Offerte niet vervuld zijn -factuur niet betaald

Dulicia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Offerte niet vervuld zijn -factuur niet betaald

#1 , 16 aug 2020 21:39

Ik zou graag raad krijgen. Ik had een offerte gekregen van een loodgieter voor bepaalde werken. Na akkoord van de offerte duurde het een 4 tal maanden eer hij de werken uitvoerde ( voor Corona-tijd)

Ik heb zolang geduldig gewacht omdat we tevreden waren over vorige uitgevoerde werken.

Dit was deze keer niet het geval, dat in surplus. Ik had hem opgebeld om eens te komen kijken. Hij zei ons zelf mondeling dat bepaalde stukken niet goed afgekit waren. Ondertussen had ik de factuur ontvangen en heb ik binnen de 8 dagen mijn ontevredenheid schriftelijk meegedeeld zoals vermeld op de achterzijde van de factuur met de mededeling dat ik de factuur zou betalen vanaf dat alles volgens de offerte goed zou uitgevoerd worden. Dit was ergens midden februari 2020.

Ondertussen begon de Corona en heb ik ondertussen een mail gestuurd wanneer het hem pas om dit in orde te brengen? Geen antwoord. Gebeld. Er wordt niet opgenomen. De firma bestaat nochtans nog.

Ondertussen is de badkamer nog steeds niet in orde. Ik zou het graag op een akkoord gooien dat we hetgeen goed afgewerkt is betalen en dat hij hetgeen niet in orde is aftrekt van de factuur. Op die manier kan ik een andere loodgieter aanspreken om het in orde te maken. Onze loodgieter heeft er volgens mij geen zin in. Hij heeft zelfs nog geen rappel gestuurd.

Ondertussen is het nog steeds niet in orde en we zijn augustus 2020. Hoelang kan een loodgieter zoiets rekken? Ik kan hetgeen niet in orde is volgens zijn factuur, moeilijk door een andere loodgieter laten doen, anders zit ik met 2 facturen voor dezelfde werken. Wat is jullie raad? Hoe denken jullie hierover?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dulicia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2020 21:43

Sorry voor de serieuze schrijffout - moet in het onderwerp offerte niet vervuld zijn.

lukasi
Berichten: 1138

#3 , 17 aug 2020 08:10

Waarom heb je na ontvangst van de factuur niet al het gedeelte betaalt waar je WEL mee akkoord ging?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 aug 2020 10:04

Als loodgieter naar de VR stapt, zal je meer dan waarschijnlijk nog nalatigheidsintresten moeten betalen vanaf de vervaldag voor dat deel dat niet betwist werd.

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2020 10:41

Loodgieter heeft nog geen rappel gestuurd. Dus hij blijft ook in gebreke.
Vooraleer die naar de vrederechter stapt, zal hij de factuur moeten herinneren en daarna aanmanen.
Ik zou een mail sturen om een kredietnota voor de niet uitgevoerde ( of slecht uitgevoerde ) werken.
En dat u de factuur verminderd met de kredietnota zult vereffenen. De nog uit te voeren werken annuleren en laten uitvoeren door een andere betrouwbare loodgieter. Maar eerst kredietnota ontvangen.

Dulicia
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2020 22:18

Probleem is dat de factuur niet gespecifeerd is, een vast bedrag voor alle werken. Zoals vermeld in de algemene voorwaarden heb ik binnen de 8 dagen schriftelijk meegedeeld dat een deel van de werken niet goed uitgevoerd was en dat ik de factuur wil voldoen nadat alle werken in orde zijn. Zelfs na een herinnering reageert de loodgieter niet. Aangetekend of per mail is dat tegenwoordig niet hetzelfde? Was de factuur gespecifieerd zou ik inderdaad het gedeelte dat in orde is reeds betalen. Of ben ik verkeerd? Mag een loodgieter maanden wachten voordat hij die werken goed uitvoert? Ondertussen is het nog niet in orde

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 19 aug 2020 23:49

U blijft in gebreke door niet betaling van een deel van de factuur. En dat deel staat gelijk aan de goed uitgevoerde werken. Daarvoor hoeft de loodgieter geen herinnering te sturen hij blijft dan ook voorlopig niet in gebreke. Het deel dat u betwist en dus voorlopig niet betaald moet billijk zijn. Sommigen denken dat ze de helft kunnen achterhouden voor 2 schroeven of 1 mtr silicone op sommen van duizenden euro's. Uw argumentatie ivm de algemeenheid van de omschrijving en dat u zodoende onmachtig bent om een substantieel deel te betalen raakt kant noch wal. ik vrees dat een rechtbank zal oordelen dat u onwillig bent om te betalen en dat kan u zuur opbreken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 aug 2020 10:00

TS heeft gereageerd met melding dat factuur wordt voldaan bij beëindiging werken. Gezien zoals zij schrijft, de factuur een totaal bedrag voor de werken vermeldt. Het is niet aan haar om een opsplitsing te maken van reeds uitgevoerde werken, en niet correct uitgevoerde werken. Loodgieter reageert niet en stuurt geen rappels/aanmaningen. Dus hij blijft in gebreke : op de rechtbank zal hij niet zo maar gelijk krijgen; indien de rechter vaststelt dat hij helemaal niet reageert en de normale commerciële administratieve regels niet volgt.
EEN SCHULD IS HAALBAAR EN NIET BRENGBAAR.

