Verbintenis dakwerken niet nagekomen

B.A
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verbintenis dakwerken niet nagekomen

#1 , 28 jan 2021 19:56

Geachte

Mijn dak diende gerenoveerd te worden wegens slijtage en door waterlekkage. Ik heb hiervoor een dakwerker voor aangesproken waarbij het bedrijf een factuur voor me had opgesteld. Dit voor het volledige dak. Dit was allemaal geregeld in juli 2020. We hebben beide de factuur ondertekend en we waren samen overeengekomen dat hij het dak zou komen renoveren in Oktober 2020.

Hij stelde dit echter altijd uit en gaf als "excuus" dat de werken zijn stilgelegd wegens Corona. Nadien had hij naar het schijn in zijn hand gesneden en dat hij daardoor het dak niet kon komen vervangen. Er werden herinneringen naar gestuurd via mail en telefonisch en dit ongeveer elke maand. In december 2020 vroeg ik hem nogmaals wanneer hij zou afkomen en hij zei me in januari. Vandaag ( 28 januari 2021) heb ik hem nogmaals gecontacteerd waarbij hij zei dat ik vervelend ben en dat hij het niet kan komen doen. Dit wegens de spoed aangezien de lekkage wegens de harde regen/sneeuw van de afgelopen dagen steeds erger wordt en waardoor er momenteel schade is aan het gips/verf/ vermoedelijk isolatie. Na wat praten zei hij me dat hij in februari 2021 zou komen als het goed weer is.

Mijn vraag nu is wat ik kan doen om dit proces te versnellen dat hij eventueel overgaat tot nakoming van de verbintenis. Ik heb gehoord dat er een juridische achterstand is waardoor een eventueel juridisch proces veel te lang zou duren.
Ook vroeg ik mij af of ik een "claim" heb voor de rechtbank , dit wil ik echter vermijden.

Met de persoon in kwestie heb ik een mondelinge verbintenis met een factuur dat ondertekend is. De data waarbij hij ging afkomen om het dak te herstellen werden mondeling besproken maar deze kwam hij niet na.

Ik zou het geweldig vinden mocht ik eventuele informatie krijgen in verband met dit probleem.

Hartelijk bedankt voor uw antwoord! ik apprecieer het enorm!

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cesto
Berichten: 324

#2 , 28 jan 2021 22:38

Sorry, maar ik begrijp niet goed. U heeft het over een factuur die u zou hebben gekregen vóór het begin van de werken, wat mij wel verbaast. Was die een voorschotfactuur? Voor welk bedrag? Heeft u de factuur betaald? Had u daarvoor een bestek gekregen van die aannemer? Waarom werd de factuur getekend?

gert_v
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2021 22:46

Sorry, maar ik begrijp niet goed. U heeft het over een factuur die u zou hebben gekregen vóór het begin van de werken, wat mij wel verbaast. Was die een voorschotfactuur? Voor welk bedrag? Heeft u de factuur betaald? Had u daarvoor een bestek gekregen van die aannemer? Waarom werd de factuur getekend?
Ik denk dat ts de begrippen factuur en offerte door elkaar haalt

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 29 jan 2021 01:42

Als we ons mogen permitteren de term " factuur " te vervangen door " offerte " ,
( een factuur is iets die pas opgemaakt wordt bij het einde der werken )
Dan wordt dit al wat duidelijker .
Maar in feite maakt het niet veel uit , wanneer de aanvangsdatum NIET schriftelijk vastgesteld werd . Hoe kunt u nu bewijzen dat de aannemer in de fout gaat door niet op te dagen , als er geen schriftelijke overeenkomst bestaat die de aanvang der werken bepaalt ?

De gestuurde herinneringen kunnen evenwel een begin van bewijs zijn , maar gaat u daarvoor procederen ?
Het is overigens begrijpelijk dat een aannemer geen volledige dak renovatie zal beginnen midden in de winter . Als u daar woont , stel u dan maar voor dat uw dak voor minstens 2 a 3 weken volledig open ligt .

Als het ( hopelijk ) binnenkort wat beter weer wordt , informeer dan nogmaals ; en als die aannemer dan terug in zijn vinger gesneden heeft , of zijn voet verzwikt , of wat dan ook ; kunt u best de overeenkomst opzeggen , wegens het niet nakomen van overeenkomst ( doe dit schriftelijk en aangetekend , en verwijs naar de herinnerings emails ) ,
Kijk dan eens uit naar een serieuze firma met een goede reputatie , en maak goede schriftelijke afspraken ( ook wat betreft een oplevertermijn ) .
Corona heeft daar niets mee te maken , want dakwerkers hebben nauwelijks een dag stilgezeten in 2020 .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 29 jan 2021 08:20

Kijk dan eens uit naar een serieuze firma met een goede reputatie , en maak goede schriftelijke afspraken ( ook wat betreft een oplevertermijn ) .
Corona heeft daar niets mee te maken , want dakwerkers hebben nauwelijks een dag stilgezeten in 2020 .

