Aankoop zonnewering / plaatsing

GreetT
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoop zonnewering / plaatsing

#1 , 12 jun 2020 18:26

Goedemiddag,

Mijn man en ik hebben een zonnewering gekocht bij een gekende naam in België. Zij werken met onafhankelijke verdelers.
Op zich is de aankoop goed verlopen en stonden ze tijdig hier met de zonnewering.

Echter dit is een zonnewering van 6m40 breed dewelke tot 3m50 diep kan worden uitgeschoven. We hebben daarom onze aannemer (dewelke 2 jaar geleden onze verbouwing / aanbouw heeft gerealiseerd) gebeld en gevraagd naar alle foto's/tekeningen om de constructie aan te kunnen tonen bij de plaatser van de zonnewering.
We hebben zeer grote raampartijen. Het dak hierop rus op grote poutrellen en daarop is dan een cadnik geplaatst van waaruit het opstaande metselwerk begint om de dakrand te vormen (binnenzijde dakrand is dan uit van die witte snelbouwstenen gemaakt).

Nu wilden de plaatsers dit begin deze week gewoon boven de poutrel vastboren door de façade en dan in die witte snelbouwsteen.
Maar de aannemer zei me meteen dat dit nooit zou houden, dus heb de mannen geweigerd om dit zo verder te doen.
Dan is er een discussie met de eigenaar ontstaan, dewelke beweerde dat hij wist hoe dit moet en dat hij dit al eerder gedaan had.
Maar zo is er ook de discussie dat hij door de waterkeringsdoek (zie foto's met de open voeg onder) zou moeten boren.
Volgens de aannemer gaan we op die manier problemen krijgen met insijpelend vocht.

Na wat discussie is de plaatser vertrokken omdat hij zich beledigt voelt omdat we hem attendeerden dat hij hier precies niet veel kaas van gegeven had.
Blijkbaar moet men dit toch in de poutrel boren zodoende je de opgemetste dakranden niet wegtrekt bij een windstoot, en er zou moeten vermeden worden om door die waterkeringsdoek te boren.

foto's:

Hier gewoon een visualisatie met als markering 2,80m (hoogte die ze adviseren).
Afbeelding

Dit is hoe men ons aanraadt om het te plaatsen:
Afbeelding

De onderstaande foto is min of meer zoals de plaatser het wilde doen!
Afbeelding

We hebben dit dus op aanraden van een kennis een mail gestuurd naar de plaatsers om dit te plaatsen met als uiterste datum 16/06 (omdat die hele zonnewering van 6m40 nu in de weg ligt in onze tuin! conform de regels van de kunst. En met aandrang om vandaag te antwoorden.
Echter reageren ze niet op die mails. Daarop heeft men me gezegd dat ik aanspraak kan doen om de volledige aankoop te annuleren en dusdanig een terugbetaling te eisen. Klopt dit?

Ik wist niet goed onder welke rubriek dit thuis hoorde...

Alvast dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 13 jun 2020 17:55

Met een aangetekende brief met verwijzing naar een kopie per gewone brief de installatie vorderen binnen een redelijke termijn volgens de voorschriften van de aannemer (door de poutrel) Schrijf er ev bij dat je bereid bent een correcte (kleine) meerprijs te betalen voor het extra werk van het maken van de gaten in de poutrel. Dat als ze tegen dd/mm de luifel niet geplaatst hebben je de koop als ontbonden beschouwt en de zonnewering kunnen komen terughalen.

Hopelijk is de factuur nog niet volledig betaald. Als de factuur komt opnieuw bezwaar aantekenen per AS met kopie per gewone brief.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 13 jun 2020 23:15

En wat zegt de gekende naam - maker van de zonnewering?
Was bij de verbouwing ook een architect betrokken wat zegt die??
Met eigenaar bedoelde u de verdeler /onderaannemer??

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 18 jun 2020 14:21

Ik heb met mijn bedrijf honderden zonneweringen geplaatst. Zowel rechtsreeks en in onderaanneming. Het is/was telkens een uitdaging om de verankering goed te kunnen doen en we hebben ook fouten gemaakt zeker in den beginne. De krachten die zo'n knikarmscherm/tent op een gevel overbrengt zijn niet te onderschatten. Echter !!!! zowel plaatser als aannemer gaan hier allebei de fout in. De ytongblokken kunnen de chemische ankers niet trekken. Als er krachten op komen dan zal het anker samen met een stuk ytong worden losgerukt. Dat dan iemand zegt in de poutrel op het onderste punt te verankeren als het punt om de boel omhoog te houden ……. raar zeer raar. Het zijn net de 2 hoogste verankeringen die de meeste krachten opvangen. Ik denk dat u met z'n vieren rond de tafel moet gaan zitten. u, archi, aannemer en plaatser zonnewering. De archi en aannemer kunnen dan de details voorleggen van hoe het echt in elkaar zit. De plaatser zonnewering kan dan daar op inspelen. Ik zelf denk voor zo'n grote tent eerder aan drukverdelingsplaten aan zijde van het dak zelf.
Dit is geen makkelijke situatie makkelijker zou zijn dat men kan zakken en alles kan verankeren dwars door de zware poutrel heen direct in de hopelijk achterliggende beton plaat.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”