Onderaannemer betaalt voorschot niet terug

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: Onderaannemer betaalt voorschot niet terug

#16 , 09 feb 2021 15:25

Dat kan inderdaad:
"Artikel 1798 BW:
Metselaars, timmerlieden, arbeiders, vaklui en onderaannemers gebezigd bij het oprichten van een gebouw of voor andere werken die bij aanneming zijn uitgevoerd, hebben tegen de bouwheer een rechtstreekse vordering ten belope van hetgeen deze aan de aannemer verschuldigd is op het ogenblik dat hun rechtsvordering wordt ingesteld.
De onderaannemer wordt als aannemer en de aannemer als bouwheer beschouwd ten opzichte van de eigen onderaannemers van de eerstgenoemde."

Maar in uw geval is het de onderaannemer die in gebreke blijf om uw voorschot terug te storten.. Dus het omgekeerde.en totaal onnuttig in uw geval.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 feb 2021 15:29



Indien de hoofdaannemer de ramen niet betaald aan HUN leverancier , maakt dat UW zaak niet uit .
Die leverancier kan ook nooit het bedrag vorderen van u , want u hebt geen overeenkomst met die leverancier .
Is toch niet moeilijk ?
waarom lees ik dan in artikels op google dat de onderaannemer het geld bij de bouwheer kan gaan vorderen indien de hoofdaannemer de factuur niet betaald?
Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#18 , 09 feb 2021 15:36

Alles hangt ook af van hoe de ramenhistorie werd omschreven in het oorspronkelijke contract met de hoofdaannemer...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#19 , 09 feb 2021 15:39

[/quote]
Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.
[/quote]

De papa van de aannemer geeft toe dat zijn zoon foutief heeft gehandeld en voor de nieuwe offerte voor ramen gaat hij de factuur op naam van zijn bedrijf laten opmaken en het leveringsadres is mijn adres.
Hij vraagt een voorschot (dat niet in het aannemingsovereenkomst is opgenomen), de nieuwe firma voor ramen zou anders niet tot productie van de ramen overgaan. Het voorschot betaal ik dan op zijn rekening als ik akkoord ga met de nieuwe offerte, maar ik zou niet willen dat de ramen firma bij mij komt aankloppen als de aannemer hem niet betaald.
Dus concreet: ik heb geen contract met de ramen firma, maar wel met de verbouwingsfirma (de aannemer). Als de aannemer de ramen voor mij besteld (dus firma besteld op zijn eigen naam maar voor mij), dan kan de ramen firma zijn geld niet bij mij komen vorderen indien aannemer niet betaald?

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#20 , 09 feb 2021 15:44

Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.
[/quote]

De papa van de aannemer geeft toe dat zijn zoon foutief heeft gehandeld en voor de nieuwe offerte voor ramen gaat hij de factuur op naam van zijn bedrijf laten opmaken en het leveringsadres is mijn adres.
Hij vraagt een voorschot (dat niet in het aannemingsovereenkomst is opgenomen), de nieuwe firma voor ramen zou anders niet tot productie van de ramen overgaan. Het voorschot betaal ik dan op zijn rekening als ik akkoord ga met de nieuwe offerte, maar ik zou niet willen dat de ramen firma bij mij komt aankloppen als de aannemer hem niet betaald.
Dus concreet: ik heb geen contract met de ramen firma, maar wel met de verbouwingsfirma (de aannemer). Als de aannemer de ramen voor mij besteld (dus firma besteld op zijn eigen naam maar voor mij), dan kan de ramen firma zijn geld niet bij mij komen vorderen indien aannemer niet betaald?
[/quote]
Weet u wat ik in de eerste plaats normaal vind ; papa geeft toe dat zoon in de fout is gegaan. Papa neem uw verantwoordelijkheid en eist het voorschot van de malafide ondernemer terug voor TS. Heeft u het water van de hoofdaannemer ook gekeurd ?

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#21 , 09 feb 2021 16:05

Alles hangt ook af van hoe de ramenhistorie werd omschreven in het oorspronkelijke contract met de hoofdaannemer...
ik heb zojuist naar het contract gekeken, en er wordt verwezen naar de offerte van de ramenfirma (maar er staat geen ref nr. bij).
Ik merk ook op dat de offerte toen op naam van de aannemer werd opgemaakt. Waarom de factuur rechtstreeks naar mij is gestuurd en waarom ik het voorschot naar de ramen firma moest overmaken begriip ik zelf niet. Maar zoals de papa van de zaakvoerder (de papa heeft niets met het bedrijf te maken) al zei, zijn zoon heeft fout gehandeld.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#22 , 09 feb 2021 16:22

Dat is een begin van bewijs in uw voordeel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#23 , 09 feb 2021 18:56

Dat kan inderdaad:
"Artikel 1798 BW:
Metselaars, timmerlieden, arbeiders, vaklui en onderaannemers gebezigd bij het oprichten van een gebouw of voor andere werken die bij aanneming zijn uitgevoerd, hebben tegen de bouwheer een rechtstreekse vordering ten belope van hetgeen deze aan de aannemer verschuldigd is op het ogenblik dat hun rechtsvordering wordt ingesteld.
De onderaannemer wordt als aannemer en de aannemer als bouwheer beschouwd ten opzichte van de eigen onderaannemers van de eerstgenoemde."

