Niet tevreden over schilderwerken.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Niet tevreden over schilderwerken.

#1 , 03 okt 2020 17:49

Wij lieten eind vorig jaar onze nieuwbouwwoning behangen met vliesbehang en aansluitend schilderen.
Factuur werd na ontvangst direct betaald.
Een tweetal maand later merkten we bij lichtinval serieuze barsten en blaasjes op in ons vliesbehang aan het plafond. . Dit is hoofdzakelijk waar de gewelven lopen.
Ons plafond is ook niet helemaal recht ( je ziet er serieuze wemeling in )
We hebben onze schilder aangetekend in gebreke gesteld waarop hij langs kwam om één barst ter hoogte van waar een poutrel zit aan te pakken.
De overige barsten zijn door het zetten van onze bouw zegt hij en hij vind dat hij niet aansprakelijk is hiervoor.
We stuurden hem nog een ingebrekestelling waarop we via mail overeen kwamen een expert aan te stellen.
Expert maakt verslag op en wijst op de gebrekkige voorbereiding alvorens over te gaan tot vliesbehang ( lees: niet voldoende uitgeplamuurd en geschuurd ) en het feit dat het pleisterwerk niet voldoende droog was.
Dit verslag werd aan hem overgemaakt en zijn verzekering. Deze wensen niet tussen te komen omdat hun client beweerd dat hij overal vochtmetingen heeft uitgevoerd.
Ondertussen mochten we een mail van zijn advocaat ontvangen die ons simpel weg zegt dat de expertise niet geldig is omdat ze éénzijdig werd uitgevoerd en ontegenspreekbaar is. We hebben nog thans op mail de bevestiging dat de schilder akkoord was met expertise en zich daar bij ging neer leggen ( toen was hij blijkbaar nog overtuigd van zijn gelijk )
Wat zijn de verdere stappen die we kunnen / moeten nemen?

Dank voor uw reactie alvast.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 okt 2020 19:53

Enkel een rechtbank kan een tegenstelbare expertise bevelen.
Heb jij het geschreven akkoord van die schilder met de eigen expertise?
Als er barsten zijn, ligt dat volgens mij eerder bij de ruwbouwwerken . Een barst dicht je niet met wat plamuur Die komt altijd terug. En die welvingen zijn het gevolg van een slecht pleisterwerk. Plamuurwerken kunnen enkel de kleine welvingen wegwerken. Je kan die plamuur ook geen 5 mm dik uitsmere, hooguit 1 of 2 mm..

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2020 07:54

Ik had voorgesteld aan de schilder dat we een expertise gingen aanvragen, waarop hij meldde via mail dat hij hier mee akkoord ging en zich ging neer leggen bij wat de expert in zijn verslag schreef.
Wat betreft de plamuurwerken; dan kan er in geen enkele nieuwbouwwoning nog vliesbehang geplakt worden?
Het is toch de taak van de schilder alvorens over te gaan tot vlies plakken eerst de kleine barstjes ( door het zetten van de woning ) aan te pakken en de woning te plamuren en te schuren?
Het is toch ook niet omdat een muur scheef staat dat je het raam er ook scheef moet inzetten, dacht ik toch.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 okt 2020 09:41

Dat zijn allemaal zaken die verband houden met de slechte uitvoering van de ruwbouw of pleisterwerken. Je kan niet van een schilder verwachten dat hij een scheve muur recht maakt met plamuur. De enige fout die de schilder maakte is dat hij de werken aanvaard heeft. Hij had u moeten verwittigen van de staat van het pleisterwerk. In de bouwwereld zijn er bepaalde toleranties die aangehouden moeten worden om een degelijk werk af te leveren. Ook uw leverancier van de ramen had het werk moeten weigeren als de raamopeningen niet haaks waren gemaakt.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2020 11:21

De schilder heeft ons bij komst voor opmaak offerte gemeld dat onze pleisterwerken er goed uit zagen, dat hij al veel andere dingen gezien had,....
Er word ons ook verteld door veel andere schilders dat de schilderwerken hier er echt amateuristisch uit zien,....
Een andere schilder ( die wel iets duurder was ) had in zijn offerte reeds voorzien dat de kleine barstjes in het plamuurwerk ter hoogte van de gewelven uitgekapt gingen worden, netje 5 cm steken en daarna terug dicht plamuren en opschuren.
Was het sowieso ook niet de taak van de schilder om ons te wijzen op het feit dat vliesbehang in een nieuwbouw best de eerste twee jaar niet uitgevoerd word???

