Geldigheid Factuurdatum.

Rakly3
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Geldigheid Factuurdatum.

#1 , 16 apr 2020 07:48

Hallo.
Een aannemer dreigt met rapel en interesten en eist betaling van de volledige factuur omdat de factuurdatum verlopen is, maar niet alle werken opgenomen in de offerte/factuur zijn uitgevoerd.
De factuurdatum is van de laatste dag dat ze hier waren.

Kan de aannemer deze extra kosten eisen of kan de factuurdatum pas ingaan vanaf de datum dat alle werken compleet uitgevoerd zijn?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cesto
Berichten: 324

#2 , 16 apr 2020 08:25

Uiteraard niet! Je moet de factuur formeel betwisten en schrijven dat je zult overgaan tot betaling zodra alle werken afgerond zijn. Niets meer en niets minder

Rakly3
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2020 09:42

Uiteraard niet! Je moet de factuur formeel betwisten en schrijven dat je zult overgaan tot betaling zodra alle werken afgerond zijn. Niets meer en niets minder
Ok, heel erg bedankt cesto!
Daar maken we meteen werk van!

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2020 10:27

Factuurdatum is minder belangrijk.
U moet eens duidelijk de offerte en de algemene voorwaarden offerte/factuur doornemen.
Er zijn firma's die erin vermelden dat de factuur moet betaald zijn voor de volledige afwerking.

In uw topic staan geen gegevens omtrent betalingsmodaliteiten, dus geen juiste reactie mogelijk.

Indien u een zicht heeft op het bedrag van de reeds uitgevoerde werken of het bedrag van nog uit te voeren werken : kunt u reeds het totaal bedrag - de uitgevoerde werken betalen. Dan bent u al safe.

Alles hangt af van de punten in de overeenkomst.

cesto
Berichten: 324

#5 , 16 apr 2020 11:31


Indien u een zicht heeft op het bedrag van de reeds uitgevoerde werken of het bedrag van nog uit te voeren werken : kunt u reeds het totaal bedrag - de uitgevoerde werken betalen. Dan bent u al safe.

Dit wordt soms gesuggereerd “voor de zekerheid”. Ik zou er niet aan beginnen. Aan de ene kant is het niet aan de klant om willekeurig de waarde van werken te bepalen waarvoor hij geen geldige factuur heeft gekregen. Het is dus niet de bedoeling dat hij er uit eigen initiatief toch voor zou gaan betalen. Aan de andere kant blijft de aannemer wel verplicht om de uitgevoerde werken correct te factureren. Zolang dat niet het geval is mag de opdrachtgever zeker elke betaling weigeren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2020 11:37


Indien u een zicht heeft op het bedrag van de reeds uitgevoerde werken of het bedrag van nog uit te voeren werken : kunt u reeds het totaal bedrag - de uitgevoerde werken betalen. Dan bent u al safe.

Dit wordt soms gesuggereerd “voor de zekerheid”. Ik zou er niet aan beginnen. Aan de ene kant is het niet aan de klant om willekeurig de waarde van werken te bepalen waarvoor hij geen geldige factuur heeft gekregen. Het is dus niet de bedoeling dat hij er uit eigen initiatief toch voor zou gaan betalen. Aan de andere kant blijft de aannemer wel verplicht om de uitgevoerde werken correct te factureren. Zolang dat niet het geval is mag de opdrachtgever zeker elke betaling weigeren.
Cesto, hetgeen u meldt, kan ik wel inkomen. Maar in mijn reactie heb ik ook gezet : bekijk de algemene voorwaarden op de factuur en de offerte.
Indien daar niets vermeld, dan zou ik ook doen zoals u zegt
maar TS moet eerst die info kunnen geven.

Terug naar “Aanneming”