Hoger factuur van de aannemer dan orginele factuur

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Hoger factuur van de aannemer dan orginele factuur

#1 , 05 mei 2020 18:33

Graag had ik advies gehad in hoeverre ik sterk sta.
Als alleenstaande vrouw laat ik het hele huis verbouwen.
Uiteraard moesten wat leidingen aangepast worden voor het sanitaire gedeelte.
Wegens tijdnood heb ik een mondelinge afspraak met een loodgieter om de werken te laten uitvoeren voor 1300 euro incl btw.
We gaan hier beide mee akkoord.
De werken starten en er is geen offerte opgemaakt maar ik ontvang wel op de eerste dag een factuur met het bedrag van 1300.
Hier staat een stempel van het bedrijf en aangezien hij gasleiding was vergeten toe te voegen schreef hij die erbij en paraffeert het met zijn handtekening.
Ik betwist deze totaal factuur mondeling aangezien de werken nog niet voltooid zijn.

In tussen tijd krijg ik een voorschot factuur nadat enkele werken uitgevoerd zijn van 624 euro via mail.
Deze betaal ik netjes ookal liep de samenwerking al erg stroef.
Na het plaatsen van de gasleiding die ondervloers werd gelegd zonder deze mechanisch af te schermen begon het gedoe extreem en werd hij nog agressiever naar mij en de architect toe.
Hij meld mij na vele verwijten dat hij de mechanische deel zal komen aanpassen
Ik kreeg in tussentijd een 2de voorschot factuur, deze ik ook betwist via mail met een gedetailleerde omschrijving en welke zaken allemaal dienen aangepast te worden.
Zodat ik zeker was dat hij niet enkel het mechanische zou afwerken maar ook een kraan zou plaatsen op de aftakking.
Als slot doe ik hem een voorstel om de samenwerking stop te zetten in onderling akkoord en zijn laatste voorschot factuur zou betalen zonder hij hier aanpassingen zou doen want ik voel mij erg bedreigd door hem.
Indien hij niet akkoord gaat hij de werken mag voeren op de afgesproken datum en de voorschot factuur netjes betaald word na de keuring van de installatie.

Nu gaat hij akkoord met de stopzetting van de samenwerking zonder enige aanpassingen en krijg ik een gepeperde factuur van 2145, bijna het dubbele van zijn eerste factuur.
Met een inleidende agressieve brief erbij.
En indien ik niet betaal hij genoodzaakt is dit te overhandigen aan de rechtbank.
Nu is mijn vraag kan hij dit zomaar een factuur verdubbel?en plots staan er eenheidsprijzen vermeld op zijn factuur van 2145 euro.
Maar de voorschot facturen die ik ontvangen heb geen eenheidsprijzen staan.
In hoeverre is mijn eerste hoofd factuur van 1300 rechtsgeldig zonder eenheidsprijzen maar wel met een beknopte vermelding van de uit te voeren werken?als bewijs dat dit de afgesproken prijs was.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mei 2020 18:57

Ik betwist deze totaal factuur mondeling, en ook mondelinge offerte
je staat enorm zwak met modeling offerte en mondeling protest!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 05 mei 2020 19:05

langs de andere kant moet de aannemer ook kunnen aantonen wat hij u aangeboden heeft qua prijs etc

iets wat hij ook niet kan

Reclame

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2020 19:23

@denlowie ik betwist de eerste totaal factuur waar het juiste afgesproken bedrag staat.ik betwist deze mondeling omdat de werken net gestart waren en ik geen 100% al ga betalen.
Hij gaat hiermee akkoord en stuurt me zen voorschot factuur via mail die ik dan wel netjes betaal.
De vraag is of deze 1ste factuur die ik in handen heb rechtsgeldig is als bewijs nu hij me een verdubbeld factuur stuurt als slot stuurt?
Even goed lezen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mei 2020 19:26

Zoals al gezegd hij zal ook moeten bewijzen hoeveel meer werk er was buiten je eerste factuur .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 05 mei 2020 19:31

Welke omschrijving gebruikt hij in zijn "eerste factuur" ?

