Verbouwing woning / ramen gaan niet volledig open

KristofVd
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verbouwing woning / ramen gaan niet volledig open

#1 , 02 mei 2020 20:24

Ik wil even melden dat mijn bedoeling niet is om een juridische zaak van mijn probleem te maken, doch wel te begrijpen tot wie ik me best richt om verantwoordelijkheid op te nemen omdat ik met drie aannemers in gesprek ben, en uiteraard is niemand in fout...

Bij het verbouwen van mijn woning heb ik nieuwe PVC ramen laten plaatsen. Deze zijn eind vorig jaar opgeleverd.
Echter eind januari is de vloerder de plinten komen afwerken en nu we even de grote kuis aan het doen waren en de ramen volledig wilden openen (dus meer dan 45°) viel ons plots op dat deze allemaal tegen de plinten schuren en dat hierdoor ook al een deel beschadigingen aanwezig zijn.
Die moeten ontstaan zijn toen de vloerders aan het werk waren omdat zij de ramen als in/uitgang gebruikt hebben na het vloeren.

Mijn vraag is zeer concreet:

Waar is de fout gebeurd? Zijn de ramen verkeerd gemeten? Heeft de bezetter de dagkanten te ver naar binnen laten komen of heeft de vloerder een fout gemaakt?
Hoewel de vloerder als laatste gekomen is, lijkt het me niet dat hij zijn plinten anders had kunnen zetten.
Ik heb het gevoel dat de oorzaak bij de bezetter ligt?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Alvast dank voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 mei 2020 09:12

Wanneer zijn de opmetingen van de deuren en ramen gedaan? ( tijdens de ruwbouw of na het pleisterwerk) Is er een architect? Vloerder moet nakijken of alle ramen en deuren kunnen opendraaien zonder schuren over de vloer. Is dat wel het geval, dan liggen zijn regels niet pas. En ramenman moest rekening houden met plinten en uitstekende hoeken. Beiden hadden u hierover moeten verwittigen tijdens het plaatsen, zodat er nog aanpassingen konden gebeuren. Bij een echte vakman zou dat niet voorgevallen zijn, maar die kosten soms wel iets meer centjes.
Ik heb. bijna 30 jaar lang verschillende verbouwingen gedaan (gemakkelijk een honderdtal) en heb dat nooit voorgehad)

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 07 mei 2020 09:47

Hopelijk ligt de vloer ver genoeg, dan is het probleem opgelost met de plint in de muur te werken voor het stukje van de dagkant.

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 30 mei 2020 19:02

Mijn inziens zijn zowel plakker/bezetter als vloerder aansprakelijk. De plakker om dat die eigenlijk perfect weet tot hoe ver hij kan gaan met uit dikken dagkanten. Hij hoeft ook maar het raam te openen. Heeft ie dat gedaan ? Waarschijnlijk wel maar effe verder kijken dan zijn neus is ivm dit knooppunt is blijkbaar niet gedaan. De vloerder is mijn inziens ook niet van de slimste om dit zo maar uit te voeren. De plakker ligt misschien aan de basis van het probleem maar de vloerder had niet zomaar out of the blue moeten verder werken op een foute basis Oplossing ? Stukje plint op de dagkant inkappen en gelijk zetten met de bezetting. Kosten moeten mijn inziens gedeeld worden tussen vloerder en bezetter en eerder de vloer dan de bezetter. Dit is gewoon dom en ik heb geen goesting om het echt goed te doen of zoals ze in Brussel zeggen apres nous le déluge. Wij komen dit ook regelmatig tegen en dan proberen ze het soms in onze schoenen te schuiven. Maar als de ramen er staan en nadien komen bezetter en vloerder dan lijkt mij dit toch evident
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”