10 jarige bouwaansprakelijkheid of niet

Tattan68
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

10 jarige bouwaansprakelijkheid of niet

#1 , 04 apr 2020 13:16

Beste,
In september 2010 kocht ik via een sociale bouwmaatschappij een (nieuwbouw)woning. De woning werd een jaar eerder gebouwd (2009). Na enkele maanden werd duidelijk dat er aan het raam in een slaapkamer, bij slagregen, een lek was. Aangezien de oplevering nog diende te gebeuren, zou ik eventuele andere mankementen in 1 beweging melden. Eind 2011 werd de vraag gesteld van de bouwmaatschappij om al onze opmerkingen aan hun mee te delen want begin 2012 zou de eindoplevering doorgaan. Uiteraard heb ik het lek gemeld. In 2012 zijn dan architecten, aannemer en bouwmaatschappij komen zien... op een dag dat er 7 zonnen aan de hemel stonden. Ik heb hen dus meteen gezegd dat ze nu niets zouden vinden/zien omdat het enkel bij slagregen was. Mijn probleem werd afgehandeld als "niet bestaande". Enkele jaren later (2015) heb ik het opnieuw gemeld aan de bouwmaatschappij. Zij vertelden dat ik beter direct contact nam met de schrijnwerker, wat ik ook heb gedaan. Die mensen zijn 2x aan huis geweest, en zouden nog eens terugkomen ... helaas zijn ze in faling gegaan waardoor de 3de keer niet meer doorgegaan is.
Sinds 2018 is de woning verhuurd, en uiteraard laat de huurder weten dat er een lek is aan het raam. Ik neem meteen via aangetekend schrijven contact op met de aannemer. Zij sturen 2x iemand langs, maar ook daarna is het probleem nog steeds niet van de baan. Uiteindelijk trek ik een 3de maal bij hen aan de bel. Ik krijg na enkele weken als antwoord dat dit niet meer tot hun bevoegdheid behoort.
Ik wil niet bij de pakken blijven zitten en vraag aan de 2 architecten of zij bereid zijn een bezoek aan de woning te brengen om te zien of zij iets meer kunnen vertellen over de oorzaak van het lek. De heren laten weten dat ze bereid zijn dit te doen, maar dat ze niet meer aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat de eerste oplevering dateert van 2009 en dus de 10 jarige aansprakelijkheid al lang verstreken is. Ik viel bijna van mij stoel toen ik dat las. Ik heb helemaal geen weet van een eerste oplevering. Dat is ook nooit vermeld geweest bij aankoop of daarna.
Nu meldt de huurster nog een ander vochtprobleem aan het raam in een andere slaapkamer. Daar trekt het tablet vocht, en je kan niet zien van waar het komt.
De afspraak met de architecten was voorzien in maart, maar omwille van COVID-19 is deze uitgesteld. De architecten laten weten dat het nu toch al te laat is om nog iemand aansprakelijk te kunnen stellen. Mijn vraag: is dat zo? Aangezien ik zelf pas in 2010 in de woning ben ingetrokken en de eindoplevering pas werd gedaan in 2012. Aangezien ik het probleem blijven aankaarten ben...
Wat kan ik nog ondernemen, tot welke instantie moet ik me richten, wat zijn nog eventuele stappen die ik onmiddellijk moet doen... kortom, alle info is welkom.
Volgend jaar zou de woning verkocht worden, maar dan liefst volledig in orde!
Mochten jullie nog specifieke vragen hebben, shoot!
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 apr 2020 16:33

Ik denk dat je te laat bent. Waarom heb je niet met een tuinslang water op het raam gespoten tijdens de expertise van bouwheer en architect? Dan hadden ze zeker gezien dat er water binnenkwam.

Tattan68
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2020 13:35

Ik denk dat je te laat bent. Waarom heb je niet met een tuinslang water op het raam gespoten tijdens de expertise van bouwheer en architect? Dan hadden ze zeker gezien dat er water binnenkwam.
Eerst en vooral bedankt voor jouw reactie. Hoe vreemd het ook klinkt, als we gewoon met een gieter of tuinslang water langs het raam laten lopen, is er geen lek. Dat hebben we zelf geprobeerd. Het moet dus zijn dat het op de 1 of andere manier enkel bij slagregen naar binnen komt. We hebben ook alles meermaals met siliconen afgekit langs de buitenkant. Toch blijft het probleem bestaan.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 06 apr 2020 13:41

Lekt het aan het raam of naast het raam? Zijn er stootvoegen in de omgeving van het lek?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 apr 2020 16:02

Het is de combinatie van water en harde wind die het hem doet. Vandaar een tuinslang met druk op het water. Met een gieter of tuinslang water langs het raam laten lopen zal het niet lukken

Tattan68
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 apr 2020 13:43

Lekt het aan het raam of naast het raam? Zijn er stootvoegen in de omgeving van het lek?
Het is jammer genoeg niet meteen duidelijk waar het water vandaan komt. Er zijn geen stootvoegen in de omgeving van het raam. We vermoeden dat het water langs de onderkant van het raam zijn weg vindt, onderaan in de hoek (het oudste lek). Daar is ook te zien dat er weinig ruimte is tussen het raamkader en de muur. Van het nieuwere lek kunnen we helemaal niet zien langs waar het water komt omdat enkel het tablet blazen trekt. Daar is nergens water te bespeuren maar er is dus wel degelijk vocht.

Tattan68
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2020 13:49

Het is de combinatie van water en harde wind die het hem doet. Vandaar een tuinslang met druk op het water. Met een gieter of tuinslang water langs het raam laten lopen zal het niet lukken
Dat is inderdaad nog een mogelijkheid. Ondertussen werden alle afspraken van de architecten gecanceld omwille van corona. Ik denk dat ik voor alle zekerheid toch een ingebrekestelling zal sturen naar alle betrokkenen. Dan heb ik dat toch al. Heb ergens gelezen dat indien de eerste oplevering is gebeurd vóór de aankoop door de huidige eigenaar, je toch nog beroep kan doen op de bouwaansprakelijkheid. Niet voor alles, maar dan heb ik alvast de tijd om uit te zoeken hoe ik het verder aanpak. Mocht je nog nuttige info hebben, die is altijd welkom!

Terug naar “Aanneming”