Ik heb zo lichtjes het gevoel dat die eerste factuur weleens inderdaad een eerste factuur zou zijn, gevolgd door een aanvullende, tweede factuur. Bijkomend dus....

Kan u dat voor de zekerheid even nazien?

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 mei 2020 19:32

Hoe kan hij dit bewijzen aangezien op zijn eerste factuur enkel een opsomming vermeld staat van de taken.
Bv gasleiding tot aan het eiland trekken.
Alplex leidingen trekken
2 radiatoren plaatsen...
Verder hier geen eenheidsprijzen staan.
Maar zijn slot factuur wel alles netjes beknopt staat om de factuur te verhogen

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mei 2020 19:40

@bosprocureur ik heb het even nagekeken
1ste factuur en de tussentijdse voorschot facturen met de afgesproken prijs vermeld bv
2 radiatoren plaatsen
Knauf
Gasleiding trekken tot aan het eiland
Dit allemaal zonder eenheidsprijszen

Op zijn slot factuur vermeld hij dit anders
Halve dag werk plaatsen radiatoren met een totaalbedrag
2 zakken knauf 5kg per zak met een totaalbedrag
1 dag werk voor gasleiding te plaatsen met een totaal bedrag

Nogmaals de gedetailleerde versie krijg ik nu en heb ik eerder in mijn voorschot facturen die ik betaald heb nooit in terug gevonden terwijl die werken al uitgevoerd waren maar toch niet zo gedetailleerd beschreven zijn ook niet in de voorschot facturen

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mei 2020 20:26

Belangrijke vraag is : zijn de materialen, radiatoren en leidingen door hem geleverd of waren die reeds door u ter beschikking.
Want het overeengekomen bedrag van € 1300.00 BTW incl.
Uit uw relaas kan ik uitmaken dat hij reeds minstens 12 uren ( 1.5 dagen ) heeft gewerkt.
12 uren + 2 uren voorrijkostentijd/verplaatsing = min. 14 uren aan ongeveer minstens € 50.00 per uur ( uurlonen liggen tussen de €45.00 en € 70.00 per uur ) = minstens € 700.00 aan werkuren zonder BTW.
En uw eerste prijs was € 1300.00 BTW incl. : 6% of 21% ik veronderstel 21%
Dus € 700.00 + 21% BTW = € 847.00 Zonder materialen en dergelijke. Is volgens mij een zeer schappelijke prijs gezien ik veronderstel hij hierin geen materialen en dergelijke heeft voorzien.

Als die € 1300.00 enkel werkuren en verplaatsingen omvat : is dit inschikkelijk. Ook gezien hij niet de werken volledig heeft beëindigd ( dus minder oorspronkelijke werkuren ).

Persoonlijke mening ( en niet ongegrond ) mondelinge afspraak, niets op papier, noch werkuren, materialen en dergelijke ... zeer zwakke positie voor u.
In # 7 vermeldt u zelf dat de enkel de uit te voeren taken zijn vermeld ( = het werk, dus geen materiaal ).

Indien de laatste factuur ( beschouwen als eindfactuur ) gedetailleerd is met werkuren en materialen; zou ik zeggen dat hij in zijn recht is ( ook gezien u de samenwerking stopzet ). Factuur te betalen - de reeds betaalde voorschotten.
Zie 4 facturen : 1. € 1300.00 2. € 624.00 3. voorschot zonder bedrag 4. eindfactuur € 2145.00
Indien de factuur van € 2145.00

Bovendien vind ik het zwak : mechanisch afschermen van de gasleiding ondergronds. Architect ter plaatse na uitvoering van dit gedeelte werken. Mijn belangrijke vraag : heeft de architect een leidraad gegeven voor
de werken hoe deze moesten uitgevoerd worden ?

Toch degelijk enkele vragen beantwoorden.
Indien niet : nogmaals zeer zwakke positie.

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 mei 2020 20:57

@father b
Uw berekening klopt niet aangezien ik hier enkel een beknopte versie geef van de werken.

