Toegezegde offerte alsnog verbreken?

Sofie_1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Toegezegde offerte alsnog verbreken?

#1 , 27 dec 2020 14:36

Hallo

Augustus van dit jaar tekende wij een offerte voor de uitvoering van een grondboring (+/- 8000-9000euro), voor de voorziening van grondwater. De boring op zich zal normaal volgend jaar augustus worden uitgevoerd.
Echter, wij zouden graag op deze offerte terugkomen. Owv mijn veranderende werksituatie voorzien we onze woning te verkopen, binnen een periode van +/- 2 jaar. Op die manier lijkt ons deze investering zich niet meer terug te betalen.

Hierbij had ik de vraag of ik de getekende offerte zonder meer mag opzeggen? En zo ja, op welke manier doe ik dit best?
In de algemene voorwaarden staat er geen opzeg- of schadebeding vermeld.
Daarnaast heeft de firma op zich nog geen 'kosten' hoeven te maken om de werken uit te voeren.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 794

#2 , 27 dec 2020 15:21

Niet direct een antwoord, maar wat houdt die 8000€ precies in? Een buis in de grond spuiten voor de aanzuigleiding van een pomp bij je thuis is 150-250€ in normale omstandigheden.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 27 dec 2020 16:24

Afhankelijk van de diepte van de grondwaterstand , kan dit inderdaad hoog oplopen .
Ook de bereikbaarheid ter plaatse voor materiaal kan een rol spelen .

Kijk eens op de website van aannemer , of daar algemene voorwaarden vermeld staan .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

CityBird
Berichten: 794

#4 , 27 dec 2020 18:42

Uiteraard zijn er factoren die de prijs beïnvloeden, 8000/200 is echter een factor 40!!!!

Ik heb dit heel recent laten uitvoeren, prijs 200€, inclusief buizen, grind en spoelen van de put tot water helder is. Diepte 7 meter.

Tuin toegankelijk via 3m brede toegang. Wateraansluiting beschikbaar, totale duur, minder dan 1 uur.

Sofie_1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 dec 2020 20:56

Bedankt voor de reacties.

Het gaat over een diepte van 120m. Voor de werken en de pomp die ze leveren is dit een correcte prijs.

In de algemen voorwaarden wordt er niet gesproken over een opzeg- of een schadebeding. In de voorwaarden gaat het vooral over het uitvoeren van de werken en de betaling van het factuur.
De voorwaarden stonden op de offerte. Verder zijn er geen voorwaarden terug te vinden op de website.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 28 dec 2020 02:35

U hebt een juridische overeenkomst met de verkoper , en u kunt daar niet van onder uit zonder akkoord van de andere partij .
Dus verkoper aanschrijven en proberen te overtuigen , maar de verkoper mag weigeren en schadeloosstelling eisen .
Aangezien de werken nog niet begonnen zijn , en verkoper daar ook geen grote onkosten aan heeft tot dusver , zullen de algemene voorwaarden van verkoper gelden , of bij gebrek daaraan , een " billijke tegemoetkoming " .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 28 dec 2020 09:01

Verkoper heeft misschien na zijn initiële kosten (van offerte onderzoeken en opmaken + eventuele commissie aan verkoper) geen materiële kosten moeten maken, maar hij loopt door uw contractbreuk wel verlies van omzet en winst op.

Is het redelijk en billijk dat op bruto 30% van de prijs exclusief BTW te ramen ?

Sofie_1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 dec 2020 11:56

Bedankt voor jullie reacties.

@Freelance: mag de verkoper zomaar een schadeloosstelling vragen als dit niet voorzien is in de voorwaarden?
Die billijke tegemoetkoming, is dit iets dat bij wet staat beschreven? In het andere geval kan hij toch zomaar niet een bedrag van ons eisen, zonder dat dit beschreven staat?

