lek douche silliconen (blauwe tegels)

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

lek douche silliconen (blauwe tegels)

#1 , 20 jan 2020 17:20

In 2017 is mijn nieuwe appartement opgeleverd. Nu zit er huurder in. Nu is het zo dat er in douche aan linkerkant de onderste laag faience helemaal blauw uitslaat. De verantwoordelijke van de aannemer was bij me voor ander probleem in badkamer. Hij bekeek tegels en zei dat van verkeerd te poetsen is. Hij gaf me de tip om eens contact op te nemen met degene die tegels hebben geplaatst (in onderaanneming van aannemer). Nu zeggen die dat het waterlek is door het niet onderhouden van de silliconen en dat daardoor tegels blauw uitslaan. Ze zijn dus niet aansprakelijk en verder antwoorden ze niet meer op mijn mail met verdere vragen. Die zei in antwoord ook dat silliconen in douche ELK jaar opnieuw moet gedaan worden, en dat je anders lekken krijgt. Je moet ook na elke douche de silliconen afdrogen met handdoek. Dus is silliconen in douche maar kan eigenlijk niet tegen water.

Ik weet dat silliconen altijd delicaat iets is, iets waar ze makkelijk schuld van zich af kunnen schuiven. Silliconen hoort ook niet bij de 10 jarige aansprakelijkheid. Maar is toch niet normaal dat nieuwe douche in splinternieuw app al na 2 jaar lekt. Kan ik toch niet elk jaar aan huurder zeggen dat al die silliconen moet vervangen worden. Ik koop nieuw app om aan mijn gemak te zijn en al dat onderhoud en die herstellingen niet te hebben.

Volgens SAX (levering materialen badk) is douche waarschijnlijk opgespoten zonder gewicht erop te plaatsen. Dan zou de silliconen beter aansluiten. Als je in douche staat zakt bak ook beetje waardoor water eronder kan lopen en schade kan veroorzaken. Als er gewicht is opgeplaatst bij opspuiten douche komt dat probleem niet voor.

In living zijn ook enkele tegels beschadigd. Je moet maar glas laten vallen en er is brok van. Er zijn al 6 tegels beschadigd, volgens hen ook mijn schuld (of schuld huurder). Is normale slijtage. Dus elk glas of bord of zo dat je laat vallen op vloer beschadigt vloer. Dus binnen 10 jr mag hele vloer uitgebroken worden. Wij hebben hier thuis ook keramische tegels, is nog geen enkele brok van en is al veel gevallen hier. En de kostprijs ws hetzelfde hier en in appartement.

Nu is mijn vraag, wat kan ik doen? Zij zeggen dat ze niet aansprakelijk zijn, ze zijn zelfs niet komen kijken (ze zien het aan de foto) en antwoorden niet meer op mijn antwoord op hun mail. Aannemer zegt nu plots ook dat het mijn schuld is zit nu met nieuwe douche met een deel blauwe tegels met lek. Hoe kan ik dit oplossen? Is grote investering om dat te herstellen. Ik vind het toch jammer dat ik nieuwe tegels moet uitbreken. En hoe weet ik dat er niet nog ander probleem is opgetreden bij plaatsing?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jan 2020 20:02

Je kan via de vrederechter gaan, en alle betrokken partijen laten dagvaarden. VR zal een deskundige aanstellen, die een redelijk omvangrijk voorschot zal vragen, dat je wel zal terugkrijgen als je 100 % gelijk krijgt.
In mijn douche zit de silicone al 7 jaar, en dat zonder enige schimmel. Mogelijks is de verkeerde silicone gebruikt. Er is blijkbaar wel wat fout gelopen bij het plaatsen. Men had de douche tub moeten verzwaren voor het spuiten van de silicone. Ik liet altijd 2 x silicone spuiten. Een eerste maal VOOR het plaatsen van de muurtegels , en dan nog eens na de muurtegels. Is dan een dubbele waterdichting, waarvan de eerst niet kan gaan schimmelen.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2020 21:51

Via VR durf ik niet gaan. Als ik dan geen gelijk krijg is het helemaal financieel drama. Zit ik met die kosten + kosten van herstelling. En die grote bouwfirma's en de onderaannemers waar ze mee werken hebben veel macht, ik heb dat al gemerkt. Wat zal VR zeggen, iemand die project doet van 50 app zal wel weten hoe ze het moeten doen zullen ze zeggen. Of dat we zelf siliconen hebben kapot gedaan door slechte producten te gebruiken om te kuisen of zo...

Mijn vraag is vooral, wat kan ik doen voor het zover moet komen om naar VR te gaan. Er is toch 10 jarige aansprakelijkheid na oplevering? Welke stappen moet ik nu zetten?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 jan 2020 09:17

Die 10 jarige aansprakelijkheid is enkel voor stabiliteitsproblemen. Ik denk niet dat een silicone voeg uw woning bij elkaar houdt.
https://www.durabrik.be/nl/het-totaalbu ... escherming?
Als je niet naar de VR wil, zal je de kosten zelf moeten dragen.

Terug naar “Aanneming”