurd en aangemaand om onmiddelijk de ramen te leveren, zo niet het voorschot terug te geven en het contract voor de ramen te ontbinden. Noch de aannemer noch de leverancier van ramen hebben hierop gereageerd (behalve dan de credit nota die ik midden december heb ontvangen van de ramen firma).

2/ Welke SCHRIFTELIJKE overeenkomst had u met leverancier van ramen ?
--> de leverancier van ramen heeft een factuur op mijn naam naar mij gestuurd via e-mail. De prijzen van de ramen stonden er niet in, enkel het totaalbedrag. Het bedrag van de factuur kwam overeen met het bedrag dat werd voorgesteld door de aannemer.

3/ Welke firma heeft de factuur / offerte van de ramen opgemaakt , en u een voorschot laten betalen .
--> De factuur was initieel opgemaakt op naam van de aannemer. De aannemer zei dat ik een voorschot van 50% moest betalen voor de ramen. Ik zei dat ik dan een factuur nodig had die ik aan de bank moest voorleggen om het geld op te nemen van mijn renovatielening. De leverancier van ramen had eerst een pro forma factuur opgemaakt (dat was mij eerst niet opgevallen). Ik diende de factuur in bij de bank maar de bank zei dat een pro forma factuur niet geldig was. Dit had ik doorgegeven aan mijn aannemer en daarna kreeg ik van de levarancier van ramen een factuur op mijn naam. Ik vroeg aan mijn aannemer aan wie ik het voorschot moest betalen waarop de zoon (de zaakvoerder) antwoordde op de rekening van de levarancier van ramen.

4/ De ramen leverancier heeft een credit nota opgemaakt ( op uw naam ? ) , met een belofte om het voorschot terug te betalen ? --> inderdaad de credit nota is op mijn naam opgemaakt (dd 14/12/2020). Hij heeft het voorschot nog steeds niet terugbetaald. Ik heb via whatapp met hem geappt en hij houdt mij al een maand aan het lijntje. Elke dag belooft hij het te regelen! alleen woorden, geen daden. Hij zegt dat hij geld op een depositorekening heeft staan maar dat daar een blokkade op zit. Hij heeft mij zelfs een bankuittreksel gestuurd als bewijs om mij te doen geloven. Ik hoef dat zelfs allemaal niet te weten! ik zit in zijn vuil spelletje en ik wil alleen mijn voorschot terug!

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 feb 2021 22:57

U kan niet bewijzen dat de hoofdaannemer ermee akkoord ging dat u betaalde aan de onderaannemer.
In beginsel hebt u een overeenkomst met de hoofdaannemer, niet met de onderaannemer, en betaalt u dus aan de hoofdaannemer, niet aan de onderaannemer. U moet dus uw voorschot terugvragen bij de onderaannemer en verder met de hoofdaannemer afspreken om de werken te laten uitvoeren. Het voorschot daarvoor betaalt u aan de hoofdaannemer. U hebt geen overeenkomst met zijn onderaannemer. Ik zie niet in op welke grond u de overeenkomst kan laten ontbinden, tenzij u kan bewijzen dat de hoofdaannemer ermee akkoord ging dat u betaalde aan de onderaannemer.
U kan altijd de overeenkomst met de hoofdaannemer ontbinden als u de in de overeenkomst bepaalde schadevergoeding betaalt, of als u de hoofdaannemer vergoedt voor alle schade die hij lijdt en de winst die hij derft.
Nadat ik het voorschot aan de onderaannemer had betaald, stuurde ik mijn aannemer een screenshot van mijn betaling (via whatsapp) waarop hij 'prima" antwoordde. Zou dit als bewijs kunnen gelden?

Ik heb inderdaad mijn voorschot teruggevraagd aan de onderaannemer, maar hij houdt mij al een dikke maand aan het lijntje. Ik ben het wachten beu. Mijn hoofdaannemer heeft zelfs aangeraden om een soort beslag op zijn rekening te laten leggen door een deurwaarder (na uitspraak rechter). Maar ik heb hem gevraagd om samen een zaak aan te spannen, maar daar krijg ik geen reactie op.

Ik heb begin december vorig jaar een ingebrekestelling gestuurd naar zowel de hoofdaannemer als de onderaannemer waarin ik heb vermeld dat de overeenkomst (deel ramen) zal worden ontbonden indien de ramen niet binnen de 5 dagen werden geleverd. Ik heb ook mijn voorschot teruggevraagd via die ingebrekestelling. Ik heb na die 5 dagen geen enkel reactie ontvangen van de beide firma's. De leverancier van ramen heeft op 14/12 een credit nota naar mij (op mijn naam) verzonden en beloofd om het voorschot terug te storten. Ik ben nog steeds aan het wachten.

