Meerprijs na plaatsen poort

JasonBourne
Topic Starter
Berichten: 18

Meerprijs na plaatsen poort

#1 , 02 nov 2020 09:50

Geachte,

Graag wil ik advies vragen voor het volgende:

Vorige week zijn ze mijn poort komen installeren, alles verliep goed en vlekkeloos.
Echter kreeg ik via de aannemer een mail dat de poortleverancier extra kosten heeft doorgerekend naar hun en dat de aannemer deze zullen doorrekenen naar mij. Hoewel er niets vermeld staat op offerte en factuur proberen ze mij deze extra kosten aan te rekenen.

Hetgeen wat ze hiervoor zeggen is dat de aannemer die het meetwerk en prijscalculatie heeft gedaan (ipv de poortleverancier) hier te weinig voor heeft aangerekend en sommige zaken niet in rekening heeft gebracht. Nu willen ze mij extra 500€ aanrekenen zonder dat dit :
1) op voorhand mij werd meegegeven dat er extra kosten kunnen komen
2) Noch op offerte noch op factuur zo iets vermeld staat
3) ze zelf toegeven dat het door de aannemer komt dat ze dit nu moeten vereffenen.
4) nadien is de poortleverancier 4 keer langs geweest voor de technische opmeting, maar toen hebben ze ook niets vermeld van deze extra kost.

Hebben ze juridisch een poot om op te staan ? Mij lijkt het dat ik in mijn recht sta omdat ze zo maar kosten beginnen door te rekenen.
Wat doe ik met de factuur die ze nu ondertussen hebben opgestuurd ?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,

JB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 02 nov 2020 09:53

Waaruit bestaan deze extra kosten juist?

JasonBourne
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 02 nov 2020 10:03

Dit is hun omschrijving voor de extra kosten:
In der tijd werd er rekening gehouden met een plaatwerk. Dit is blijkbaar bij de opmeting van de poort veranderd naar een vast paneel wat uiteraard duurder uitkomt. Ook werden er 8 lm kokerprofielen voorzien wat we nooit in aanrekening brengen op de offerte daar dit pas bekeken en beslist kan worden bij definitieve opmeting.

In totaliteit komen we hier op een meerprijs van € 500 (afgerond naar beneden) excl btw.

Reclame

cesto
Berichten: 324

#4 , 02 nov 2020 10:23

Dit is hun omschrijving voor de extra kosten:
In der tijd werd er rekening gehouden met een plaatwerk. Dit is blijkbaar bij de opmeting van de poort veranderd naar een vast paneel wat uiteraard duurder uitkomt. Ook werden er 8 lm kokerprofielen voorzien wat we nooit in aanrekening brengen op de offerte daar dit pas bekeken en beslist kan worden bij definitieve opmeting.

In totaliteit komen we hier op een meerprijs van € 500 (afgerond naar beneden) excl btw.
Wie heeft dit alles beslist? Waarom werd de klant niet verwittigd van deze veranderingen? Misschien omdat ervan wordt uitgegaan dat de klant sowieso zal betalen :?:
Als ik jou was zou ik met verontwaardiging reageren tegenover dit evident respectloze houding. Uiteraard zou ik ook de factuur betwisten een geen cent extra betalen.

JasonBourne
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 02 nov 2020 10:28

Dit is hun omschrijving voor de extra kosten:
In der tijd werd er rekening gehouden met een plaatwerk. Dit is blijkbaar bij de opmeting van de poort veranderd naar een vast paneel wat uiteraard duurder uitkomt. Ook werden er 8 lm kokerprofielen voorzien wat we nooit in aanrekening brengen op de offerte daar dit pas bekeken en beslist kan worden bij definitieve opmeting.

In totaliteit komen we hier op een meerprijs van € 500 (afgerond naar beneden) excl btw.
Wie heeft dit alles beslist? Waarom werd de klant niet verwittigd van deze veranderingen? Misschien omdat ervan wordt uitgegaan dat de klant sowieso zal betalen :?:
Als ik jou was zou ik met verontwaardiging reageren tegenover dit evident respectloze houding. Uiteraard zou ik ook de factuur betwisten een geen cent extra betalen.
Ze zijn langs gekomen, soms zelfs zonder verwittiging stonden ze voor mijn deur, gelukkig dat ik van thuis uit werk en dat ik hen kon ontvangen. Ik denk inderdaad dat ze die houding hebben dat ze denken: de klant zal wel betalen.
Buiten dit hebben ze dan ook nog eens de plaatsingsdatum verzet... dus ik denk dat ik wel heel flexibel ben geweest naar hen toe.
Wat moet ik officieel doen om de factuur te betwisten want anders staat er straks een deurwaarder voor de deur als ik hier niets mee doe (op de mails heb ik al gereageerd maar ik denk dat ik ook moet reageren op de factuur).

cesto
Berichten: 324

#6 , 02 nov 2020 10:52

Gewoon een aangetekende brief sturen waarin je uiteenzet waarom je niet akkoord gaat met die factuur. Vorder een herziene factuur met het correcte bedrag of een kredietnota. Als die vent volhardt in zijn pretentie mag jij het initiatief nemen om het “correcte deel” van de factuur te betalen, overeenkomstig met de offerte.

Wees gerust: een deurwaarder voor de deur krijg je pas te zien als die aannemer naar de rechter stapt, de zaak wint en jij uiteindelijk aarzelt te betalen. De kans dat hij je überhaupt gaat dagvaarden, schat ik op 0,0x%.