TS is helemaal niet onwillig om te betalen, zij heeft zelf haar bereidheid te betalen bij einde werken. Indien loodgieter niet reageert = voor zijn rekening.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 20 aug 2020 11:34

dream on
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 aug 2020 11:47

dream on
Wat zou u zelf doen ? Betalen zonder dat de werken af zijn ? Werken die niet voldoen ?
En hoe het bedrag bepalen ? indien zij betaalt, staat ze helemaal zwak in haar schoenen.

Volgens mij heeft de klant verplichtingen MAAR de loodgieter zeker. Laat 6 maanden niets van zich horen : wettelijk ?
Hij reageert niet op TS, dus geeft fouten toe.

Lees ook eens paragraaf 3 van TS : zij voldeed aan de algemene voorwaarden op de factuur.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 aug 2020 12:12


Wat zou u zelf doen ? Betalen zonder dat de werken af zijn ? Werken die niet voldoen ?
En hoe het bedrag bepalen ? indien zij betaalt, staat ze helemaal zwak in haar schoenen.
Heb jij dan niet gelezen dat hier wordt voorgesteld een DEEL te betalen, dat deel waarover er geen betwistingen zijn. Je kan dat zelf een beetje inschatten, anders door een extern persoon laten nakijken en berekenen. Helemaal niets betalen is geen optie.
Desnoods het bedrag op een geblokkeerde rekening zetten, speciaal geopend voor die ene job. Heb dat 10 tallen malen gedaan tijdens mijn job als beheerder gebouwen. Wel vooraf schriftelijk en aangetekend verwittigen (met kopie via gewone post) Gewoonlijk met goed resultaat. Heb hierover ook diverse discussies gehad met curatoren, die bij een faling toch het volledige bedrag opvroegen maar daar hebben ze nooit hun gelijk gekregen. :mrgreen:

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 aug 2020 12:58


Wat zou u zelf doen ? Betalen zonder dat de werken af zijn ? Werken die niet voldoen ?
En hoe het bedrag bepalen ? indien zij betaalt, staat ze helemaal zwak in haar schoenen.
Heb jij dan niet gelezen dat hier wordt voorgesteld een DEEL te betalen, dat deel waarover er geen betwistingen zijn. Je kan dat zelf een beetje inschatten, anders door een extern persoon laten nakijken en berekenen. Helemaal niets betalen is geen optie.
Desnoods het bedrag op een geblokkeerde rekening zetten, speciaal geopend voor die ene job. Heb dat 10 tallen malen gedaan tijdens mijn job als beheerder gebouwen. Wel vooraf schriftelijk en aangetekend verwittigen (met kopie via gewone post) Gewoonlijk met goed resultaat. Heb hierover ook diverse discussies gehad met curatoren, die bij een faling toch het volledige bedrag opvroegen maar daar hebben ze nooit hun gelijk gekregen. :mrgreen:
Misschien is er een misverstand want ik kan al lezen hoor. Heb de lagere school gedaan.

Het gaat niet om een deel te betalen; daar zijn we het allemaal eens. Maar hoeveel, als leek moeilijk te berekenen. Loodgieter laat niets van zich weten, heeft hij dan geen commerciële verplichtingen of is het alleen de klant : 6 maanden stilzwijgen en geen reacties ?? :x

Wij schuiven hier de hete appel door aan de TS en hij die meermaals in de fout gaat, belonen zonder meer. :oops:

En helemaal niets betalen kan niet : maar loodgieter vraagt ook niets, zijn motivatie en redenen ( ik ken die wel en niet uit beheer van gebouwen wat u zeker goed deed, maar als ervaren rat in de commerciële sector ). Hier spelen commerciële factoren en indien die niet correct zijn gespeeld; heb ik veel rechtszaken zien verliezen.


https://www.bierensgroup.com/nl/incasso ... erinnering

https://www.peterdecock.be/wp-content/u ... epaper.pdf

https://www.mijnadvocaten.be/ondernemin ... versturen/ WAT BIJ WANBETALING BIJ PARTICULIEREN (B2C)?

Mava, ik betwijfel uw inzet en bekwaamheid als beheerder niet, maar het handelt hier om een particulier/consument.

Het is met instanties zoals in de linken waar ik jaar en dag mee heb gewerkt.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 20 aug 2020 15:58


Mava, ik betwijfel uw inzet en bekwaamheid als beheerder niet, maar het handelt hier om een particulier/consument.

/quote]
Ik ben helemaal geen beheerder van dit forum

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 20 aug 2020 15:59


Mava, ik betwijfel uw inzet en bekwaamheid als beheerder niet, maar het handelt hier om een particulier/consument.

Ik ben geen beheerder van dit forum

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 aug 2020 16:16

Stuur een aangetekende brief waarbij u verwijst naar uw e-mail en telefonische oproepen.
Maan de loodgieter aan zijn werk te komen afwerken binnen de veertien dagen en dat, indien hij hieraan geen gevolg geeft, u zal dienen te besluiten dat hij het werk niet verder wil uitvoeren.
Na veertien dagen schrijft u een tweede aangetekende brief. U stelt vast dat geen gevolg gegeven werd aan uw eerste aangetekend schrijven en dat u moet vaststellen dat hij de werken niet verder wil uitvoeren.
U raamt het reeds uitgevoerde werk op X euro, en schrijft dat u dit bedrag betaalt tot slot van alle rekening en het werk verder door iemand anders zal laten uitvoeren. U mag het bedrag van het uitgevoerde werk minimalistisch, maar toch realistisch ramen. Dit kan u onder meer door een andere loodgieter een offerte te laten maken voor de nog uit te voeren werken en dit bedrag af te trekken van de oorspronkelijke offerte.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Aanneming”