Niet tevreden over schilderwerken.

Masty
Berichten: 88

Re: Niet tevreden over schilderwerken.

#16 , 10 okt 2020 10:25

Wanneer u besliste uw huis te laten behangen en schilderen had u toch wel op de hoogte mogen zijn dat zoiets niet meteen gebeurt en men minstens een jaar wacht.
Hoe komt u erbij dat destijds de pleister niet droog genoeg was, lijkt onmogelijk te bewijzen.
Zelfs als een schilder over een onbehandelde barst behangt gaat dit later daarom niet zichtbaar worden.
Uw bouw heeft zich nog gezet en daarom zijn er barsten zichtbaar geworden.
Die werken zijn te vroeg gebeurt maar nu alles op de schilder schuiven lijkt me wat te ver gaan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#17 , 10 okt 2020 19:43

Wanneer u besliste uw huis te laten behangen en schilderen had u toch wel op de hoogte mogen zijn dat zoiets niet meteen gebeurt en men minstens een jaar wacht.
Hoe komt u erbij dat destijds de pleister niet droog genoeg was, lijkt onmogelijk te bewijzen.
Zelfs als een schilder over een onbehandelde barst behangt gaat dit later daarom niet zichtbaar worden.
Uw bouw heeft zich nog gezet en daarom zijn er barsten zichtbaar geworden.
Die werken zijn te vroeg gebeurt maar nu alles op de schilder schuiven lijkt me wat te ver gaan.
Vind u dat dan niet de taak van de schilder ons daarop te wijzen en de werken nog niet aan te vatten?
Tenslotte heeft hij de werken aanvaard, waarmee hij zich toch akkoord verklaard met de pleister als ondergrond.

Masty
Berichten: 88

#18 , 11 okt 2020 11:55

Vindt u dan dat u geen enkele verantwoordelijkheid heeft daarin?
Als bouwheer moet u van zulke zaken op de hoogte zijn, laat staan dat zoiets vrij algemeen geweten is.
Heeft u met een architect gewerkt, heeft u uw schilder goed geïnformeerd?
Daarbij denk ik ook nog dat er nergens officïeel beschreven staat vanaf wanneer er mag geschilderd worden.
Uw schilder had er, mits goed geïnformeerd, niet aan moeten beginnen maar dan denk ik toch nog dat u niet veel verhaal heeft.
Niet automatisch wordt iets een professioneel zijn schuld omdat u iets niet weet of slecht geïnformeerd bent.
Noch zijn uw barsten of ongelijke pleister er gekomen door zijn verf.

Reclame

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#19 , 21 okt 2020 19:55

Vindt u dan dat u geen enkele verantwoordelijkheid heeft daarin?
Als bouwheer moet u van zulke zaken op de hoogte zijn, laat staan dat zoiets vrij algemeen geweten is.
Heeft u met een architect gewerkt, heeft u uw schilder goed geïnformeerd?
Daarbij denk ik ook nog dat er nergens officïeel beschreven staat vanaf wanneer er mag geschilderd worden.
Uw schilder had er, mits goed geïnformeerd, niet aan moeten beginnen maar dan denk ik toch nog dat u niet veel verhaal heeft.
Niet automatisch wordt iets een professioneel zijn schuld omdat u iets niet weet of slecht geïnformeerd bent.
Noch zijn uw barsten of ongelijke pleister er gekomen door zijn verf.
Ik ben inderdaad van mening dat ons geen verantwoordelijkheid kan aangewezen worden hierin. Is de eerste keer dat we een nieuwbouwwoning kopen. Dit is me dunkt niet iets dat je meerdere malen doet......
We hebben ondertussen al verschillende schilders aangesproken voor ons probleem en allen melden ze mij dat de werken hier amateuristisch uitgevoerd werden.
De meesten zeggen ook dat de regel is dat de eerste 2 jaar geen vliesbehang word geplakt omwille van zettingsvoegen.
We hebben de schilder daarover navraag gedaan en hij zegde ons dat het vliesbehang specifiek bedoeld was om deze barsten tegen te gaan...
Ondertussen werd een advocaat gecontacteerd voor verdere stappen...

Masty
Berichten: 88

#20 , 23 okt 2020 18:18

Wel dan hebt u een prutser gehad en in dit geval wens ik u het beste met uw verdere stappen.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#21 , 23 okt 2020 19:59

Wel dan hebt u een prutser gehad en in dit geval wens ik u het beste met uw verdere stappen.
Dank voor uw enorm gemotiveerde en technisch onderlegde reactie.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 23 okt 2020 20:01


We hebben de schilder daarover navraag gedaan en hij zegde ons dat het vliesbehang specifiek bedoeld was om deze barsten tegen te gaan...
Vliesbehang wordt inderdaad veelvuldig gebruikt om barstjes weg te steken, maar dat zijn dan geen zettingsbarsten, maar kleine oude krimp barstjes in het pleisterwerk. Ik moet het vliesbehang nog zien dat een zetting van uw woning gaat voorkomen of tegenhouden. :mrgreen:

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#23 , 23 okt 2020 20:07


We hebben de schilder daarover navraag gedaan en hij zegde ons dat het vliesbehang specifiek bedoeld was om deze barsten tegen te gaan...
Vliesbehang wordt inderdaad veelvuldig gebruikt om barstjes weg te steken, maar dat zijn dan geen zettingsbarsten, maar kleine oude krimp barstjes in het pleisterwerk. Ik moet het vliesbehang nog zien dat een zetting van uw woning gaat voorkomen of tegenhouden. :mrgreen:
En dan moeten wij als bouwheer daarvan op de hoogte zijn en een professioneel schilder die dagdagelijks niets ander doet niet?????


mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#25 , 24 okt 2020 08:31



En dan moeten wij als bouwheer daarvan op de hoogte zijn en een professioneel schilder die dagdagelijks niets ander doet niet?????
Een schilder ziet gewoon de centen, en voert uit wat de bouwheer wil.
Als bouwheer dien je te weten wat kan en wat niet, en als je dat niet weet, dien je een architect of deskundige terzake aan te stellen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 24 okt 2020 08:35


En dan moeten wij als bouwheer daarvan op de hoogte zijn en een professioneel schilder die dagdagelijks niets ander doet niet?????
Ja. En als je het niet weet, stel je een architect of andere deskundige aan.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#27 , 24 okt 2020 08:48

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... n/bouwheer

En wat zegt uw architect en de algemene aannemer???
We hebben de algemene aannemer van de woningbouw gecontacteerd die op zijn beurt contact heeft gehad met de aannemer pleisterwerken.
Deze heeft alles uitgevoerd zoals hoort, beweerd hij. Een verstevigingsnet geplaatst op de plaatsen waar de gewelven samen komen en ook waar er een poutrell zit.

Franciscus
Berichten: 38596

#28 , 24 okt 2020 19:17

zoek eens in een zoekmachine op : SOD woning rechten en plichten

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#29 , 24 okt 2020 20:08

Als jullie er niet minnelijk uitkomen, kan je nog steeds een procedure opstarten, en dan zal een gerechtelijk expert de werken onderzoeken, en zijn verslag maken.

Terug naar “Aanneming”