betwisten factuur architect

wannes48
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

betwisten factuur architect

#1 , 20 nov 2020 20:41

Beste forumleden,

Ik bevind mij in de volgende situatie:

Een tijd geleden sloot ik een overeenkomst af met een architectenbureau voor de bouw van een woning.

In het ereloonvoorstel van de architect kwamen we het vaste bedrag van 18.100€ voor de volledige opdracht overeen.
Opgedeeld in volgende schijven:
- 2100€ na het bekomen van het voorontwerp
- 2000€ bekomen van een bouwvergunning
- 5000€ toekennen van de offertes
- 4000€ toezicht van ruwbouw
- 5000€ toezicht van afwerking

9 maanden later zijn wij nog steeds niet tot een definitief voorontwerp gekomen en heb ik besloten de samenwerking stop te zetten.
Aangezien het bureau nooit voorbij de voorontwerp fase is geraakt had ik mij verwacht aan een factuur van 2100€. In de plaats daar van kreeg ik een factuur van 6300€ in de bus. Zij hebben gewoon hun werkuren gerekend. 90 uren X 70€/U = 6300€

In de kleine lettertjes van de overeenkomst staat inderdaad te lezen: "indien de werken niet kunnen doorgaan, moeten de uren van de architect vergoed worden".

6300€ is een stuk meer dan de 2100€ die voorzien was volgens de schijven. Kan dit zomaar? In de overeenkomst staat ook nergens een uurtarief opgenomen. Ook ben ik tussentijds nooit ingelicht van het aantal uren die al in het ontwerp waren gekropen.

Bovenop de 6300€ komt nog een vergoeding van 25% van het resterende bedrag. deze vergoeding is volgens de voorwaarden en betwist ik niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 20 nov 2020 21:04

Hoeveel ontwerpen werden er intussen opgesteld? Waarom is er na 9 maand nog geen definitief ontwerp?

wannes48
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2020 00:07

er werden 2 ontwerpen opgemaakt. Telkens 2 maand wachten. De coronacrisis zorgde ook voor vetraging, maar dat doet er infeite allemaal niet echt toe. Ik geloof wel dat die uren effectief door hem gepresteerd zijn.

Reclame

lukasi
Berichten: 1145

#4 , 21 nov 2020 11:25

Ik lees :
... In de kleine lettertjes van de overeenkomst staat inderdaad te lezen: "indien de werken niet kunnen doorgaan, moeten de uren van de architect vergoed worden"....

Eigenlijk is het dan u om bij ondertekening te vragen : hoeveel vraagt u per uur ?
70€/uur is een normaal uurloon.

BSSN
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2020 15:27

Het lijkt me verstandig om binnen de geldende termijn op vriendelijke wijze deze factuur aangetekend te protesteren met de vermelding dat u alvast bereid bent om de volledige, contractueel bepaalde schijf van 2100€ te betalen, ondanks het ontbreken van de bijhorende voorwaarde, namelijk het definitieve voorontwerp. Bijkomend gaat u akkoord met de eveneens contractueel bepaalde 25 % van het resterende bedrag.
In zijn totaliteit kan u dus akkoord gaan met een maximale 6100€.
U moet wel zo'n typische zijn onderaan vermelden als:

"Wij melden u één en ander zonder enige nadelige erkenning en onder voorbehoud van al onze rechten."

De factuur van dit architectenbureau van 6300€ met daarenboven nog eens 25 % is, gebaseerd op uw informatie hier, naar mijn mening buiten alle proporties.

Ik zou u toch aanraden om asap advies in te winnen hieromtrent bij een advocaat.

Terug naar “Aanneming”