overeenkomst per e-mail opzeggen

JoeriS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

overeenkomst per e-mail opzeggen

#1 , 03 sep 2020 14:45

Beste,

Ik ben per e-mail een prijs overeengekomen met een stucadoor. In deze e-mail (zonder bijgevoegde offerte) vermeld hij het bedrag per m² en zegt hij dat als ik akkoord ben, de werken tijdens zijn verlofperiode uitgevoerd zullen worden. Hij heeft verschillende ploegen aan het werk waardoor dit wel mogelijk moet zijn. Ik heb de dag nadien zijn e-mail beantwoord, dat ik akkoord ga met de prijs en hij ons dan mag inplannen.

Inmiddels zijn we meer dan 2 maanden verder (het verlof is al lang voorbij) maar zijn de werken nog steeds niet uitgevoerd. Er is bij elk telefonisch contact wel een uitleg dat hij normaal volgende week begint en wel iets laat horen, maar dit gebeurt niet. Zijn werkvolk is toch niet gebleven, de Roemenen konden niet terugkomen van vakantie met de Corona crisis,... Het vertrouwen is bij mij een beetje zoek (en ik zit met een tijdsdruk) waardoor ik eigenlijk liever een andere stucadoor wil zoeken die 'hopelijk' zijn afspraken wel nakomt.

Kan ik per retour e-mail onze overeenkomst verbreken doordat hij niet tijdens zijn verlofperiode de werken heeft uitgevoerd? Hij beschrijft echter niet wanneer zijn verlofperiode precies is (al weet ik dat hij bouwverlof heeft genomen). Misschien ook net omdat er geen ondertekende overeenkomst is, ik eigenlijk niets verplicht ben om te verbreken en het me vrij staat om een andere stucadoor te zoeken. Is het niet zijn taak als zelfstandige om ervoor te zorgen dat er een degelijke offerte ondertekend werd ter goedkeuring van de werken alvorens eventueel materiaal aan te kopen,.. Ik veronderstel dat er dan ook een termijn wordt afgesproken waarin de werken zullen plaatsvinden (schriftelijk of contractueel vastgelegd) maar nu weet ik het dus totaal niet. Ik kan nog even wachten maar alles loopt serieus vertraging op... Graag uw advies, bedankt!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2020 14:52

Ik raad je toch een aangetekende brief aan.
Wat deze Roemenen betreft dit is 100% juist deze mogen het land niet verlaten.

En ik vrees dat u een schade vergoeding zal moeten betalen, als zijn werknemers hier niet kunnen komen zal dit een zeer geldige reden zijn
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2020 16:54

1. Er is wel degelijk een overeenkomst. U hebt zich akkoord verklaard met de prijs en gezegd dat hij de werken mocht komen uitvoeren.
2. U moet hem eerst in gebreke stellen om de werken alsnog uit te voeren, hem een laatste termijn geven om de werken uit te voeren en verwittigen dat, als hij dit niet doet binnen die termijn, u de overeenkomst als ontbonden zal beschouwen. Doe dit met een aangetekend schrijven.
3. Eenmaal de termijn voorbij, werken niet uitgevoerd. Nieuw aangetekend schrijven: ik beschouw overeenkomst als ontbonden en laat de werken door iemand anders uitvoeren, uit moet niet meer komen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

JoeriS
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2020 18:48

Bedankt voor uw advies. Welke minimumtermijn moet ik hem nog geven in het aangetekend schrijven om de werken uit te komen voeren? 1 week voldoende (aangezien ik al meer dan 2 maanden wacht) of moet dit langer zijn?

Dank!

Terug naar “Aanneming”