Er is in het contract geen bepaling opgenomen over een schadevergoeding.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 08 feb 2021 23:24

U moet zelf het bedrag terugeisen van de onderaannemer. Van de hoofdaannemer kunt u niets terugeisen want u hebt aan hem niets betaald voor die ramen.
Indien de onderaannemer de creditnota niet uitbetaalt zal u hem moeten dagvaarden. Alleen, aangezien de hoofdaannemer niets heeft betaald aan de onderaannemer en bijgevolg ook niets kan terugeisen van de onderaannemer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

cesto
Berichten: 324

#7 , 09 feb 2021 09:45

Heel raar verhaal. U hebt het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt door de hoofdaannemer te omzeilen. Hoe bent u op het idee gekomen om (nota bene!) zelfs 50% voorschot direct te betalen aan de leverancier als de levering en plaatsing van die ramen in uw aannemingsovereenkomst stond? Heeft hij u zijn rekeningnummer gegeven? Was de aannemer ervan op de hoogte of wist er niets van? 30% Voorschot is al veel, 50% zou me direct op oplichting lijken.

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 feb 2021 10:02

Heel raar verhaal. U hebt het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt door de hoofdaannemer te omzeilen. Hoe bent u op het idee gekomen om (nota bene!) zelfs 50% voorschot direct te betalen aan de leverancier als de levering en plaatsing van die ramen in uw aannemingsovereenkomst stond? Heeft hij u zijn rekeningnummer gegeven? Was de aannemer ervan op de hoogte of wist er niets van? 30% Voorschot is al veel, 50% zou me direct op oplichting lijken.
ik heb de hoofdaannemer niet omzeilt omdat de zaakvoerder van de verbouwingsfirma (een zeer jonge kerel en zijn firma is recent vorig jaar in september opgestart en ik ben zijn eerste klant) mij de factuur van de leverancier van ramen zelf heeft opgestuurd via e-mail. Daarna heb ik hem gevraagd op welke rekening het bedrag moest gestort worden en hij antwoordde dat ik het op de rekening moest betalen die vermeld stond op de factuur, dus de rekening van de ramen firma.

50% is inderdaad zeer veel, maar in mijn omgeving zijn er veel mensen die hebben gerenoveerd en die ook de helft van de factuurprijs hebben betaald. Hun ramen zijn wel geleverd en geplaatst. Vandaar dat ik niet ben stilgestaan bij dat 50%, nu heb ik er spijt van natuurlijk.

Dat voorschot ben ik (voorlopig) kwijt en nu heeft mijn aannemer een andere firma voor ramen gecontacteerd en een offerte ontvangen. En hij vraagt of ik akkoord kan gaan met de offerte zodat het project wordt afgewerkt. Ik zei dat ik niet opnieuw een voorschot wilde betalen maar hij zegt dat het niet anders kan!

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 09 feb 2021 13:26

"ik heb de hoofdaannemer niet omzeilt omdat de zaakvoerder van de verbouwingsfirma mij de factuur van de leverancier van ramen zelf heeft opgestuurd via e-mail. Daarna heb ik hem gevraagd op welke rekening het bedrag moest gestort worden en hij antwoordde dat ik het op de rekening moest betalen die vermeld stond op de factuur, dus de rekening van de ramen firma."

Als u dat zwart op wit kunt bewijzen dan is de hoofdaannemer betrokken partij.
Stuur hem uw bewijsstukken om hem wakker te schudden.
Hebt u die niet (meer) dan staat u NERGENS.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 feb 2021 13:42

"Als u dat zwart op wit kunt bewijzen dan is de hoofdaannemer betrokken partij.
Stuur hem uw bewijsstukken om hem wakker te schudden.
Hebt u die niet (meer) dan staat u NERGENS.
Ik heb whatsapp berichten van de zaakvoerder, hij is diegene die mij de factuur (op mijn naam) naar mij heeft gemaild. Daarna heb ik hem een screenshot van de betaling van het voorschot bezorgd en hij antwoorde "prima".
Is dat niet genoeg als bewijs?

freelance
Berichten: 2615

#11 , 09 feb 2021 14:14

Wanneer gaan mensen eens leren om bij belangrijke overeenkomsten al die whatsapp berichten achterwege te laten ?
Een berichtje " prima " is een zéér mager bewijs .

