Foutieve installatie

WoutVanH
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Foutieve installatie

#1 , 31 jan 2020 12:23

Beste forumgenoten,

In 2009 heb ik een warmtepomp aangekocht met een een aanschafprijs van +10000 EUR ter vervanging van de mazoutketel.
Tot op op heden hebben we niks anders dan problemen met de machine gehad, van defecte printplaat tot lekken in de koelvloeistof leidingen van de buitenunit.

Het eerste probleem dat we hebben gehad was een defecte printplaat.
Daarna in 2016 hebben we door [fabrikant] een nieuwe buitenunit gekregen (wel installatiekosten moeten betalen) doordat er zich lekken vertoonden en de warmtepomp dus niet meer verwarmde, er is toen door de installateurs een nieuwe buitenunit geplaatst.
Vorige week vertoond zich opnieuw een probleem, de warmtepomp verwarmt het water van de centrale verwarming niet meer. De installatiefirma is opnieuw komen kijken waarbij ze eerst ons een tijdelijke oplossing (2 dagen) gegeven waarnaar we niet hebben gevraagd (door gewoon nieuw gas op de pomp te steken), met een kostprijs van + 300 EUR. Deze week (maandag) is de installateur opnieuw gekomen om het lek verder te onderzoeken, hij stelt vast dat er opnieuw een lek is in de radiator van de buitenunit.

De installateurs geven bij het onderzoek niet direct een oorzaak van het lek aan, verder deze week krijgen we door de installatiefirma te horen dat het lek zou ontstaan doordat er in de nabijheid van de warmtepomp een septische put (zuiveringstation voor riolering ) die ammoniak/sulfaatgassen aanmaakt aanwezig is, het koper is hier niet tegen bestendig. De oorzaak van dit en het vorige lek zou hieraan te danken zijn. Men biedt een oplossing aan om een nieuwe buitenunit (+5000 EUR) te plaatsen of het defecte onderdeel (radiator) te vervangen (+3000 EUR), ondertussen hebben ze opnieuw een oplossing aangeboden dat [fabrikant] zou tussen komen en het defecte onderdeel (radiator) eenmalig gratis zou leveren en wij enkel instaan voor de installatiekosten (+2000 EUR).

Nu jullie het hele verhaal kennen, stel ik mij toch enkele vragen.
Waarom heeft de firma ooit de warmtepomp op deze locatie geïnstalleerd? Waarom hebben ze in 2016 een volledige nieuwe warmtepomp als oplossing aangeboden? Het zuiveringstation is aanwezig vanaf de bouw van de woning (2002), dus ver voor de installatie van de warmtepomp. Na het lezen van de installatieinstructies (in de handleiding van [fabrikant]) staat letterlijk dat de unit NIET mag geplaatst worden in zoute omgeving of een omgeving met sulfaatgassen!!! Ik vraag mij dan ook af waarom ik een installateur (waarvan ik extra kennis en ervaring verwacht) in dienst stel om de pomp te installeren? Kan ik het niet beter zelf doen mbv de handleiding?

Heb ik enige juridische mogelijkheid om de installatiefirma in aansprakelijkheid te stellen en te laten opdraaien voor de kosten?

Hopende op een reactie.

Dank bij voorbaat!

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BertS2
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2020 13:03

Kan je even duidelijk maken wat voor 'zuiveringsstation' dit is?
Is het een privé septische put? Zo ja, waarom zouden hiervan dampen bij je compressor kunnen komen? de verluchting van deze putten is meestal via een regenpijp. Soms kan dit dan wel corrosie geven op koperen afvoeren of goten.

Of is dit een bekken van een centraal zuiveringsstation?

WoutVanH
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2020 13:08

Dag Bert,

Bedankt voor de snelle reactie.

De verluchtingspijp van de privé septische put komt achter de buitenunit (compressor) uit. Het is inderdaad wel mogelijk dat deze corrosie geeft op de leidingen van de unit.

Waar het bij mij vooral omgaat is dat deze septische put met verluchtingspijpen etc al aanwezig is van voor de warmtepomp er staat. De installateurs die een locatie hebben uitgekozen om de buitenunit te plaatsen hebben deze locatie gekozen, er staat nochtans in de handleiding van de unit dat deze niet in een omgeving met sulfaatdampen mag staan...

Kan ik de installatiefirma aansprakelijk stellen voor alle kosten om het probleem op te lossen?

Mvg.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 jan 2020 16:16



Kan ik de installatiefirma aansprakelijk stellen voor alle kosten om het probleem op te lossen?

Had je al lang moeten doen. Werd deze installateur al aangetekend ingebreke gesteld? Indien ja dan naar de rechtbank.

Terug naar “Aanneming”