Hoger factuur van de aannemer dan orginele factuur

bosprocureur
Berichten: 6853

Re: Hoger factuur van de aannemer dan orginele factuur

#16 , 07 mei 2020 19:32

Het zal vooral de combinatie van factuur 37 met totaal- bedrag + paraf, in combinatie met nr 37 , nr 38 en 38bis (sic) die het hem zal doen, Daar zal een serieuze uitleg bij horen vrees ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 07 mei 2020 20:14

Daarom is het een Voorschotfactuur en zijn eenheidsprijzen van minder tel. De afrekening, met de juiste hoeveelheden en eenheidsprijzen volgt nog.

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#18 , 07 mei 2020 20:26

@mava, nog steeds hoe verklaar je factuur nr 37 met afgesproken bedrag met paraf en stempel bij de rechtbank?
Hoe verklaar jij 2x nr 37 te gebruiken?1× onder de noemer factuur en 1 x onder de noemer voorschot.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#19 , 07 mei 2020 20:49

paraf heef toch niks te maken met totaal bedrag ? Dit is er opgezet omdat er schriftelijk die buis is bijgeschreven en dat was inbegrepen.
Verkeerde nummering? Denk dat dit wel meer gebeurt hoor, zelfs bij advocaten .
Is er al creditnota's opgesteld voor een van deze facturen?
Is er al , binnen te termijn schriftelijk met een aangetekend schrijven de facturen geprotesteerd? Of is dit ook mondeling overeengekomen?

cesto
Berichten: 324

#20 , 07 mei 2020 20:56

Het maakt helemaal niet uit wat voor mondelinge afspraken waren gemaakt. Jij hebt geen offerte getekend, maar onmiddellijk een volledige factuur gekregen die ook overeenstemt met het oorspronkelijke akkoord. Nav jouw eerste betwisting heeft die loodgieter factuur 37 volgens mij gewoon geannuleerd en onmiddellijk vervangen door een voorschotfactuur met hetzelfde nummer. Ik ben geen boekhouder, maar ik denk dat hij dit wel kon doen hoewel je meestal een kredietnota zou verwachten in zo’n geval. Maar goed… Ik denk dat hij expres gespeeld heeft met het factuurnummer om het eindbedrag achteraf te verhogen alsof die eerste factuur geen waarde meer kon hebben.

Heb je iets op mail of zo over die eerste betwisting en de nieuwe factuur met hetzelfde nummer?

Als hij vervolgens voor dezelfde werken die oorspronkelijk vermeld stonden in de geannuleerde factuur, hogere prijzen aangeeft in de voorschotfacturen zal hijzelf het aan de rechter uitleggen.

Als ik het hele verhaal goed begrijp sta je volgens mij wel in een sterke positie.

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#21 , 07 mei 2020 21:05

Klopt paraf staat erbij aangezien hij de gasleiding bij heeft geschreven.
Heeft niets te maken met het totaal bedrag klop ook.
Er is op de FACTUUR NR 37 geen credit nota gemaakt.
Ontvang wel een VOORSCHOT factuur met weer nr 37 IN DE plaats.

Nog steeds als jij de aannemer bent hoe verklaar jij FACTUUR nr 37 ?
want volgens de klant is dit de afgesproken som.
-1 voorschot factuur is reeds betaald.
-2de voorschot ontvangen via mail en betwist via mail met de nodige argumenten.
-als antwoord krijg ik een verdubbeld factuur.Met de dreigement dit over te maken aan de rechtbank.
Termijn om die te betwisten is nog niet verlopen en de zaak laat ik nu even controlen door advocaat.

Natuurlijk weet ik ook dat advocaten je steeds aanpraten je in je recht bent ,maar vind het verschrikkelijk dat hij zijn factuur verdubbeld als straf omdat ik hem heb afgewezen.Macho gedrag.

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#22 , 07 mei 2020 21:19

@cesto
Klopt ik heb geen overeenkomst getekend hij kan niet voorleggen dat de prijs hoger was afgesproken ik in tegenstelling heb wel de factuur nr 37met de afgesproken som en hij heeft die denk ik zelfs niet meer.
Klopt hij heeft die volgens mij ook vervangen door voorschot factuur maar ik heb hier nooit een credit nota van gehad.
Dus FACTUUR NR 37 (1300€)bestaat nog steeds Als bewijsstuk overeengekomen prijs.
Heb deze ook niet betwist via mail enkel mondeling aangezien ik die ook in de hand heb gekregen.Maar is niet van belang want hij ging akkoord dat ik deze niet zou betalen en zou met een voorschot beginnen.
VOORSCHOT FACTUUR NR 37 (600€)(zelfde nr) betaal ik netjes.
VOORSCHOT FACTUUR NR 38 (400€)betwist ik binnen termijn omwille van gebreken in zijn werk.

