aannemer wijzigt factuur verschillende malen, ook na betaling

4ntiClock
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

aannemer wijzigt factuur verschillende malen, ook na betaling

#1 , 21 okt 2020 11:42

Een aannemer had offerte gemaakt voor tuinwerken (planten, tuinhuis, niks vastgemaakt aan onze woning)
Alle werken waren inclusief op de werken.

We hebben die offerte getekend en verstuurd en de aannemer heeft de werken daarna uitgevoerd.

Na de werken krijgen wij duurdere factuur, honderden euro's duurder.

We gaan daar niet mee akkoord, aannemer zegt in communicatie dat duidelijk zichtbaar is op de offerte dat "betonplaat" niet was meegerekend bij het eindsaldo, foutje in de offerte zogezegd. Na communicatie gaan we dan uiteindelijk akkoord om die kosten van beton plaat te delen, kost ons paar honderd euro extra bovenop de afgesproken offerte.

Iets later krijgen we mail "we hebben de fout gevonden in ons offerte programma, we gaan jou de integrale betonplaat schenken" met daarin een duurdere factuur dan offerte maar ook een creditnota van 700 euro.

We antwoorden dat we bedanken voor de goede en correcte afhandeling en betalen onmiddellijk de factuur en wachten op de creditnota.

I.p.v. 700 euro voor creditnota ontvangen we 35 euro.
10 dagen na de betaling van de factuur krijgen wij (deze keer per post, niet meer per mail) OPNIEUW een NOG duurdere factuur.

We sturen terug naar de aannemer, hij antwoord dat er nog fouten waren ontdekt in zijn offerte, hij had ook nog per ongeluk btw aan 6% gezet en dat moest 21% zijn. Hij heeft dan maar zijn factuur na betaling retroactief opnieuw aangepast en hij weigert eerder ontvangen creditnota nog uit te betalen.

De verschillende facturen die we hebben ontvangen waren steeds duurder dan offerte, ook steeds met zelfde factuurnummer (dus steeds retroactief aangepast, vreemd dat een boekhoudprogramma dat zou toelaten). De creditnota hebben we nooit ontvangen.

Vrederechter "in verzoening" eens geprobeerd maar daar zegt de aannemer gewoon dat het een 1-malige fout was in zijn offerte systeem en dat hij weigert iets terug te betalen aan ons.

Vrederechter liet uitblijken dat we niet mochten "profiteren" van een misrekening in de offerte terwijl we heel duidelijk aanvoelen dat de offerte met opzet goedkoper was gemaakt zodat we voor die aannemer zouden kiezen (wat ook is gebeurd, we hadden verschillende aannemers offerte gevraagd).

Eens rondgevraagd en blijkbaar wordt dat vaak gedaan door aannemers, 6% offerte maar dan toch 21% factuur geven omdat ze dan goedkoper lijken.

Is dat correct ? Kan een aannemer zomaar een creditnota sturen naar jou en na betaling factuur nog es retroactief factuur gaan wijzigen wegens verkeerd btw stelsel en creditnota weigeren om uit te betalen?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding