lastige aannemer

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

lastige aannemer

#1 , 01 sep 2020 12:11

topics samengevoegd - JurecaBE - moderator


We hebben ons dak laten verbouwen door een aannemer die we uiteindelijk voor de helft in zwart betaald hebben.

Voor een aantal werken heeft hij wel een factuur uitgeschreven waarmee we onder andere een premie wouden aanvragen. Daarom moet de aannemer een attest invullen dat ik hem zowel persoonlijk als per mail bezorgd heb.

Deze heeft ons dat attest echter nog niet teruggestuurd, nl om onbegrijpelijke redenen. Hij leek ons altijd een rare vent, en uiteindelijk is het gebleken dat hij ook volledig onbetrouwbaar is omdat hij niet reageert op mijn mails, en de telefoon niet opneemt als ik hem met mijn gsm bel.
Bovendien is het ons opgevallen dat de schoorsteen niet volgens de regels van de kunst werd gemetseld, en nu staat de schoorsteenkap gewoon scheef. Aan de telefoon had de aannemer beloofd om het te komen herstellen, maar nadien is hij verdwenen. De werken aan de schoorsteen werden niet gefactureerd.

We hebben alles betaald, maar krijgen nu feitelijk geen garantie op de uitgevoerde werken.

Wat kan ik doen? In gebreke stellen omdat hij weigert het attest in te vullen? Wat betreft de schoorsteen: ik dacht van een factuur ervoor op te eisen alsof ik er sindsdien nog zou zitten op de wachten. Toen hij het geld kreeg heb ik hem trouwens laten tekenen op papier dat hij een voorschot ontvangt voor dakwerken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2020 12:22

Uw eerste zin is al echt iets voor een JF. Zwartwerk ?
Op zwartwerk is geen garantie. Reden dat aannemer niet reageert op attesten : half zwart en half wit ?
Zal zich niet in de moeilijkheden willen brengen met een officiële instelling.
Pas maar op dat u wel een premie zult krijgen.

Naar de rechtbank trekken is een groot risico voor beiden : u heeft zich mede schuldig gemaakt aan zwartwerk.
Zou nog een deftige rekening achteraf kunnen worden.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 01 sep 2020 12:25

Dit forum dient niet om zwartwerk te faciliteren.

Reclame

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#4 , 01 sep 2020 14:37

De aannemer die onlangs mijn dak heeft verbouwd, weigert om het attest voor de dakisolatiepremie in te vullen.
Hij weigert bovendien om een deel van de werken te factureren waarvoor ik een voorschot contant had betaald (ik kan wel bewijzen dat hij die som heeft ontvangen).
Wat kan ik doen? In gebreke stellen voor beide? Waarmee kan ik die aannemer bedreigen als hij verder niet reageert op mijn brieven?

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 01 sep 2020 14:41

uw eerder topic is gesloten omwille dat u de werken deels in het zwart hebt laten uitvoeren.

Door hier de volledige waarheid te verbloemen, wat denkt u daar mee te bereiken?

U kan bewijzen dat hij een som geld heeft ontvangen. Op basis waarvan heeft u hem dit cash overhandigd? Is daar een offerte of factuur van of doet u nog betalingen zonder officiële documenten. Heeft hij u een ontvangstbewijs gegeven?

Als u dit voor een rechter brengt trekt u aan het kortste eind.

Laat dit een (hopelijk) dure les zijn

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#6 , 01 sep 2020 14:52

Ik heb wel een ontvangstbewijs van hem waarop staat dat het om een voorschot gaat. Meer valt er niets te zeggen, en ik zie het probleem ook niet. Vorige maand heb ik 400 € contant betaald aan mijn mecanicien voor het onderhoud van mijn wagen. 2 weken later kreeg ik de factuur in de brievenbus. Zo werkt hij.

Voor de isolatie heb ik al een factuur gekregen.

cesto
Berichten: 324

#7 , 01 sep 2020 17:20

Heb je misschien contact opgenomen met je energieleverancier? Misschien kom je ook zonder attest in aanmerking voor die premie.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#8 , 01 sep 2020 21:26

Heb je misschien contact opgenomen met je energieleverancier? Misschien kom je ook zonder attest in aanmerking voor die premie.
Ja, en blijkbaar mag je niets aanvragen zonder attest :(

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 sep 2020 10:21

Is maar normaal, anders zou half ons landje premies aanvragen, terwijl ze er geen recht op hebben.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#10 , 02 sep 2020 10:45

Is maar normaal, anders zou half ons landje premies aanvragen, terwijl ze er geen recht op hebben.
Niet echt. Bij de aanvraag moet je uiteraard ook de factuur voorleggen. Het attest is alleen bedoeld op al de nodige gegevens opgesomd te hebben over de uitgevoerde werken, wat je niet altijd kunt terugvinden op een gewone factuur. Het is dus niet zo dat iedereen zomaar premies zou kunnen aanvragen voor werken die nooit hebben plaatsgevonden.

Terug naar “Aanneming”