Voorschot kwijt aan faiet bedrijf dat onder nieuwe naam weer opstart

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

Voorschot kwijt aan faiet bedrijf dat onder nieuwe naam weer opstart

#1 , 02 mei 2020 20:37

In augustus 2019 bestelde ik nieuwe ramen.
Ik betaalde hiervoor onmiddellijk een voorschot van 30%,
De beloofde levertermijn bedroeg 2 a 3 maanden
De oorspronkelijke afgesproken plaatsingstermijn was eind oktober 2019
De plaatsing ging niet door en werd telkens met 1 maand verlengd om “capaciteitsredenen”.
Uiteindelijk ging de firma eind februari faiet, en mijn ramen werden nooit geplaatst.

De zaakvoerder start direct een nieuw bedrijf op en neemt de materiële activa van het faiete bedrijf over.
Dit betekent dat de ramen nu in het bezit zijn van de nieuwe firma.

1) wat zijn mijn mogelijkheden om enige aansprak te maken op de ramen die intussen toch in voorraad zijn? Of heb ik helemaal geen rechten hieromtrent?
Wat is een verstandige en zinvolle actie die ik hier best kan aannemen?

2) als de ramen toch nog niet in voorraad zouden zijn, dan betekent dit dat de zaakvoerder mijn voorschot heeft geïncasseerd maar helemaal geen ramen heeft (laten) vervaardigen. Is dit dan fraude?
Kan ik dan hiertegen iets beginnen?

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12843

#2 , 02 mei 2020 22:19

De zaakvoerder is niet de firma. Als de firma failliet is, kunnen de activa alleen verkocht worden met toestemming van de curator. U hebt een vordering op de failliete firma, met de nieuwe hebt u niets te maken. Het probleem gaat hier zijn dat uw voorschot alsook de inkomsten van de verkoop waarschijnlijk gebruikt gaan worden om de bevoorrechte schuldeisers te betalen. Hebt u al contact opgenomen met de curator?

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

#3 , 02 mei 2020 22:42

Ja ik nam al contact op mat de curator.
Het was de curator die me meedeelde dat de vaste activa door de nieuwe zaak overgenomen zijn.
Hij gaf me de raad met de zaakvoerder van de nieuwe firma contact op te nemen en met hem te overleggen wat mogelijk was.
Ik heb dit nog niet gedaan omdat ik geen idee heb van mijn mogelijkheden en rechten in deze zaak.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2020 22:48

Veel rechten heb je niet bij de nieuwe vennootschap want zij moeten niks, je kan vragen om deze vensters te komen plaatsen aan een gunst tarief, maar die 30% die mag je sowieso vergeten , ten zij deze zaakvoerder met u een regeling wil treffen maar dit hoeft hij zeker niet te doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12843

#5 , 02 mei 2020 23:22

Helaas een veelvoorkomend probleem in België, er zijn horecazaken en bouwbedrijven die al 10 keer failliet zijn gegaan en daar kan niets tegen gedaan worden. Er zijn vanuit de nieuwe vennootschap geen plichten zoals Lowie zegt.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 mei 2020 09:28

Als hij al met uw ramen zit (ALS) dan zal hij ze u wel aanbieden, want ze zijn op maat gemaakt, en passen dus nergens anders.
Meer dan waarschijnlijk zijn ze echter NIET gemaakt, want firma's is slechte papieren moeten doorgaans hun goederen contant betalen, en als ze in moeilijkheden waren, lukt dat niet meer. Als zij ze bij een onderaannemer besteld hebben, en die heeft ze al gefabriceerd, maar wil niet leveren, kan je proberen die te contacteren en daar dan een regeling mee treffen.

Terug naar “Aanneming”