Ontvang als antwoord een verdubbelde factuur met dreigementen rechtbank.Deze zal ik zeker betwisten binnen termijn.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#23 , 07 mei 2020 22:02

Alles begint en eindigt bij start topic # 1
Geen offerte, ondertekend of bevestigd. Factuur + opmerking gasleiding niet voorzien en geparafeerd.
Mondeling geprotesteerd niet schriftelijk of aangetekend.
TS moest de werken door deze loodgieter niet laten beginnen indien zij niet akkoord ging.

Volgens mijn mening en ervaring is de eindfactuur geldig. ( niet dat ik persoonlijk ermee akkoord kan gaan ).
De fouten zijn gemaakt : geen officiële offerte, geen officiële aanklachten ...
Wil niet zeggen dat mevrouw geen punten heeft, maar wettelijke ?
En dat ze volgens sommigen sterk staat, betwijfel ik ten zeerste. Hoewel loodgieter niet koosjer is.

Ook is er een architect aanwezig, maar waar is zijn verslag om de werken volgens bepaalde normen uit te voeren. Zijn inzicht achteraf is bijzaak. Moest op voorhand gebeuren en als basis van een degelijke offerte.
Het buikgevoel primeert op de rechtbank niet boven het wettelijke.

Ik zou deze loodgieter ook persoonlijk noot hebben laten starten. Is geen verwijt aan mevrouw; maar ik tracht mijn persoonlijk neutraal oordeel in deze zaak te geven.

Hopelijk kan en mag zij haar gelijk halen, des te beter. En weze deze zaak een harde les.

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#24 , 07 mei 2020 22:12

Hmmm ik moet helemaal de hoofd factuur niet betwisten aangezien deze ook niet meer betaald moest worden .Dit was de afgesproken som die hij me voor de werken 100% probeerde te laten uitbetalen.
De 2de voorschot factuur is betwist met argumentatie en ontvangen door hem.
Ik heb als bewijs de eerste factuur en 2 voorschot facturen met dezelfde omschreven werken.
Wat kan hij voorleggen dat zijn eindfactuur terecht is?
Ik in tegenstelling de eerste factuur die ik niet betaald heb omdat ik geen 100% uitbetaald.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#25 , 07 mei 2020 22:28

Beste Mila,

Ik wil u niet naar de mond praten, maar mijn reactie baseer ik op ervaring. Dat ik met u niet meeleef, zeker en vast wel en ik hou niet van die loodgieter.
Maar de ganse zaak rammelt. En dat zal op de rechtbank aan een zijden draadje hangen voor u of de loodgieter. Ik durf er geen uitspraak over doen, gezien elke rechter zijn eigen mening heeft.
Valse hoop geef ik niet graag.

Eerste factuur is duidelijk met een kanttekening. De rechter kan hierin meegaan of niet. Dat kan ikzelf niet voorspellen. Maar u de zekerheid geven dat de zaak in voordeel uitdraait kan en doe ik niet.
Die stappen moet u voor uzelf uitmaken.
Wel hoop ik dat u de zaak in uw voordeel kunt afdwingen.

Mila, ik zou in deze zaak zeker het initiatief aan hem laten. Dan kunt u nog oordelen wat te doen. Zien hoe ver hij durft te gaan in deze zaak of zelfs geen minnelijke schikking aanbiedt.

Mila82
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#26 , 07 mei 2020 23:43

dank je alvast! en dat begrijp ik dat je mij niet onmiddellijk de zekerheid wilt geven ik de zaak zal winnen wat dat weet niemand.
1 les heb ik geleerd haast en spoed is zelden goed! Ter goeder trouw telt niet inzake geld.
Ben zeker niet van plan hem voor de rechter te trekken voor 1000 euro maar indien hij me dagvaard heb ik helaas geen optie .
Hij dreigt dit wel te doen met de zaak te overhandigen aan de rechtbank maar de vraag is natuurlijk of hij dit gaat doen want hij weet ook dat het veel meer zal kosten indien hij de zaak verliest.
Deze man moet een slijpmachine lenen van de elektricien die hier ook aan werk is dus vrees dat hij de centen voor een advocaat ook liever zal besparen.
Anderzijds is deze man erg agressief en absoluut zijn gelijk wilt gaan proberen halen.

cesto
Berichten: 324

#27 , 08 mei 2020 08:34


Mila, ik zou in deze zaak zeker het initiatief aan hem laten.
Dat is vanzelfsprekend! Jij bent hem overigens iets verschuldigd, niet andersom. Het zou dus sowieso geen zin hebben dat jij nu iets gaat ondernemen.
Ik wil je toch waarschuwen voor die vent. Als ondernemer is hij heel waarschijnlijk goed verzekerd, mogelijks met rechtsbijstand. Als hij zo onstabiel en onvoorspelbaar is zou ik niet uitsluiten dat hij verdere stappen zal ondernemen die hem wellicht niets zouden kosten, zelfs voor slechts 1000 €. Maar ik zie persoonlijk geen sterke punten in zijn positie, dus wees gerust. :wink:

Terug naar “Aanneming”