gescheurde kozijnen na een aantal maanden

RemcoR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gescheurde kozijnen na een aantal maanden

#1 , 17 aug 2020 11:15

Hallo allemaal.

Wij zijn bezig met een verbouwing en zijn richting afrondende fase aan het gaan.
Naast meerdere andere fouten die reeds, voor zover mogelijk, zijn rechtgezet door de aannemer, doet zich het volgende voor.

In februari hebben wij houten ramen laten plaatsen. De bewegende houten delen en een aantal panelen zijn in juni reeds gaan scheuren. Wij hebben de aannemer hier attent op gemaakt en hebben duidelijk gemaakt dat deze delen vervangen moeten worden. Hun reactie hierop was om langs te komen en ze te lijmen. De scheuren waren nog steeds zichtbaar. We hebben ze er toen opnieuw attent op gemaakt dat de delen vervangen moeten worden, want wij betalen voor mooie nieuwe ramen, dan willen we die hebben ook. Zij reageerden daar op dezelfde manier op.
Een derde poging eindigde op dezelfde manier.

Hierop hebben wij een aangetekend schrijven gestuurd naar de aannemer, met de mededeling dat zij ofwel akkoord moeten gaan met 50% mindering van de prijs van de ramen, of de delen die gescheurd zijn effectief vervangen. Wij hebben ze hier een termijn van 10 werkdagen gesteld om te reageren.
Zij hebben op hun beurt een aangetekende brief gestuurd, waarin zij stellen dat zij een mindering van € 1000,- voorstellen en dat wij dan akkoord moeten gaan met de huidige staat van de ramen.

Wij zijn van zin om bij een andere partij een offerte aan te vragen voor het vervangen van de gescheurde delen en die kost in mindering te brengen op de factuur van de huidige aannemer, waarna we de vervanging ook effectief laten uitvoeren door de andere aannemer.

Voor we hier verder mee gaan en ook juridische hulp hier voor in de arm gaan nemen, in hoeverre staan wij hiermee in ons recht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RemcoR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2020 12:09

Nog ter aanvulling ter verduidelijking van de prijzen; de ramen zijn voor de totaalplaatsing gefactureerd op €6000,-

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 aug 2020 12:14

Je moet aannemer de kans geven tot herstellen of vervangen. Wil hij dat niet zal je naar de VR moeten stappen. Zonder de aannemer zijn akkoord kan je geen andere aan nemer laten werken aan die ramen, tenzij VR die geeft.
Mar die zal mer dan waarschijnlijk een deskundige aanstellen voor onderzoek van die ramen. Die zijn voorschot zal jij moeten voorschieten, en afhankelijk van de uitspraak krijg je een deeltje of alle terug.

Reclame

RemcoR
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2020 12:25

Dank je voor de reactie mavata105

Wat bedoel je met VR? Is dat vrederechter?

Herstellen lijkt me geen optie, het lijkt mij dat de manier waarop dit is gerepareerd (scheuren nog zichtbaar) zwakke plekken achterlaat in de constructie.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 aug 2020 15:16

VR is inderdaad vrederechter

lukasi
Berichten: 1139

#6 , 17 aug 2020 20:15

Op welke technische kennis beslist u om over te gaan tot vervanging?
Er zijn nu eenmaal lijmen die sterker zijn dan de te lijmen stoffen.
Scheuren kunnen nog zichtbaar zijn ( door bv lijmresten) maar de hechting kan wel 100% in orde zijn.
Misschien eens foto's plaatsen ?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 19 aug 2020 13:58

Ik durf er mijn moeder op verwedden dan TS idd geen enkele technische kennis bezit om dit te beoordelen. Als hij/zij daar nu mee afkomt dat hij die wel bezit of "kennissen" heeft dan zijn dat vijgen na Pasen. Bij het neerpennen van een eerste bericht den ik dat zulke info in dit soort topics van primordiaal belang is. Dus TS heeft geen enkele kennis ter zake en zal de beoordeling moeten overlaten aan een expert aangesteld door TS (via de rechtbank) om zijn rechten te vrijwaren. Daarna zal de rechtbank uitspraak doen. Foto's zouden al heel veel kunnen laten zien om beter te worden beoordeeld maar ik denk niet dat dit hier mogelijk is. Zelfs de omschrijving van het probleem is mij als expert ter zake compleet onduidelijk. TS gaat de verkeerde kant op door zelf zijn eisen te stellen. Dat zal de rechtbank wel doen als de aannemer onwillig is. En dat lijkt mij toch niet zo te zijn. Alleen is TS niet akkoord met reeds uitgevoerde reparaties op basis van vage argumenten. Maar hij kan dat dus niet beoordelen. Als het alleen een esthetisch en geen technisch probleem is dan zal TS van een kale reis thuiskomen. Rechtbanken zijn nooit geneigd om zware schadevergoedingen toe te kennen voor esthetische mankementen. Ik geef TS met zijn eis voor maar de helft van de 6000 € te betalen weinig kans op slagen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 19 aug 2020 19:26

Het is niet omdat een reparatie "sterker dan origineel" zou kunnen zijn, dat de opdrachtgever ook maar akkoord moet gaan met zichtbaar beschadigde en even zichtbaar gerepareerde goederen ...

Men renoveert & koopt nieuwe ramen omdat het er netjes zou uitzien, niet om meteen met opgelapte rommel te zitten.

Typisch tegenwoordig is dat hout onvoldoende droogtijd krijgt voor distributie & verwerking, en bijgevolg nadien gaat "werken".


Voor de vraagsteller:

U kan niet op eigen houtje beslissen om kosten voor herstelling door een andere aannemer van de factuur van de plaatser te halen.
Dat komt aan de (vrede)rechter toe
Let op beperking tot 5000€ voor disputen voor Vredegerecht - geschil daar kan dus niet over de volle factuur gaan ...

Terug naar “Aanneming”