Ivm materialen zijn enkel de oude radiatoren die ik al had geplaatst.
Rest van de materialen heeft hij voorzien deze zijn ook terug te vinden in de voorschot facturen en de hoofdfactuur met de afgesproken prijs van 1300.
Vb,collectoren
Pluggen
Schroeven
Blauwe inbouwdoosje lavabo
Knauf
Plaatsen alplex leidingen van 20mm en 16mm
Dus de materialen staan zeer zeker vermeld op de originele factuur.

We hebben inderdaad wegens tijdsgebrek een mondelinge overeenkomst gedaan maar deze wordt bekrachtigd door zijn 1ste totaal factuur van 1300. Waar alles op staat vermeld zowel materialen als hetbwerk dat geleverd moet worden enkel een beknopte versie zonder eenheidsprijzen.

Het feit dat hij een blauwe steen heeft naar boven getilt en hier een broodje voor in de plaats vroeg en hij me nu dit toch aanrekent 45 euro zegt denk Ik al genoeg.de blauwe steen had niets te maken met het werk hij moest uitvoeren maar hij het zelf aanbood.

De overeenkomst is niet stopgezet eenzijdig,wel heb ik hem een voorstel gedaan om zij laatste voorschot nog te betalen en de werkzaamheden te stoppen.
Heb nooit een voorstel gedaan om een factuur vann1400 te vergoeden en stop te zetten.

Ik vrees toch dat hij de zaak zal verliezen aangezien ik een totaal factuur heb liggen met een heel ander bedrag dan waar hij nu mee afkomt.
Je gaat ook niet naar de winkel waar de choco duidelijk vermeld staat 1 euro en aan de kassa vragen ze je 5 euro.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 mei 2020 21:17

@father b
Uw berekening klopt niet aangezien ik hier enkel een beknopte versie geef van de werken.

Ivm materialen zijn enkel de oude radiatoren die ik al had geplaatst.
Rest van de materialen heeft hij voorzien deze zijn ook terug te vinden in de voorschot facturen en de hoofdfactuur met de afgesproken prijs van 1300.
Vb,collectoren
Pluggen
Schroeven
Blauwe inbouwdoosje lavabo
Knauf
Plaatsen alplex leidingen van 20mm en 16mm
Dus de materialen staan zeer zeker vermeld op de originele factuur.

We hebben inderdaad wegens tijdsgebrek een mondelinge overeenkomst gedaan maar deze wordt bekrachtigd door zijn 1ste totaal factuur van 1300. Waar alles op staat vermeld zowel materialen als hetbwerk dat geleverd moet worden enkel een beknopte versie zonder eenheidsprijzen.

Het feit dat hij een blauwe steen heeft naar boven getilt en hier een broodje voor in de plaats vroeg en hij me nu dit toch aanrekent 45 euro zegt denk Ik al genoeg.de blauwe steen had niets te maken met het werk hij moest uitvoeren maar hij het zelf aanbood.

De overeenkomst is niet stopgezet eenzijdig,wel heb ik hem een voorstel gedaan om zij laatste voorschot nog te betalen en de werkzaamheden te stoppen.
Heb nooit een voorstel gedaan om een factuur vann1400 te vergoeden en stop te zetten.

Ik vrees toch dat hij de zaak zal verliezen aangezien ik een totaal factuur heb liggen met een heel ander bedrag dan waar hij nu mee afkomt.
Je gaat ook niet naar de winkel waar de choco duidelijk vermeld staat 1 euro en aan de kassa vragen ze je 5 euro.
Mila nu geeft u verdere info, zoals ik vroeg. Is nu beter in te schatten en ook de radiatoren. Kan slechts een reactie geven op de informatie in de topic.
Enkel is de aanwezigheid van de architect mij nog niet duidelijk. Hij deze voor de werken een leidraad opgesteld of slechts nadien ?

En ik geeft u slechts een reactie op de mij gekende items en gebaseerd op ervaring. Kan u uit de nek ook verklaren dat u absoluut deze zak zult winnen,
maar ik baseer mij op objectieve vaststellingen.