Het kan dan ook geen kwaad om dan eens te zoeken naar een aannemer of firma die "zelf" de werken uitvoert. Het risico bestaat dat uw contractant de werken gewoon systematisch uitbesteedt aan andere onderaannemers, die niet noodzakelijk op kwaliteit, maar eerder op hun extralage prijs uitgekozen worden. En dan zit je met het verhaal van het koren en het kaf....

cesto
Berichten: 324

#6 , 29 jan 2021 09:12

Als we ons mogen permitteren de term " factuur " te vervangen door " offerte " ,
( een factuur is iets die pas opgemaakt wordt bij het einde der werken )
Dan wordt dit al wat duidelijker .
Maar in feite maakt het niet veel uit , wanneer de aanvangsdatum NIET schriftelijk vastgesteld werd . Hoe kunt u nu bewijzen dat de aannemer in de fout gaat door niet op te dagen , als er geen schriftelijke overeenkomst bestaat die de aanvang der werken bepaalt ?

De gestuurde herinneringen kunnen evenwel een begin van bewijs zijn , maar gaat u daarvoor procederen ?
Volgens mij maakt het in de praktijk wel een heel verschil als het om een factuur ging die TS misschien al betaald had. Want dan zou hij vastzitten met die aannemer en zijn grillen… Moest hij de overeenkomst nu willen ontbinden zou hij zijn geld ook nooit terugzien.

Als dit niet het geval was en het inderdaad om een bestek gaat, raad ik je aan om een laatste aanmaning per aangetekende brief te sturen naar die firma, en daarna zou ik snel op zoek gaan naar een andere meer betrouwbare aannemer.

B.A
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jan 2021 09:22

Sorry, maar ik begrijp niet goed. U heeft het over een factuur die u zou hebben gekregen vóór het begin van de werken, wat mij wel verbaast. Was die een voorschotfactuur? Voor welk bedrag? Heeft u de factuur betaald? Had u daarvoor een bestek gekregen van die aannemer? Waarom werd de factuur getekend?
Ja mijn excuses, ik bedoelde de offerte zelf. Sorry voor de verwarring mijn schuld!

B.A
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jan 2021 09:28

Als we ons mogen permitteren de term " factuur " te vervangen door " offerte " ,
( een factuur is iets die pas opgemaakt wordt bij het einde der werken )
Dan wordt dit al wat duidelijker .
Maar in feite maakt het niet veel uit , wanneer de aanvangsdatum NIET schriftelijk vastgesteld werd . Hoe kunt u nu bewijzen dat de aannemer in de fout gaat door niet op te dagen , als er geen schriftelijke overeenkomst bestaat die de aanvang der werken bepaalt ?

De gestuurde herinneringen kunnen evenwel een begin van bewijs zijn , maar gaat u daarvoor procederen ?
Het is overigens begrijpelijk dat een aannemer geen volledige dak renovatie zal beginnen midden in de winter . Als u daar woont , stel u dan maar voor dat uw dak voor minstens 2 a 3 weken volledig open ligt .

Als het ( hopelijk ) binnenkort wat beter weer wordt , informeer dan nogmaals ; en als die aannemer dan terug in zijn vinger gesneden heeft , of zijn voet verzwikt , of wat dan ook ; kunt u best de overeenkomst opzeggen , wegens het niet nakomen van overeenkomst ( doe dit schriftelijk en aangetekend , en verwijs naar de herinnerings emails ) ,
Kijk dan eens uit naar een serieuze firma met een goede reputatie , en maak goede schriftelijke afspraken ( ook wat betreft een oplevertermijn ) .
Corona heeft daar niets mee te maken , want dakwerkers hebben nauwelijks een dag stilgezeten in 2020 .
Dus in feite kan hij niet "gedwongen" worden om toch het dak te renoveren? Het was een zeer grote fout om er geen contract bij te laten maken om dat officieel op papier te kunnen hebben. Maar qua schadevergoeding is dat dan ook niet mogelijk? Ik had in der tijd aan meerdere firma's een offerte laten maken en deze firma kwam het goedkoopste uit. Het ging hier om een bedrag van 10.000 euro. Ik heb ook al met de verzekering gepraat waardoor ik een vergoeding kreeg van ongeveer 2000 euro voor een deel van het dak dat schade opliep wegens de storm. Maar dit bedrag is gebaseerd op de offerte die getekend werd. Dus mocht ik nu naar een andere firma gaan en het duurder zou uitvallen, dan zou ik langs de andere kant "geld" verliezen.

