Nagels door zinken dak

swiss01
Topic Starter
Berichten: 2

Nagels door zinken dak

#1 , 03 sep 2008 13:43

8 Jaar na ingebruikname woning beginnen hier en daar nagels door het zinken dak te steken . Elke maand wel ergens een nieuwe . De daklegger heeft ondertussen verschillende gaatjes toegestopt maar er blijven zoals gezegd nieuwe opduiken . Volgens de dakwerker komt dit door het feit dat de schrijnwerker de nagels met een pistool in het hout geschoten heeft . Ik zit momenteel nog in de 10 jarige periode . Wat moet ik doen om binnen deze periode van 10 jaar een procedure te beginnen / in gebreke stellen van .... ?

Onmiddellijk een advocaat nemen ?
Aangetekend schrijven ?


Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 sep 2008 11:34

“Art.1792.Indien een gebouw dat tegen vaste prijs is opgericht, geheel of gedeeltelijk teniet gaat door een gebrek in de bouw, zelfs door de ongeschiktheid van de grond, zijn de architect en de aannemer daarvoor gedurende tien jaren aansprakelijk.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Zij zijn aansprakelijk wegens constructiefouten die de stevigheid van het gebouw of van een aanzienlijk deel ervan in gevaar brengen,ongeacht of het werk al dan niet aanvaard is en of de gebreken zichtbaar dan wel verborgen zijn;op zijn beurt is de onderaannemer gedurende tien jaren aansprakelijk tegenover de aannemer‘(Cass. 11 april 1986,R.W. 1986-87,2629-2631,noot EMBRECHTS,J.).

‘beginnen hier en daar nagels door het zinken dak te steken’ brengt mijns inziens de stevigheid van gebouw niet in gevaar en doet het evenmin teniet gaan.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Efjoma
Berichten: 232

#3 , 05 sep 2008 13:27

Door insijpeling van regenwater kan de draagstructuur m.i. ook aangetast worden. Dan valt de fout wel onder de 10-jarige aansprakelijkheid. Ik zou je architect vragen de verantwoordelijkheden vast te stellen.

Reclame

swiss01
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 08 sep 2008 21:04

Door insijpeling van regenwater kan de draagstructuur m.i. ook aangetast worden. Dan valt de fout wel onder de 10-jarige aansprakelijkheid. Ik zou je architect vragen de verantwoordelijkheden vast te stellen.
Bedankt . Ik ga eerst eens met de architect praten .

Terug naar “Aanneming”