Onderaannemer dagvaarden tot onmiddelijke betaling . ( de creditnota is bewijs van ontbinding overeenkomst , samen met uw bewijs van betaling , in zoverre er een overeenkomst was ) .
Voorschotten aan een hoofdaannemer kunnen overeengekomen worden in een schriftelijke overeenkomst , voor aanvang van de werken , en kunnen onderhandeld worden .
Ofwel houdt u zich aan het oorspronkelijke contract met hoofdaannemer ( waarin wellicht al voorschotten voorzien waren ) , en dan is het voor de aannemer te nemen of te laten .
Zij zijn het tenslotte ( wellicht door onervarenheid ) die u op het verkeerde pad gezet hebben , en mogen nu ook een geste doen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 feb 2021 14:22


Ofwel houdt u zich aan het oorspronkelijke contract met hoofdaannemer ( waarin wellicht al voorschotten voorzien waren ) , en dan is het voor de aannemer te nemen of te laten .
Zij zijn het tenslotte ( wellicht door onervarenheid ) die u op het verkeerde pad gezet hebben , en mogen nu ook een geste doen .

De aannemer heeft een andere ramen firma gecontacteerd en een offerte ontvangen, nu zegt hem daar ook een voorschot voor te betalen maar dan rechtstreeks op zijn rekening. Ik ben daar geen voorstander van:
Straks betaalt hij de factuur niet van die ramen firma en komen ze bij mij aankloppen om het bedrag te vorderen. Hoe kan ik dit vermijden?

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 feb 2021 14:33

Wanneer gaan mensen eens leren om bij belangrijke overeenkomsten al die whatsapp berichten achterwege te laten ?
Een berichtje " prima " is een zéér mager bewijs .

Onderaannemer dagvaarden tot onmiddelijke betaling . ( de creditnota is bewijs van ontbinding overeenkomst , samen met uw bewijs van betaling , in zoverre er een overeenkomst was ) .
Voorschotten aan een hoofdaannemer kunnen overeengekomen worden in een schriftelijke overeenkomst , voor aanvang van de werken , en kunnen onderhandeld worden .
Ofwel houdt u zich aan het oorspronkelijke contract met hoofdaannemer ( waarin wellicht al voorschotten voorzien waren ) , en dan is het voor de aannemer te nemen of te laten .
Zij zijn het tenslotte ( wellicht door onervarenheid ) die u op het verkeerde pad gezet hebben , en mogen nu ook een geste doen .
Sluit mij hierbij aan.
Toch raar dat TS een contract heeft met de hoofdaannemer en gaat betalen aan de onder aannemer.
Hoofdaannemer heeft een contract met de onderaannemer en niet omgekeerd. Hoofdaannemer gaat hier helemaal niet vrijuit. Zou in haar plaats zeer voorzichtig zijn voor nieuw débacle.

freelance
Berichten: 2615

#14 , 09 feb 2021 14:59

De aannemer heeft een andere ramen firma gecontacteerd en een offerte ontvangen, nu zegt hem daar ook een voorschot voor te betalen maar dan rechtstreeks op zijn rekening. Ik ben daar geen voorstander van:
Het is de overeenkomst die u hebt met hoofdaannemer die hier van tel is . ( wie zij dan verder contacteren maakt uw zaak niet uit ) .
Indien de hoofdaannemer er zich toe verbindt om ramen te plaatsen ( of te laten plaatsen ) , dan moeten uw ramen geplaatst , onder de voorwaarden voorzien in het oorspronkelijk akkoord .
Als het over een surplus voorschot zou gaan , die niet voorzien is in de oorspronkelijke overeenkomst , dan hoeft u daar niet mee akkoord te gaan .
Straks betaalt hij de factuur niet van die ramen firma en komen ze bij mij aankloppen om het bedrag te vorderen. Hoe kan ik dit vermijden?
Indien de hoofdaannemer de ramen niet betaald aan HUN leverancier , maakt dat UW zaak niet uit .
Die leverancier kan ook nooit het bedrag vorderen van u , want u hebt geen overeenkomst met die leverancier .
Is toch niet moeilijk ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 feb 2021 15:15



Indien de hoofdaannemer de ramen niet betaald aan HUN leverancier , maakt dat UW zaak niet uit .
Die leverancier kan ook nooit het bedrag vorderen van u , want u hebt geen overeenkomst met die leverancier .
Is toch niet moeilijk ?
waarom lees ik dan in artikels op google dat de onderaannemer het geld bij de bouwheer kan gaan vorderen indien de hoofdaannemer de factuur niet betaald?

Terug naar “Aanneming”