wie is verantwoordelijk?

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

wie is verantwoordelijk?

#1 , 22 jun 2020 11:00

Beste,

Vanwege de droogte/watertekort willen we graag ons steentje bijdragen en een regenwaterput laten plaatsen, dit water gebruiken we dan in de tuin.

Ik wil mij vooraf informeren over de aansprakelijkheid als er iets misgaat.

Ik heb namelijk door een firma een prijs laten maken, de put zou voor een oude kleine stal komen (die nu als tuinhuis wordt gebruikt). Hij maakte toen al lachend de opmerking "we mogen niet te dicht graven want dan stort de stal misschien in."
Ik schrok toen wel en vroeg of het dan wel kan op die plaats? Hij zei dat het normaal geen probleem is, de afstand (enkele meters) is NORMAAL ver genoeg zei hij, en tijdens het graven zou die wel voorzichtig zijn en de stal + grond rondom goed in de gaten houden (ikzelf ben hierin een leek, daarom dat ik een professioneel inhuur). Hij heeft hier veel ervaring mee (plaatst 100 putten per jaar). Hier in de buurt heeft hij een aantal goede referenties, dus ik vertrouw wel op zijn vakkundigheid.

Toen ik daarna nog een keer vroeg: "wat als het toch misgaat, ik mag er niet aan denken dat de stal zou inzakken", zei hij "ik ben goed verzekerd".

Nu voel je de vraag al aankomen... Stel dat het misgaat, wie is er dan aansprakelijk? Klopt het inderdaad dat dit voor zijn verzekering is? Of kan ik aansprakelijk worden gesteld? Ikzelf heb hier namelijk geen kennis van, ik weet niet wat mogelijk is of niet daarom huur ik iemand in.

Alvast bedankt voor het advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jun 2020 16:06

Hoe diep moet die put komen? Reken een helling van 45 ° van de bodem van de put naar boven. Kom je dan te dicht bij de fundering van de stal, dan kan het gevaarlijk worden. Afhankelijk van de grond kan die helling steiler worden gemaakt, maar dat kan enkel iemand zien met expertise in grondwerken. Eens de grond begint te bewegen is het te laat. Mogelijks zal je een minder diepe put, maar langere, moeten plaatsen. Of je kan er een metselen. Heb ik persoonlijk gedaan onder mijn garage, en heb nu een put van 10.000 l. En die was bijna leeg een paar weken geleden.

gert_v
Topic Starter
Berichten: 86
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2020 11:06

Bedankt voor het advies mava. Ik zal dit bekijken, maar ik weet niet hoe het zit met de grond.
De aannemer, die hierin ervaring heeft, zei dat hij wel dacht dat de afstand geen probleem zou zijn, maar 100% zeker ben je nooit..

Daarom nog graag een juridisch antwoord, als er iets misgaat, klopt het dan (zoals de aannemer beweert) dat zijn verzekering hierin tussenkomt of ben ikzelf als opdrachtgever verantwoordelijk?

Hij mag de put van mij op een andere plaats plaatsen maar hij zei zelf dat de plaats voor de stal het handigste is ivm de leidingen en dergelijke

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 jun 2020 11:52

Aannemer is verantwoordelijk. Als je twijfelt, vraag er dan even een architekt of bouwkundige om even te komen kijken.

Terug naar “Aanneming”