Terras boven stootvoegen

Nicolas1424
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terras boven stootvoegen

#1 , 22 dec 2020 16:16

Hallo

We hebben begin dit jaar een huis gekocht en we hebben vrij snel vochtproblemen gehad aan de kant van het terras/tuin. Nu blijkt het terras te hoog geplaatst (boven de stootvoegen/waterkering).

Ik heb geprobeerd met de vorige eigenaars en de aannemer de bemiddelen, maar ze wijzen naar elkaar. De vorige eigenaars ontkennen dat ze vochtproblemen hadden en willen hier niets meer mee te maken hebben. De aannemer zegt dat hij volledig is ingedekt met zijn voorwaarden (de bestelbon), en dat de vorige eigenaars het terras zo hebben gevraagd.

Wie kan nu hiervoor verantwoordelijk gehouden worden? De vorige eigenaars en/of de aannemer? De akte is wel al 10 maanden geleden getekend, dus ik vraag me af of het nog nut heeft. De aannemer heeft de werken in 2016 gedaan dus die lijkt me wel nog aansprakelijk. Maar die zegt dat weer het nodige bewijs te hebben dat de eigenaars hebben afgetekend voor akkoord bij oplevering. We spreken toch al gauw van 5000+ Eur voor een nieuw terras met de gevolgschade daar bovenop.

Alvast bedankt

Nicolas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 dec 2020 19:51

Een verborgen gebrek kan je enkel maar aankaarten met de vorige eigenaar. Met die aannemer heb jij geen
enkele
commerciële noch juridische binding.

KJ86
Berichten: 2662

#3 , 22 dec 2020 22:55

De tienjarige aansprakelijkheid wordt overgedragen. Je zou het bestaande terras kunnen herstellen. Tien centimeter uitslijpen en een afwaterende goot maken evenwijdig met de achtergevel onder de waterkering (open stootvoegen)

Reclame

Nicolas1424
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2020 18:12

Ik had ook begrepen dat de 10 jarige aansprakelijkheid van een aannemer op het gebouw is, en niet op een persoon? Maar tegelijk zijn de vorige bewoners ook verantwoordelijk door dit niet te melden, al moet je dit dan weer kunnen bewijzen.. Misschien moet ik beide verantwoordelijk stellen?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 06 jan 2021 12:25

Wie verantwoordelijk is, maakt niet veel uit. Wat wel interessant is, is de mogelijke aansprakelijkheid.

Je moet gewoon twee verschillende aansprakelijkheidsregimes uit elkaar houden.

Enerzijds heb je de tienjarige aansprakelijkheid van de aannemer en architect van het gebouw. De aansprakelijkheid as such wordt niet overgedragen, maar het subjectieve recht op schadeloosstelling wordt bij verkoop mee overgedragen aan de volgende eigenaar (een zogenaamd 'kwalitatief recht'). Jij kan dus, als nieuwe eigenaar, de architect of aannemer aanspreken tot herstel indien voldaan aan de voorwaarden ook al hadden jullie geen contractuele band.

Tegelijkertijd kunnen de verkopers ook mogelijk aansprakelijk zijn, bijvoorbeeld wegens een verborgen gebrek aan de zaak of een schending van de leveringsplicht. De koopovereenkomst kan daarin belangrijk zijn.

De ene aansprakelijkheid, sluit de andere niet uit. Ze hebben een eigen toepassingsgebied en zijn gestoeld op te onderscheiden rechtsgronden. Met wat creativiteit, zijn nog andere pistes mogelijk.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

lukasi
Berichten: 1138

#6 , 06 jan 2021 15:07

Een aannemer die klakkeloos doet wat de eigenaar opdraagt maakt een ernstige beroepsfout.
Als professioneel moest hij weten dat een terras uitgevoerd boven de waterkering niet volgens de regels der kunst is en moest hij deze werkuitvoering weigeren. Door het wel te doen verzaakt hij aan zijn informatieplicht en kan dus mede verantwoordelijk gesteld worden.
Zelfs het magische dokument dat hij kan voorleggen bij oplevering is geen vrijwaring van zijn verantwoordelijkheid als professionele uitvoerder.

Terug naar “Aanneming”