Verder denk ik ook wel dat de verkoper goed/gematigd gaat reageren. Het gaat namelijk om een familiebedrijf die een goed gevulde agenda heeft.
Op die manier zie/hoop ik van hun zijde niet dadelijk de nood om hierin strikt te zijn...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 dec 2020 12:34

Oud Burgerlijk Wetboek
Art. 1794. De opdrachtgever kan de aanneming tegen vaste prijs door zijn enkele wil verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij de aannemer schadeloos stelt voor al zijn uitgaven, al zijn arbeid, en alles wat hij bij die aanneming had kunnen winnen.
U kan best met de aannemer eens praten en tot een akkoord komen om de overeenkomst in onderling overleg te verbreken.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

freelance
Berichten: 2615

#10 , 28 dec 2020 14:14

Bedankt voor jullie reacties.

@Freelance: mag de verkoper zomaar een schadeloosstelling vragen als dit niet voorzien is in de voorwaarden?
Die billijke tegemoetkoming, is dit iets dat bij wet staat beschreven? In het andere geval kan hij toch zomaar niet een bedrag van ons eisen, zonder dat dit beschreven staat?

Verder denk ik ook wel dat de verkoper goed/gematigd gaat reageren. Het gaat namelijk om een familiebedrijf die een goed gevulde agenda heeft.
Op die manier zie/hoop ik van hun zijde niet dadelijk de nood om hierin strikt te zijn...
De verkoper KAN een schadeloosstelling vragen , zelfs als dit niet voorzien is in hun voorwaarden .
Dan is de schadeloosstelling ( het principe ) gebaseerd op het Burgerlijk Wetboek , waarvan ik enkele uittreksels gegeven heb in deze topic :
viewtopic.php?f=51&t=115723
Het artikel 1794 , geciteerd in # 9 is trouwens ook afkomstig uit hetzelfde wetboek .

Een billijke tegemoetkoming , op uw maat , is hier nattevingerwerk . Het is aan partijen om hierin overeen te komen .
" nattevingerwerk " wil ook zeggen dat verschillende rechtbanken een verschillend bedrag zullen uitspreken ( in het verleden uitgesproken ) , indien het zover komt . Er bestaat dus rechtspraak over die zou kunnen opgezocht worden .

In praktijk zal het in de meeste gevallen wel meevallen , zeker als een bedrijf een goed gevulde agenda heeft . Maar als men bvb een " administratieve vergoeding " zou vragen , zou ik daar zeker op ingaan , al is het maar om erger te voorkomen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sofie_1987
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 dec 2020 08:43

Bedankt voor de reacties.

Ik probeerde de firma te bereiken, maar zijn (zoals velen) met kerstverlof.

Ik ga/hoop inderdaad op geen of een kleine administratieve vergoeding die we kunnen overeenkomen.

Wat zou volgens jullie een redelijk/eerlijke vergoeding kunnen zijn? Het administratieve werk dat ze voor ons hebben vericht zijn het opmaken van een offerte (wat ze zonder toezegging eveneens diende te doen), en wat bijkomend mailverkeer (aanleveren van documentatie,..).
Zou +/-100 euro een eerlijke bedrag zijn?

bosprocureur
Berichten: 6858

#12 , 29 dec 2020 09:27

Ik vrees dat u met zo'n bedrag (aan uurlonen alleen al zitten ze daar zeker boven :D ) er niet gaat komen. Dat kan bij die firma gewoon overkomen als een belediging.

Even te leen gegaan bij een antwoord hierboven van Schorpioen :
Art. 1794. De opdrachtgever kan de aanneming tegen vaste prijs door zijn enkele wil verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij de aannemer schadeloos stelt voor al zijn uitgaven, al zijn arbeid, en alles wat hij bij die aanneming had kunnen winnen.
Ik denk, zoals gezegd, dat een winstderving van bruto 30% op de som redelijk geschat is, en dan zit u al snel boven de 2000 €..

Als u echt in de lage bedragen wil blijven met uw voorstel, dan zou ik dat niet in Euro's uitdrukken, maar bijvoorbeeld een kistje wijn, een plant.... zou inschakelen.

Ga gewoon eens babbelen, u zal wel zien welk resultaat er uit te halen is.
Succes !

Terug naar “Aanneming”