Faillietverklaarde dakwerker zorgt voor lek en waterschade

Tkofschip
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Faillietverklaarde dakwerker zorgt voor lek en waterschade

#1 , 28 jul 2020 11:22

Beste,

De installateur van de airco wees ons erop dat de afwatering van het plat dak niet goed was en dat dit voor problemen zou kunnen zorgen gezien de afvoer van de airco daar nu ook bij kwam. Bijgevolg hebben we bij onze bank geïnformeerd naar een dakwerker (dit is een soort dienst die ze aanbieden waarbij ze een advertentie plaatsen voor een databank van vakmannen die een goede referentie zouden hebben).

Naast het feit dat de dakwerker eerst in het zwart wou werken en nooit tijdig op afspraak arriveerde, is het grote probleem dat hij z'n werk niet correct heeft uitgevoerd. Op woensdagavond 22/07/2020 zijn we akkoord gegaan met de offerte. Hij zou 23/07/2020 om 9u aan de werken beginnen, hij is niet komen opdagen en nadat we hem meermaals hebben gecontacteerd zei hij dat hij voor de verzekering een andere dringende opdracht had. 's Avonds is hij materiaal komen brengen. Hij zou dan vrijdag 24/07/2020 om 8u beginnen. Tegen 11 uur was hij er eindelijk (we hebben hem ook weer meermaals gecontacteerd). Tijdens één van zijn pauzes was het aan het stortregenen en kwam de regen door het vals plafond in de badkamer en slaapkamer. Gelukkig was ik even gaan kijken boven, want die mannen bleven lekker droog in hun auto pauzeren. Ik heb ze aangesproken en dan zijn ze verder beginnen werken. Ik heb water opgevangen in de badkamer en slaapkamer. We hebben samen het bed verplaatst want dat was al kletsnat. Met natte sloefen ben ik vervolgens van de trap gevallen met een barst in het staartbeen tot gevolg. Toen zag ik dat de regen ook doorsijpelde tot beneden in de living en dat een blank houten kast nat was. Die heb ik dan nog weggetrokken van de muur (ik veronderstel op pure adrenaline). Het vals plafond zou allemaal wel drogen volgens hem en zijn compagnon, we zouden er geen schade aan overhouden. Echter zat er een 'zakje' water achter het vliesbehang in de badkamer, dat ondertussen vermoedelijk is opgenomen door de gyprocwand. Het vals plafond in de badkamer en slaapkamer is beschadigd en er is een grote kring op de matras. We moesten tekenen dat we tevreden waren met de uitgevoerde werken en moesten binnen 5 dagen betalen. Tot op heden hebben we nog niet betaald. We hebben ook vastgesteld dat hij de afvoer van de airco verdraaid heeft naar de bouwgrond naast ons, dus wanneer er daar een woning gebouwd wordt (wij hebben in principe een gesloten woning) dan hebben we geen afvoer meer.

Op 27/07/2020 regende het opnieuw. In de late namiddag stelden we vast dat er een lek was, want het bed was opnieuw nat en op de vloer lag een plas. We hebben de verzekering gebeld om een bache te komen leggen tegen verdere waterschade. De expert zei dat de werken amateuristisch en slordig zijn uitgevoerd, dat het niet goed gedaan is en dat eigenlijk alles er weer af moet en opnieuw moet gebeuren. Om deze reden heeft die er ook geen bache op gelegd, wat ik raar vind. We hebben tevens contact opgenomen met de dakwerker en die zou op 28/07/2020 de herstelling komen uitvoeren. Hij zei aan de telefoon dat hij al wist waar het probleem zat, maar dat hij dacht dat het zo wel goed was geweest.

Tot nu (11u) is hij nog niet gearriveerd en zijn telefoon staat af. We hebben alvast ook een bericht gestuurd waarin we verwijzen naar het telefoongesprek van gisteren dat hij vandaag zijn werk zou herstellen en dat we verdere waterschade willen vermijden. Na meermaals bellen en niet opnemen, staat zijn gsm nu af. Na een beetje zoeken heb ik net vastgesteld dat hij op 09/07/2020 failliet is verklaard en dat er een curator is aangesteld. We hebben dus een factuur, zonder factuurnummer, op een btw-nummer van een failliet-verklaarde zaak, waterschade en een lek + slecht gelegd dak.

We hebben opnieuw naar de verzekering gebeld om alsnog een bache te komen leggen zodat we verdere waterschade kunnen vermijden, maar daar wordt gezegd dat als er een expert is geweest en die beslist om het niet te doen dat zij er niets meer aan kunnen doen. Dus nu gaan we zelf alvast een bache kopen en leggen. Ik vind dit raar van een verzekeringsmaatschappij, ik zou denken dat ze schade willen beperken, maar blijkbaar niet.