Maar in uw geval is het de onderaannemer die in gebreke blijf om uw voorschot terug te storten.. Dus het omgekeerde.en totaal onnuttig in uw geval.
maar de aannemer stelt nu voor om een nieuwe offerte voor ramen goed te keuren, dus het gaat over een nieuwe leverancier van ramen. Deze vraagt ook een voorschot van 50%, maar mijn aannemer vraagt om dat voorschot aan hem te betalen. Stel als de ramen worden geleverd en ik betaal aan mijn aannemer en hij betaalt het geld niet aan de leverancier van ramen, dan komt die firma bij mij aankloppen om zijn geld te halen ,of niet?

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#24 , 09 feb 2021 19:01

Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.
[/quote]
Weet u wat ik in de eerste plaats normaal vind ; papa geeft toe dat zoon in de fout is gegaan. Papa neem uw verantwoordelijkheid en eist het voorschot van de malafide ondernemer terug voor TS. Heeft u het water van de hoofdaannemer ook gekeurd ?
[/quote]

ik heb mijn aannemer gecheckt en die papieren zijn voorlopig in orde, maar het is ook een zeer jong bedrijf (pas opgestart in september vorig jaar)
de leverancier van ramen heeft belastingsschulden (ik heb dit nagetrokken) en ik weet dat ik mijn geld kwijt ben als hij zich failliet verklaart, maar hoe ga ik mijn voorschot dan terugkrijgen??
Laatst gewijzigd door belada op 09 feb 2021 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#25 , 09 feb 2021 19:01

Dat is juist wat ik ook aanhaal. De hoofdaannemer betaalt facturen niet aan onderaannemer, dan heeft hij het recht zich tot de opdrachtgever/bouwheer te richten. Maar in uw geval is het de hoofdaannemer die de factuur aan u doorspeelt. Niet normaal. Oppassen geblazen.
[/quote]
Weet u wat ik in de eerste plaats normaal vind ; papa geeft toe dat zoon in de fout is gegaan. Papa neem uw verantwoordelijkheid en eist het voorschot van de malafide ondernemer terug voor TS. Heeft u het water van de hoofdaannemer ook gekeurd ?
[/quote]

ik heb mijn aannemer gecheckt en die papieren zijn voorlopig in orde, maar het is ook een zeer jong bedrijf (pas opgestart in september vorig jaar)
de leverancier van ramen heeft belastingsschulden (ik heb dit nagetrokken) en ik weet dat ik mijn geld kwijt ben als hij zich failliet verklaart, maar hoe ga ik mijn voorschot dan terugkrijgen??

belada
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#26 , 09 feb 2021 19:09

nog een vraagje: aangezien ik een credit nota heb ontvangen van de leverancier van ramen, is mijn aannemingscontract dan met de hoofdaannemer ook ontbonden.
Want in ons contract wordt er gerefereerd naar de offerte van ramen, maar er staat geen referentie nr. bij.
Aangezien de credit nota een bewijs van ontbinding is, kan ik dan mijn aannemer betalen voor de werken die hij heeft uitgevoerd tot nu toe en zelf de ramen uitbesteden aan iemand die ik zelf kies?

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#27 , 10 feb 2021 18:10

hoofdaannemer moet de werken contractueel uitvoeren of laten uitvoeren aan de offerte prijs. Uw voorschot reeds betaald.

freelance
Berichten: 2615

#28 , 10 feb 2021 18:23

Aangezien de credit nota een bewijs van ontbinding is, kan ik dan mijn aannemer betalen voor de werken die hij heeft uitgevoerd tot nu toe en zelf de ramen uitbesteden aan iemand die ik zelf kies?
Ontbinding is t.a.v. onderaannemer . Niet van hoofdaannemer .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6853

#29 , 10 feb 2021 18:30

Aangezien de credit nota een bewijs van ontbinding is, kan ik dan mijn aannemer betalen voor de werken die hij heeft uitgevoerd tot nu toe en zelf de ramen uitbesteden aan iemand die ik zelf kies?
Ontbinding is t.a.v. onderaannemer . Niet van hoofdaannemer .
Idem dito voor dat voorschot, vrees ik. U hebt dus aan de verkeerde betaald, vrees ik ook nog. Hoofdaannemer (eigenlijk gewoon DE aannemer) heeft niets ontvangen, dus kan daar geen rekening mee houden.

Terug naar “Aanneming”