JasonBourne
Topic Starter
Berichten: 18

#7 , 02 nov 2020 11:50

Gewoon een aangetekende brief sturen waarin je uiteenzet waarom je niet akkoord gaat met die factuur. Vorder een herziene factuur met het correcte bedrag of een kredietnota. Als die vent volhardt in zijn pretentie mag jij het initiatief nemen om het “correcte deel” van de factuur te betalen, overeenkomstig met de offerte.

Wees gerust: een deurwaarder voor de deur krijg je pas te zien als die aannemer naar de rechter stapt, de zaak wint en jij uiteindelijk aarzelt te betalen. De kans dat hij je überhaupt gaat dagvaarden, schat ik op 0,0x%.
Dank u wel voor de nuttige feedback en steun!

Heb ondertussen een template teruggevonden voor mijn protestbrief :
https://economie.fgov.be/nl/themas/cons ... sten-wat-u

JasonBourne
Topic Starter
Berichten: 18

#8 , 02 nov 2020 12:04

AANGETEKEND
Betreft: betwisten (protesteren) van factuur met factuurnr.:
Mevrouw,
Mijnheer,
In het voorjaar 2020 heb ik met uw ondernemingen een overeenkomst afgesloten voor de aankoop, levering en plaatsing van verschillende ramen, een deur en een poort. De factuur voor deze heb ik reeds ontvangen en volledig betaald alvorens de werkzaamheden hebben plaatsgevonden. Vandaag, …, heb ik een factuur ontvangen tbv zogenaamde meerkosten, welke noch op offerte noch op factuur gedefinieerd zijn.
Ik wens dus uw factuur te betwisten om volgende redenen
• Deze meerkosten nergens vermeld staan en ik hiervan niet op de hoogte ben gesteld geweest alvorens deze kosten gemaakt werden.
Hoogachtend,
[naam en handtekening]


Ik dacht aan zo iets in deze aard ? Is dit voldoende ? aan deze voeg ik dan de factuur, offerte en alle mailverkeer omtrent de meerkosten ?

cesto
Berichten: 324

#9 , 02 nov 2020 12:23

Perfect!
Je hoeft er verder niets aan te voegen, want de aannemer is al wel in bezit van die documenten. Als je wilt mag je er zeker naar verwijzen in je brief, bv. naar de mails waar je om uitleg over die meerkosten had gevraagd. Schrijf ook dat je nu een correcte factuur verwacht, nl. met de prijs die jullie hadden afgesproken.

JasonBourne
Topic Starter
Berichten: 18

#10 , 02 nov 2020 12:44

Perfect!
Je hoeft er verder niets aan te voegen, want de aannemer is al wel in bezit van die documenten. Als je wilt mag je er zeker naar verwijzen in je brief, bv. naar de mails waar je om uitleg over die meerkosten had gevraagd. Schrijf ook dat je nu een correcte factuur verwacht, nl. met de prijs die jullie hadden afgesproken.
Dank u ! Echt bedankt voor de steun en alle informatie ! Gelukkig dat zo'n forum bestaat en dat er mensen gelijk u er zijn die ons, de onwetenden, wijzen op hun rechten.

cesto
Berichten: 324

#11 , 02 nov 2020 13:37

Graag gedaan :) in zoverre ik kan en tijd heb draag ik mijn steentje bij. Ik ben zelf geen jurist, heb toch in het leven wat kaas van recht moeten eten…
Als de echte juristen iets willen toevoegen lees ik het ook graag.

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 02 nov 2020 15:17

Toch ook eens nakijken OF er iets staat van werken in regie de de offerte van aannemer....
is het een offerte en nu factuur voor alles ( ramen deur EN poort)?
Hebt u alleen contact (offerte) gehad met die algemene aannemer en geen offerte voor de poort alleen?

JasonBourne
Topic Starter
Berichten: 18

#13 , 02 nov 2020 15:40

Toch ook eens nakijken OF er iets staat van werken in regie de de offerte van aannemer....
is het een offerte en nu factuur voor alles ( ramen deur EN poort)?
Hebt u alleen contact (offerte) gehad met die algemene aannemer en geen offerte voor de poort alleen?
Er staat niets gemeld van werken in regie of iets met aanwijzing dat extra kosten nadien aangerekend kunnen worden.
Ik heb enkel een offerte en factuur gehad van de aannemer voor alles.

Blijkbaar heeft de aannemer de prijsbepaling gemaakt in plaats van de poortleverancier en nu vraagt de aannemer mij om het verschil te betalen. Ze hebben dit ook aangegeven dat de persoon, werkzaam bij de aannemer, zelf deze prijs heeft opgemaakt.
Dus door een intern miscommunicatie wordt ik geacht om dit verschil te gaan betalen.
En het ergste is dat ze 4 keer zijn komen opmeten (de poortleverancier zelf) en hierover nooit iets hebben gezegd, maar direct nadat de poort geinstalleerd was, kreeg ik een mail met de extra kosten.

Bestaat er niet zo iets als een wurgfactuur zoals je een wurgcontract hebt ? Dan kan ik het kind een naam geven :)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 02 nov 2020 21:23


Ik wens dus uw factuur te betwisten om volgende redenen
• Deze meerkosten nergens vermeld staan en ik hiervan niet op de hoogte ben gesteld geweest alvorens deze kosten gemaakt werden.
En er keihard aan toevoegen dat er wat u betreft, ook helemaal geen meerkosten gemaakt zijn, aangezien enkel geplaatst / uitgevoerd is wat er per offerte overeengekomen is, en reeds vooraf betaald werd ...

Terug naar “Aanneming”