voorschotfactuur

henry2
Topic Starter
Berichten: 11

voorschotfactuur

#1 , 27 jul 2020 09:26

Sinds enkel maanden zijn er grondige renovatiewerken aan de gang in mijn huis. Deze worden uitgevoerd door een kleine aannemer uit de buurt die zich voor bepaald specifieke taken laat bijstaan door een elektricien, loodgieter, plakker. Offerte en begindatum waren al vastgelegd voor de uitbraak van de coronacrisis. Gelukkig voor ons heeft hij door die crisis geen vertraging opgelopen en is hij begonnen met de werken zoals vooraf afgesproken. De bestelling van de materialen had als bij wonder ook geen noemenswaardige vertraging opgelopen (we spreken dan van april tijdens de lockdown).
Edoch, vanaf het begin hadden we al geen goed gevoel bij hem (hij ook niet echt bij ons vrees ik). De werken ging een stuk trager dan gehoopt. Hij had steeds een uitleg klaar voor alles. Toen ik eens iets ging natrekken en er achter kwam dat hij vlakaf had gelogen was hij boos om ons terechte wantrouwen.
Zijn eerste voorschotfactuur aan het begin was al behoorlijk pittig. Tot mijn verbazing kreeg ergens in juni al een 2de voorschotfactuur. Samengeteld zou ik dan al 75% van de voorziene eindsom betaald hebben. Deze heb ik nog zonder betaald hoewel ik het nogal veel vond. Ondertussen had hij al een achterstand opgelopen en merkten we steeds meer slordigheden op met leugentjes van hem om dit te verdoezelen. Hij had er duidelijk niet veel zin meer in en bij elke beleefde vraag/opmerking van ons reageert hij steeds meer geïrriteerd. Binnenkort vertrekt hij op vakantie terwijl hij toch nog 1 en ander moet afwerken door vertragingen. Nu merken we dat hij ons huis ons intrekklaar heeft gemaakt vooral hij op vakantie vertrekt. Toch heeft hij hierna nog zeker enkele weken te gaan om alles af te werken. Nu heeft hij ons al voor de 3de maal een voorschotfactuur bezorgd die bijna samengesteld met de ander voorschotfacturen bijna het volledige eindbedrag is. Mijn vermoeden is dat hij na het incasseren van deze factuur niet meer naar ons zal omkijken. Hij komt dan terug uit verlof en begint op een grote werf in de stad. Ben ik verplicht om deze voorschotfactuur te betalen of mag ik van hem eisen dat hij de renovatie volledig afwerkt. Hij dringt er nogal op aan om hem te betalen met de belofte dat hij zeker alles zal afwerken. Ik geloof hem echter niet....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 27 jul 2020 12:40

wat staat er in het aannemingscontract betreffende voorschotten en tussentijdse afrekeningen?

henry2
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 27 jul 2020 13:15

In het contract wordt enkel melding gemaakt van een voorschotfactuur van 40%. Met 75% reeds betaald ben ik al ruim tegemoetgekomen vind ik.
Ik ben vooral bang dat hij ook niet meer zal omkijken als ik die laatste voorschotfactuur weiger te betalen.
90% van de factuur al op voorhand betalen lijkt me overdreven veel als hij nog behoorlijk wat werk moet verrichten. Er staat ook geen einddatum van de werken vermeldt in het contract.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 27 jul 2020 14:09

Als ik bovenstaande eens herlees, vrees ik dat voor wat die aannemer betreft, de einddatum al verstreken is.:)

lukasi
Berichten: 1147

#5 , 27 jul 2020 14:12

dan stuur je hem een AS waarin je verwijst naar zijn eigen voorwaarden en dat je dus al meer dan voldoende voorschot hebt betaald. Je maant hem aan om de werken alsnog te voltooien waar na oplevering en zonder enige gebreken deze dadelijk zult betalen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 jul 2020 16:53

Staat er in uw contract met de aannemer, ook iets over een boete bij vertraging door de aannemer?

henry2
Topic Starter
Berichten: 11

#7 , 10 aug 2020 10:37

Ondertussen is de situatie al danig uit de hand gelopen.
Vorige week heeft hij op een ochtend als zijn spullen bij elkaar genomen + materialen die klaar stond met de mededeling hij niet meer wil verder afwerken omdat de 3 voorschotfactuur niet is betaald.
Via mail sprak hij over schadevergoeding voor de dagen dat hij niet meer bij mij kan verderwerken. Hij zal me dus een extra gepeperde factuur sturen met vermeldelding van dagen/uren dat hij niet aanwezig is. tevens overlegt hij nu met zijn advocaat welke volgende stappen hij zal ondernemen.
Wat ik in handen heb is zijn oorspronkelijke (wel niet ondertekende) offerte die enkel een voorschotfactuur van 40% vermeldt + meerwerken in regie tegen een bepaald uurtarief.
Naast een overzicht van de werken met de geschatte kosten. Voor de rest staat op deze offerte geen enkele voorwaarde vermeldt (noch begin- en einddatum van de werken). Deze is ook ingediend geweest bij de bank voor het bekomen van de lening. Volgens mij kan dit dus als een juridisch waterdicht document worden beschouwd.
Daar het hem enkel om het geld te doen is had ik zelf een voorstel gedaan om een eindafrekening te maken met alle zijn tot hiertoe gedane werken en kosten + de teruggave van onze materialen. Op deze manier zou ik de zaak kunnen afsluiten en iemand anders vragen om de rest af te werken.
tot mijn verbazing wil hij hier niet op ingaan omdat "het bedrag zo hoog zo oplopen dat ik dit vermoedelijk toch niet zou betalen".
Hoe geraak ik best zo snel mogelijk uit deze impasse? Een rechtsgang wil ik best vermijden maar hem wil ook niet meer in huis zien verschijnen.
Voorlopig weigert hij ook elk persoonlijk gesprek om hieruit te geraken.

lukasi
Berichten: 1147

#8 , 10 aug 2020 11:31

Nu pas zeg je dat er ook meerwerken zijn uitgevoerd?
En staat er nergens dat meerwerken dadelijk moeten betaald worden of apart gefactureerd ?
Geen begin en geen einddatum. Dat kan in je voordeel maar ook in je nadeel werken. Je kunt hem dus niet aanmanen om de werken voor een welbepaalde datum af te hebben.

henry2
Topic Starter
Berichten: 11

#9 , 10 aug 2020 12:52

Er staat nergens vermeld dat meerwerken direct moeten betaald worden of apart gefactureerd.
Er staat enkel vermeld: "meerwerken in regie tegen een bepaald bedrag per uur". Deze meerwerken betwist ik ook niet en zal ik dan ook betalen. Anderzijds heeft hij geen beton moeten gieten (wel oorspronkelijk in offerte voorzien). Dit is toch wel een serieuze kost die wegvalt en ietwat een compensatie voor de extra uren/werken. Ik zit nu in een patstelling waar ik snel een oplossing voor wil vinden.
Vervelend is dat er nog ongeveer een goede week werk zou zijn.

Terug naar “Aanneming”