cesto
Berichten: 324

#9 , 29 jan 2021 09:49


Dus in feite kan hij niet "gedwongen" worden om toch het dak te renoveren?
Helemaal niet. Je moet de aannemer in gebreke stellen en de zogenoemde exceptie van niet-uitvoering inroepen: als de aannemer zijn verbintenissen niet nakomt komt jij die van jou ook niet na. De overeenkomst wordt ontbonden zonder schadevergoeding. Simpel en goed :)
In theorie zou je ook het prijsverschil ook kunnen vorderen van die aannemer als het duurder wordt met een andere.

B.A
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jan 2021 11:22


Dus in feite kan hij niet "gedwongen" worden om toch het dak te renoveren?
Helemaal niet. Je moet de aannemer in gebreke stellen en de zogenoemde exceptie van niet-uitvoering inroepen: als de aannemer zijn verbintenissen niet nakomt komt jij die van jou ook niet na. De overeenkomst wordt ontbonden zonder schadevergoeding. Simpel en goed :)
In theorie zou je ook het prijsverschil ook kunnen vorderen van die aannemer als het duurder wordt met een andere.
Oh oke, dat is wat duidelijker. Want hetgeen dat mij stoort is dat ik het gevoel heb dat hij ervanaf probeert te geraken. Maar bon Hartelijk bedankt voor uw hulp!

freelance
Berichten: 2615

#11 , 29 jan 2021 15:12

Het kan dan ook geen kwaad om dan eens te zoeken naar een aannemer of firma die "zelf" de werken uitvoert. Het risico bestaat dat uw contractant de werken gewoon systematisch uitbesteedt aan andere onderaannemers, die niet noodzakelijk op kwaliteit, maar eerder op hun extralage prijs uitgekozen worden. En dan zit je met het verhaal van het koren en het kaf.
Werken uitbesteden aan onderaannemers is een courante praktijk geworden in de bouw en renovatie . ( en niet alleen vanwege de lage lonen , maar eerder door gebrek aan gekwalificeerd eigen personeel , EN de grote vraag voor renovatiewerken die aannemers nauwelijks kunnen volgen ) .
Daar is op zich niets mis mee , INDIEN het om een gereputeerde firma gaat , die echt niet hun reputatie op het spel gaan zetten voor wat winstbejag door goedkopere buitenlandse werknemers het werk te laten doen .

Ik heb in oktober ll. een dakrenovatie gevolgd gedurende 3 weken . Een ploeg van 5-6 man bestaande uit " buitenlanders " die uiterst correct en zeer snel werk geleverd hebben ( ik stond er iedere dag op te kijken ) . Kon niet zien over welke firma het ging , maar nadat alles dicht lag , en een week later , kwam een gereputeerde DAK firma de laatste hand leggen ( loodafdekking - dakafvoeren ) .
Die zullen uiteraard ook het werk van de " buitenlanders " gecontroleerd hebben , en dat bleek OK te zijn , want men kwam niet meer terug .

De TS geeft aan van " de goedkoopste " gekozen te hebben . Dit kan , als dat een éénmanszaak is , en die aannemer hoeft daarom geen slecht werk te leveren . Vraag is echter : wanneer zal hij ooit opdagen ? En ALS hij begint , HOELANG zal dat dak open liggen ?
Als hij terug in zijn vingers snijdt , is er niets wat TS kan doen , want er is geen degelijke overeenkomst .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#12 , 29 jan 2021 15:22

" Dus in feite kan hij niet "gedwongen" worden om toch het dak te renoveren? Het was een zeer grote fout om er geen contract bij te laten maken om dat officieel op papier te kunnen hebben. "

In theorie kan die wel gedwongen worden ( een offerte is een bindende overeenkomst , als uw handtekening er op staat , en de gegevens van aannemer ) .
Maar gaat u daar een procedure voor opstarten ? Gezien het bedrag wordt dit wel Rechtbank van Eerste Aanleg , en dan bent u vertrokken voor een paar jaar .

Een supplementair contract is ook niet nodig .
Alles wat op de offerte staat is bindend . En daar kan opstaan WANNEER de werken starten , en WANNEER het werk opgeleverd wordt . U moet dan ook zelf vragen dat dit er in gezet wordt , want dat zijn UW voorwaarden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Aanneming”