Gebonden door offerte?

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

Gebonden door offerte?

#1 , 17 mei 2020 20:02

Voor een door te voeren activiteit heb ik een offerte aagevraagd.
Via email heb ik een offerte gekregen.
Op die offerte staat prijs en geschatte, vrijblijvende levertermijn vermeld.
Bij de begeleidende E-mail staat:”indien u akkoord gaat met de offerte stuur ik u een overeenkomst ter ondertekening.”
We deden een poging om elkaar te ontmoeten, maar wegens de drukke agenda van de vertegenwoordiger lukte dit niet.
Ik heb toen toegezegd dat hij een wat hij noemde “overeenkomst” ter “afhandeling” mocht opsturen.
Op die overeenkomst staan echter voorwaarden die voor de eerste keer aan bod komen,nl 90% betalen vooraf.
Ik heb vooraf nooit toegezegd dat ik met de offerte akkoord ga, enkel dat hij de overeenkomst ter afhandeling mocht opsturen.

Nu wil ik met die firma niet in zee gaan, wegens die 90 %, maar ook omwille van andere, nieuwe offertes die intussen binnengekomen zijn, en aanwijzingen dat het om een niet al te zuivere firma zou gaan.

Heb ik intussen verplichtingen tov deze firma omdat ik toegezegd heb dat ze een overeenkomst mogen opsturen, of is er helemaal geen overeenkomst zolang er geen ondertekening heeft plaatsgevonden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 17 mei 2020 22:02

Mag ik van u ook een brief met een bedrag naar u sturen?
Wat is de waarde van zoiets ...niets.

cesto
Berichten: 324

#3 , 18 mei 2020 07:56

Heb ik intussen verplichtingen tov deze firma omdat ik toegezegd heb dat ze een overeenkomst mogen opsturen, of is er helemaal geen overeenkomst zolang er geen ondertekening heeft plaatsgevonden?
U hebt helemaal geen verplichtingen zolang de overeenkomst niet ondertekend is. U mag uiteraard zeggen tegen die vertegenwoordiger dat u van plan bent veranderd toen u de verkoopsvoorwaarden las.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2020 10:21


Ik heb toen toegezegd dat hij een wat hij noemde “overeenkomst” ter “afhandeling” mocht opsturen.
dan zal het afhangen wat je juist hebt toegezegd, mogelijk zullen wat men noemt, de kleine lettertjes een rol kunnen spelen
best laten lezen door iemand met kennis van zaken.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2020 10:49

Mag ik van u ook een brief met een bedrag naar u sturen?
Wat is de waarde van zoiets ...niets.
als uw aanbod aanvaard wordt, is er dan een overeenkomst?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 19 mei 2020 11:33

Heb het ooit zelf meegemaakt. Samen met buur gingen we werken uitvoeren.. vriendelijke persoon - goede prijs... tot hij offerte stuurde met daarbij zijn Algemene Voorwaarden ....% te betalen voor de werken veel te hoog - kwam erop neer dat voor eerste actie al 85% van totaalbedrag zou moeten betaald zijn 30 dagen voor aanvang werken zelfs. Ook bepaalde artikels in voorwaarden die totaal niet klopte en zelfs verwijzingen naar artikels in BW die al 10 jaar daarvoor opgeheven waren.

In alle vriendelijkheid ene mail waarin ik hem in samenspraak met buur op heb gewezen en ook dat we een andere vorm van betalingen wilde ..
Werd daarop heel kwaad (telefonisch naar buur) . Daarop is door mij terug een mail gestuurd waarop de man ook reageerde met dat hij al kosten had gemaakt en zijn advocaat en boekhouder hadden gezegd dat zijn voorwaarden en de aangehaalde artikels perfect wettelijk waren en dat we er nog wel van zouden horen..... niet dus .

Terug naar “Aanneming”