Aannemer maakt nieuwe factuur met hoger bedrag voor zelfde werk

ch7
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Aannemer maakt nieuwe factuur met hoger bedrag voor zelfde werk

#1 , 28 jun 2020 21:04

Ik laat een werk uitvoeren voor mijn bedrijf door de 17 jarige zoon van een aannemer.
De zoon maakt 3 facturen op van de uitgevoerde werken.
Op deze factuur staat de vermelding "FACTUUR". BTW : 0%, mijn voornaam en het adres waar het werk is uitgevoerd. Maw geen wettelijke facturen, er is geen ondernemersnummer vermeld.
Ik betaalde de eerste factuur reeds cash op zijn aandringen en omdat de werken dienden verdergezet te worden.

Ik meld hem dat ik de volgende facturen maar zal betalen als hij de gegevens aanpast op zijn factuur : vermelding van mijn ondernemersnummer, zijn ondernemersnummer, BTW medecontractant, mijn juiste firmagegevens.
Dan komt de vader aannemer 'op het toneel' en meld hij mij dat hij de facturen opnieuw zal maken maar met een veelvoud van het uurtarief.
Hij wil dus duidelijk dat ik 'valse facturen' onofficieel betaal. Maar dit wil ik natuurlijk niet. Dit raak ik in mijn boekhouding niet kwijt.

De vader aannemer mailt mij boven zonder blozen nogmaals zo'n factuur door, op naam van zijn zoon (een minderjarige), zonder ondernemersnummer, enz. (Zou ik als zelfstandige toch niet durven ...)

Ik liet de zoon reeds een papier ondertekenen waarin hij bevestigt dat de opdracht beëindigd is en dat na betaling van zijn 3 facturen ik geen andere kosten meer[/u] ging moeten betalen.

Het loon van de zoon is inderdaad een heel laag jobstudenttarief. Heeft de vader het recht om voor dezelfde werken nadien een andere factuur te maken met een hoger uurtarief of met nog andere kosten? (Het lage uurtarief werd door de zoon bevestigd in een chat en ook nog eens op zijn huidige factuur.)

Dank voor je reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 jun 2020 21:27

Eens aan de aannemer mailen dat u de facturen aan de plaatselijke btw-controle gaat voorleggen zodat zij u kunnen helpen met deze juist te boeken?

ch7
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2020 21:31

Daar kan ik natuurlijk wel iets mee. Maar zijn onmiddellijke reactie zal zijn om de facturen correct te maken, en met een veel hoger bedrag...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 28 jun 2020 21:45

Dan protesteert u die facturen met een AS met vermelding van de drie facturen die niet in orde zijn en de mail allemaal in bijlage.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 28 jun 2020 21:58

Hoeveel was de eerste factuur? Hebt u iets van bewijs van die cashbetaling?

ch7
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jun 2020 10:25

De eerste factuur was 1800 euro. Ik heb een papiertje opgemaakt waarop staat : Voor ontvangst door "zoon" van 1800 euro : en dit heeft de zoon ondertekend.

lukasi
Berichten: 1141

#7 , 29 jun 2020 12:12

Snap niet goed waarom je een werk laat uitvoeren door een minderjarige en dit voor je eigen bedrijf ???
Je weet toch dat dan op voorhand dat er geen facturatie kan opgemaakt worden door die kerel, hoogstens een onkostennota.
Waarom laat je het werk dan niet door een officiële aannemer uitvoeren vraag ik me dan af ?
Aja , hij was een pak goedkoper en nu komt de vader af met zijn factuur en ga je wat dwars liggen?
Ik weet wel als die zoon als jobstudent bij de vader is ingeschreven dan zal het niet veel uitmaken hoor. Vraag me wel af wie het hardst wordt aangepakt: hij die een opdracht voor zwartwerk geeft en dan nog in zaken zit of een jong broekventje dat een centje wil bij verdienen met wat werkgerief van zenne pa ?

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 29 jun 2020 12:13

Ik neem aan dat TS dacht dat de zoon werkzaam was bij de vader en in diens naam ging factureren?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jun 2020 12:30

De 17 jarige is minderjarig en kan geen facturen opmaken, en heeft geen ondernemingsnummer, ik vrees het ergste voor u, wat gaat u doen tegen een minderjarige, hem dagvaarden ????
Veel succes .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1141

#10 , 29 jun 2020 12:34

nee, dat is zeker mijn taak niet.
Ik heb ook geen idee wat de juridische gevolgen zijn van deze wijze.
Maar ik vroeg me alleen maar af wat de beweegredenen zijn om een minderjarige een aannemingswerk op je bedrijf te laten uitvoeren.... en dan die jonge kerel nog laten tekenen voor ontvangst en tot slot van alle rekeningen ????
Dacht dat minderjarige dit niet konden, maar ben dan ook helemaal niet mee in dit probleem .

Sirkii
Berichten: 5396

#11 , 29 jun 2020 12:44

Volgens mij had je hem zelf moeten aanwerven als jobstudent aan een overeengekomen “uurloon” om dat in je boeken kwijt te geraken.

ch7
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 29 jun 2020 17:18

Ik ben er van uit gegaan dat de zoon als jobstudent bij zijn vader werkt.
De vader heeft intussen ook de ontvangst van de eerste 1800 euro bevestigd.
Hij heeft in zijn mail ook de bedragen van de nog 2 openstaande facturen bevestigd.
Hij heeft ook bevestigd dat als ik de 2 openstaande facturen betaal ik hem niets meer schuldig ben. Dus volgens mij kan hij niet meer dreigen met het maken van facturen met een hoger bedrag, of heb ik het mis ?

Ik heb hem teruggemaild dat op zijn factuur mijn ondernemersnummer dient vermeld te worden, ook zijn ondernemersnummer en dat ik die dan kan betalen.
Het lijkt mij toch heel bizar dat de vader zonder blozen mij valse facturen op naam van zijn zoon aan mij doormailt en als ik vraag naar een correcte factuur hij dreigt het facturatiebedrag te verhogen.

Wat eveneens bizar is in het verhaal is dat zijn factuurnummer van zijn valse factuur intussen op 15 staat. Ik heb eveneens gemeld zoals hierboven voorgesteld dat ik anders bij de lokale BTW controle moet navragen hoe ik die factuur moet inboeken. (Op die valse factuur staat dus vermelding van BTW, ...) Dit alles met medeweten van de vader aannemer. Hij is toch verantwoordelijk voor zijn minderjarige zoon ?

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 jun 2020 17:26

Ik ben er van uit gegaan dat de zoon als jobstudent bij zijn vader werkt.
waarom zou die als minderjarige geen werkende vennoot kunnen zijn?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ch7
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 jun 2020 18:26

Dit zou inderdaad ook kunnen.
Dus wat denken jullie ?
Hoe loopt dit verder ?

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 29 jun 2020 18:36

Ik hoop dat hij uw dreigement serieus neemt, en anders, hard maken.

Terug naar “Aanneming”