Opkuis na werken

Booke
Topic Starter
Berichten: 112

Opkuis na werken

#1 , 09 okt 2020 14:06

Wanneer je werken laat uitvoeren door in ons geval een tuinman zijn deze dan verplicht om het nadien deftig achter te laten? O.a , moeten ze de straat proper maken of moet de klant dat zelf doen of moet dit in de offerte opgenomen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 09 okt 2020 16:52

Een vakman doet wat in de offerte of afspraken staat. Opkuisen en afvoeren van groen is een extra kost.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 09 okt 2020 17:11

Hij mag geen vuil achterlaten op de straat. Dat wil echter niet zeggen dat hij de straat met water dient te kuisen. Borstelen is genoeg.

Reclame

Booke
Topic Starter
Berichten: 112

#4 , 09 okt 2020 18:45

@Sirkii : Ze zijn bezig met klinker/tegel werken dus geen afvoeren van groen maar als ik het goed begrijp moet de opkuis dus opgenomen zijn in de offerte anders kunnen ze een groot modderbad achterlaten? En dan heb ik het niet over witte zand dat ze er nadien over strooien :)

@mava105 : duidelijk wat de straat betreft , dank u

freelance
Berichten: 2615

#5 , 09 okt 2020 22:09

U geeft niet aan welk soort werken er precies gebeuren ( klinkerwerken ? welk afval/opkuis - groenwerken ? ) ; en wat er in de offerte staat .
Moeilijk te beoordelen zonder te weten wat er precies ( niet ) gebeurd is .
Zoals al aangehaald : afval achter laten op straat is onwettig . Is verantwoordelijkheid van aannemer . ( ook eventuele schade aan voetpaden e.d. ) .
Dit hoeft niet eens in de offerte te staan , aangezien het de evidentie zelf is ( als zijnde onwettig als ze het openbaar domein bevuilen of beschadigen ) .

Verder moet de "tuinman " gekwalificeerd zijn om dergelijke werken uit te voeren ( moet vermeld staan in Kbo - kruispuntbank ondernemingen / voorheen handelsregister ) .
Wanneer dit zo is , moeten ze de werken uitvoeren volgens de regels der kunst . Een " modderbad achterlaten " lijkt mij niet volgens de regels der kunst ; maar zoals gezegd , moeilijk te beoordelen van hieruit .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 10 okt 2020 10:01

En dat witte zand mag je niet verwijderen; dat dient om de voegen vol te houden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5415

#7 , 10 okt 2020 12:15

Hij mag geen vuil achterlaten op de straat. Dat wil echter niet zeggen dat hij de straat met water dient te kuisen. Borstelen is genoeg.
Niet akkoord: de opdrachtgever moet ervoor zorgen dat er op straat geen vuil achtergelaten wordt. Oftewel geeft hij de kuisopdracht (tegen betaling) aan de aannemer oftewel kuist hij zelf op: mijn ouders laten al altijd hun hagen scheren door een tuinman die alles mag laten liggen; daarna kuisen wij t groen op - ook op straat achteraan (voetpad)

Terug naar “Aanneming”