Ik had graag advies over de stappen die we moeten ondernemen.
Mag deze man nog werken uitvoeren wanneer het bedrijf failliet verklaard is?
Hoe protesteren we deze factuur het beste?
Zijn we verplicht hem nog kansen te geven, als hij vandaag niet komt opdagen?
Wat moeten we met de waterschade aan matras, vals plafond, ...
Wat met het dak dat niet goed gelegd is en met de lek zelf?
Dienen we contact op te nemen met de curator?
Enzovoort?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 28 jul 2020 11:53

Best met de curator contact opnemen om te horen wat de opties zijn. Zeker niets aan de man zelf betalen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 jul 2020 12:41


We hebben opnieuw naar de verzekering gebeld om alsnog een bache te komen leggen zodat we verdere waterschade kunnen vermijden, maar daar wordt gezegd dat als er een expert is geweest en die beslist om het niet te doen dat zij er niets meer aan kunnen doen. Dus nu gaan we zelf alvast een bache kopen en leggen. Ik vind dit raar van een verzekeringsmaatschappij, ik zou denken dat ze schade willen beperken, maar blijkbaar niet.


Het is aan de verzekeringsnemer, u dus, om bewarende maatregelen te nemen, en te voorkomen dat de schade erger wordt

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 jul 2020 12:43

We hebben opnieuw naar de verzekering gebeld om alsnog een bache te komen leggen zodat we verdere waterschade kunnen vermijden, maar daar wordt gezegd dat als er een expert is geweest en die beslist om het niet te doen dat zij er niets meer aan kunnen doen. Dus nu gaan we zelf alvast een bache kopen en leggen. Ik vind dit raar van een verzekeringsmaatschappij, ik zou denken dat ze schade willen beperken, maar blijkbaar niet.

Het is aan de verzekeringsnemer, u dus, om bewarende maatregelen te nemen, en te voorkomen dat de schade erger wordt.
De afloop van de airco is maar een fractie.
Dat is enkel maar het condensatievocht dat daar afloopt, en eigenlijk te verwaarlozen op een dak.

Tkofschip
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jul 2020 12:50

Het zit in onze assistance, dus door de verzekering te contacteren nemen we bewarende maatregelen. Maar we hebben het nu zelf afgedekt.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 28 jul 2020 13:38

Het zit in onze assistance, dus door de verzekering te contacteren nemen we bewarende maatregelen. Maar we hebben het nu zelf afgedekt.
En die kosten zijn dan ook voor de verzekering, als het al überhaupt over een gedekte schade gaat (werken aan het dak... daardoor veroorzaakte schade ???)

Tkofschip
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jul 2020 14:02

De bache installeren zit in het onderdeel home assistance, de schade van de werken zit niet in diezelfde brandverzekering, maar kan eventueel via de bijstandverzekering. mijn vragen gaan echter hoofdzakelijk om het juridische aspect, wat kan, mag, moet. De verzekeringspolis kan ik er zelf op nalezen, maar ik heb geen juridische kennis en wil dus weten wat me te doen staat.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 28 jul 2020 15:05

Ik vrees dat er langs juridische weg niet veel te rapen valt in dit geval.

Er is iemand die schade berokkend heeft aan uw eigendom, tijdens de uitoefening van zijn beroep, (nu ja, zijn vorig beroep :) ) , en die is in faillissement. U zal overal gelijk krijgen, maar die failliete kei kan je niet stropen.
Een goede raad : protesteer die factuur, voor de vorm, bij de curator, en zorg zelf voor snelle reparatie.

Tkofschip
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2020 19:09

Waarop dien ik te letten wanneer ik een factuur protesteer? Verstuur ik deze aan de curator of aan de dakwerker, of aan beide? Ik lees dat je ook moet verduidelijken wat het betwiste en wat het niet-betwiste deel is, en dat je best het niet-betwiste deel betaalt. Ik vind dit moeilijk in te schatten, gezien we slechter af zijn dan ervoor (lek + schade), doch dat er nieuw bouwmateriaal gebruikt is. De curator is momenteel met vakantie, de advocate die het dossier tijdens die vakantie opvolgt heeft duidelijk gemaakt dat we hem niet mogen betalen. Ze heeft ook gevraagd om alle gegevens door te geven, zodat dit naar het parket kan. Ondertussen begint de man ook te dreigen, nu we weten dat hij failliet is en we hem niet mogen betalen + dat hij geen verdere herstelling meer mag uitvoeren.

Terug naar “Aanneming”