Dus als ik uw mening hier lees; hebben we als we hem dagvaarden niet echt een verhaal....???

cesto
Berichten: 324

#6 , 04 okt 2020 11:29

De enige fout die de schilder maakte is dat hij de werken aanvaard heeft. Hij had u moeten verwittigen van de staat van het pleisterwerk. In de bouwwereld zijn er bepaalde toleranties die aangehouden moeten worden om een degelijk werk af te leveren. Ook uw leverancier van de ramen had het werk moeten weigeren als de raamopeningen niet haaks waren gemaakt.
Klopt! En dat is niet weinig! De schilder heeft zoals ieder aannemer een resultaatsplicht, waardoor hij had moeten weigeren aan de werken te beginnen als het plafond niet klaar was om geschilderd te worden. Schrijf gewoon aan die advocaat dat zijn cliënt akkoord was gegaan met die expertise, en dat zijn beweringen nu volledig uit de lucht zijn gegrepen, waardoor je genoodzaakt bent verdere stappen te ondernemen tegen hem.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 okt 2020 12:58

Hebben we reeds gedaan, maar zijn advocaat reageert niet alsook zijn verzekering niet.
Ondertussen lieten we reeds een ander schilder langs komen om een offerte te maken voor de herstellingswerken.

Moeten we deze dan doorsturen naar zijn advocaat en verzekering? Of dienen we direct te dagvaarden?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 04 okt 2020 14:15

Indien tegenpartij doofstom blijft zal u moeten dagvaarden.
Over welk bedrag gaat het?

Of u stelt tegenpartij arbitrage voor:
https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... e-bouw-vzw
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

cesto
Berichten: 324

#9 , 04 okt 2020 14:21

Hebben we reeds gedaan, maar zijn advocaat reageert niet alsook zijn verzekering niet.
Ondertussen lieten we reeds een ander schilder langs komen om een offerte te maken voor de herstellingswerken.

Moeten we deze dan doorsturen naar zijn advocaat en verzekering? Of dienen we direct te dagvaarden?
Stuur nog een aangetekende brief met aanmaning. Schrijf duidelijk dat je die vent zult vervangen door een andere aannemer indien hij jouw klachten blijft negeren, en dat de meerkosten daarvoor op hem verhaald zullen worden. Een kopie van die offerte hoef je niet door te sturen.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 okt 2020 17:53

Verzoeningscommissie bouw hadden we hem voorgesteld, maar dat kost hem ook geld en was daar niet echt voor te vinden.
Toen we hem melden dat we een expertise gingen aanvragen, was het voor hem allemaal goed ' zodat we dit achter ons konden laten, en hopelijk we er mee konden leven dat hij in zijn recht gesteld werd '
Blijkt uit de expertise dat dit niet zo is, dat hij sowieso in fout is, pleisterwerk werd niet behandeld alvorens vliesbehang te plakken, was nog niet droog genoeg,....
De schilder die hier geweest is om offerte op te maken sprak van een viertal dagen werk om ons plafond er weer goed uit te laten zien, denk dat we dan over een paar duizend euro spreken.....

lukasi
Berichten: 1141

#11 , 04 okt 2020 20:04

Een andere schilder die de kans heeft om het werk van een collega te beoordelen en al weet dat er een haartje in de boter zit ... zou ik nu niet onpartijdig durven noemen.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 okt 2020 20:22

Een andere schilder die de kans heeft om het werk van een collega te beoordelen en al weet dat er een haartje in de boter zit ... zou ik nu niet onpartijdig durven noemen.
Begrijp niet goed waar deze stelling vandaan komt. We hebben een expertisebureau ingeschakeld om een verslag op te maken.
We dienden een offerte op te laten maken door een schilder die wenste over te gaan tot herstelling.
Je hoeft geen schilder ( zowel concurrent als concullega ) te zijn om de gebrekkige afwerking hier vast te stellen.

lukasi
Berichten: 1141

#13 , 05 okt 2020 21:19

mijn vergissing, over gelezen dat je een expert had aangesteld.

KJ86
Berichten: 2663

#14 , 06 okt 2020 23:15

Expert maakt verslag op en wijst op de gebrekkige voorbereiding alvorens over te gaan tot vliesbehang ( lees: niet voldoende uitgeplamuurd en geschuurd ) en het feit dat het pleisterwerk niet voldoende droog was.
Ik zou mij toch vragen stellen bij die expertise. Te nat kan ik geloven maar slechte voorbereiding. Het pleisterwerk moet dan toch heel slecht uitgevoerd zijn als vliesbehang het niet kan camoufleren.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 okt 2020 08:56

Expert maakt verslag op en wijst op de gebrekkige voorbereiding alvorens over te gaan tot vliesbehang ( lees: niet voldoende uitgeplamuurd en geschuurd ) en het feit dat het pleisterwerk niet voldoende droog was.
Ik zou mij toch vragen stellen bij die expertise. Te nat kan ik geloven maar slechte voorbereiding. Het pleisterwerk moet dan toch heel slecht uitgevoerd zijn als vliesbehang het niet kan camoufleren.
Pleisterwerk vind ik zeker niet slecht uitgevoerd. Het plamuurwerk van de schilder ontbreekt gewoon. Hij is de donderdagnamiddag hier begonnen om de vloer af te plakken. De vrijdagmorgen heeft hij zonder veel voorbereiding direct vlies beginnen plakken. Dit zegt genoeg, denk ik.....
Spijtig dat ik hier geen foto's kan plaatsen.
Dan kunnen jullie zien dat dit alles behalve normaal is, of door het zetten van de bouw,....

Terug naar “Aanneming”