Garantie?

Gilbert01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Garantie?

#1 , 23 nov 2020 15:24

Wij hebben een opdracht ( aanleg bestrating ) laten uitvoeren door een aannemer in 2014.
Nu is er een probleem met deze werken en willen we dit onder garantie laten oplossen.
Echter is er 1 probleem. Deze aannemer is met zijn activiteit als eenmanszaak gestopt in 2017.

Hij heeft wel een andere zaak ( bvba ) in dezelfde sector, maar met een ander adres en btw nummer.
Aannemer doet moeilijk omdat hij zegt: garantie valt onder zaak A maar die bestaat niet meer.

En hij kan deze garantie niet kosteloos uitvoeren met zaak B want zaak B heeft dat niet uitgevoerd.

Iemand advies wat wel en niet kan in zo een soort zaak?
Kan ik het toch nog het herstellen eisen omdat de aannemer zaakvoerder is van de bvba en zaakvoerder was van de voormalige eenmanszaak?

Alvast bedankt voor de adviezen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 23 nov 2020 18:21

U kunt zich niet richten tot de BVBA, dat is inderdaad een andere entiteit.

U heeft echter wel nog steeds recht op garantie (als het iets is dat onder garantie valt) van de aannemer in eigen persoon.
De aansprakelijkheid stopt niet bij stopzetting bedrijf, of bij pensioenering.
De aannemer blijft aansprakelijk met zijn volledig privé-vermogen.

Een tip voor moest er iemand dit lezen, en zich willen indekken:
Als eenmanszaak kan je bij stopzetting alles overdragen naar een vennootschap, waarbij die dan ook de aansprakelijkheid zal overnemen.
Dit zal hier allicht niet gebeurd zijn.

Gilbert01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 nov 2020 19:55

@ Blaatpraat: Dat is duidelijk. bedankt voor het antwoord.
De aannemer heeft bestratingswerken bij ons uitgevoerd, is hier ook 10jaar garantie geldig?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 24 nov 2020 02:31

Waaruit zou mogen blijken dat u 10 jaar garantie hebt gekregen ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gilbert01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2020 23:40

@ freelance, ik stel de vraag net om te weten wat de wettelijke garantie in/voor dit soort werken is?

Men heeft het vaak over 10jarige aansprakelijkheid ( voor architecten en erkende aannemers ) en over garantie. Maar wat is in bestratingswerken nu van toepassing?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 25 nov 2020 15:20

Afgezien de wettelijke garanties voor het leveren van producten aan consumenten ( in de meeste gevallen 2 jaar )
https://support.google.com/youtube/trou ... ts=3219136

zullen langere garantie termijnen vooral bepaald worden tussen koper en verkoper . Dus wat op de offertes of verkoopcontracten vermeld staat .
Deze bestratingsfirma hier , bijvoorbeeld , geeft een garantie van 5 jaar .
http://bestratingvandooren.be/bestratingswerken
Wat m.i. al een behoorlijk lange periode is voor dergelijke werken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 nov 2020 16:39

Waar werden die werken uitgevoerd? Wat is juist het probleem? Verzakking?

Gilbert01
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 nov 2020 22:19

Het gaat inderdaad om een verzakking.
In mijn geval niet extreem maar ik wil gewoon weten wat wettelijk correct is. Of beter wat wettelijk bepaald is.
Op het internet lees ik over 10 jaar aansprakelijkheid, en over garantie.... wat voor een leek best verwarrend is...

freelance
Berichten: 2615

#9 , 29 nov 2020 15:30

Ik zie nu pas dat mijn zetduivel een verkeerde link geplaatst heeft
Hier is ' garanties : https://www.belgium.be/nl/economie/hand ... g/waarborg
10 jarige aansprakelijkheid is eerder voor gebouwen :
https://www.federale.be/nl/bouwsector/u ... #product-2
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 30 nov 2020 12:34

Velen verwarren de 10 jaar aansprakelijkheid voor geboiwen met de denkpist dat er 10 jaar waarborg is.

Dit is niet zo: de 10 jarige aansprakelijkheid voor gebouwen beperkt zich tot gebreken die de stabiliteit van het gebouw in gevaar brengen.

Voor bestratingswerken is er voor zover ik weet geen sprake van 10 jarige aansprakelijkheid. ...

Terug naar “Aanneming”