Een goede raad : in de toekomst een getailleerde offerte vragen en ondertekenen. Is nu een prijs met de natte vinger.

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 mei 2020 21:32

Klopt idd is een prijs met de natte vinger een fout die ik nu wegens tijdsgebrek heb moeten doen,helaas.
De architect staat enkel in voor de ruwbouw aangezien ik de buitenkant ook voor een deel heb vernieuwd.zo staat het ook vermeld in ons contract.
Als vrouw zijnde Henrik natuurlijk niet de kennis van technische installaties.
Il kwam hierachter dat de gasleiding een gevaar zou vormen door de chapper,die weigerde om te starten aangezien de koperen gasleiding en naakt in lag zonder bescherming of omhulsel .
Daarom ik toch de opinie vroeg van de architect en zij bevestigde dit .
Ik belde hem op met de boodschap dit aan te passen maar reageerde agressief en nam dit niet aan dus verwees ik hem naar de architect en zij kreeg ook een agressieve loodgieter aan de lijn.
Eigenlijk is dit ook niet relevant waar de samenwerking stroef liep de vraag is enkel in hoeverre hij een factuur kan verdubbelen aangezien ik een andere factuur bezit van hem met de helft van het bedrag.
Toevoeging van de vorige factuur kan niet want beide facturen vermelden hetzelfde werk en zelfde materialen alleen staan daar geen eenheidsprijzen op en in zijn laatste factuur meld hij in "halve dag werk" "dag werk" in.
Wat is een dag werk? En wat is een halve dag werk? Niemand die het weet.
Adhv de opmaak van zijn factuur en inleidende brief kan ik concluderen dat het toch een amateur is en zomaar dingen roept.
Klein detail toch nog even vermelden de samenwerking is stroef gelopen aangezien ik hem afgewezen en aangewezen dat ik niet gediend ben van sexuele intimidatie.
Dan krijg je dit soort taferelen.

Als hij oprecht zijn prijzen te laag vond had hij dit ook kunnen vermelden in zijn laatste voorschot factuur die ik kreeg voordat ik hem heb gewezen op zijn fout betreft de leiding.aangezien deze toch afgewerkt was volgens hem of zie ik dit verkeer?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 mei 2020 22:02

Mila; nu heeft u intussen uitklarende info gegeven om alles correcter in te schatten.
Uw voorlaatste paragraaf in gedachte houdend; was dit volgens hem in de prijs inbegrepen in zijn gedachten.

Ik hoop dat u uw slag tov hem kunt thuishalen. Ik hou niet van zulke praktijken.
Maar het zwakke punt is de mondelinge overeenkomst.

#2 en # 5 Lowie : kan ik goed volgen.
Hij kan natuurlijk ook zeggen dat de werken in regie moesten uitgevoerd worden.

Mila ( mag u gerust een alleenstaande vrouw zijn ) maar laat u niet kisten in een mannenwereld.
In de toekomst keihard alles op papier eisen.

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 mei 2020 22:14

Wat bedoelt u met in regie moesten gebeuren?
Het is een mondelinge overeenkomst die toch bekrachtigd wordt door de eerste totaal factuur van 1300 met een stempel en paraf op.
Lijkt dit volgens uw ervaring dan niet rechtsgeldig?

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 mei 2020 18:36

Even een update na het te laten nakijken door een advocaat.
1 factuur nr met de afgesproken prijs 1300 met nr 37 word geen credit nota van gemaakt en is dan rechtsgeldig als totaal bedrag aangezien hier ook zijn paraf staat.
2de voorschot factuur alweer met nr 37 van 600 euro is netjes betaald maar vreemd deze toch dezelfde nr heeft met voorgaande factuur.
2de voorschot factuur met nr 38 wordt betwist

Dan volgt de eindfactuur(straf factuur in mijn ogen) met als nr 38b zonder enige credit nota van totaal factuur 37 en voorschot factuur 38 die betwist is.

Hoe gaat deze man factuur 37 met afgesproken bedrag en paraf verklaren bij de rechtbank??

Terug naar “Aanneming”