Aannemer annuleren

Ronny de Wael
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aannemer annuleren

#1 , 11 jan 2020 13:23

Beste geleerden,

6 maand geleden ondertekende ik een offerte waarbij ik de aannemer duidelijk maakte dat wij deze werken in 2019 afgerond wilde zien.
Het gaat over aanleg van een terras met zandbak.

Nu kan je het al raden dat de werken nog niet uitgevoerd zijn.
Ik heb de man in de loop der maanden via alle mogelijke kanalen gecontacteerd, bellen, sms, hier kwam heel zelden reactie op.
Ik was zelf eens vriendelijk langs geweest om een concrete datum af te spreken en hem op de feiten te wijzen, helaas heeft dit ook niet mogen opbrengen.
Hij heeft in totaal 5 afspraken niet nagekomen, en deed dit zonder een reden of verwittiging. Gewoon de afgesproken dagen niet komen opdagen.

Daarom heb ik besloten om een andere aannemer te zoeken en de huidige links te laten.

Welke stappen kan ik ondernemen om het contract te annuleren?

nog wat details:

1. Ik heb enkel een ondertekende offerte voor het uitvoeren van de werken waar nergens een afgesproken termijn in beschreven staat.
2. In de offerte wordt ook nergens verwezen naar enige voorwaarden die aan de offerte verbonden zijn, wat ook een beetje raar is, maar misschien in mijn voordeel kan spelen.


Met een dankwoordje sluit ik af,
Ronny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ronny de Wael
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2020 14:02

Ook een voorschot is er nog niet betaald, noch factuur ontvangen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 jan 2020 16:08

Begin al eens hem aangetekend in gebreke te stellen en een uitvoeringsdatum schriftelijk vast te leggen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 11 jan 2020 16:11

En best ook de afsluitperiode.
Een AS had u na de eerste mail / telefoon al moeten doen.

Ronny de Wael
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jan 2020 18:20

Klopt, iedere dag wat slimmer zeg ik.

Dus nog steeds met deze man in zee gaan is de beste oplossing?

Ik zou het liefst gewoon een andere aannemer zoeken. Maar dat is niet zo simpel denk ik?
Wederzijds wil hij het contract niet verbreken. En enkelzijdig zal me dat geld kosten zegt hij.
Maar er zijn geen algemene voorwaarden die ik ondertekend heb...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jan 2020 21:57

Vooraleer je een overeenkomst kunt ontbinden omwille van wanprestatie van je tegenpartij moet je deze tegenpartij in gebreke stellen. Dus duidelijk maken dat je wil dat ze de overeenkomst naleeft, en als ze dat niet doet je de overeenkomst zult ontbinden.
Dus aangetekend schrijven dat je wil dat de werken uitgevoerd worden tegen: datum en dat als dat niet gebeurt je de overeenkomst als ontbonden zult beschouwen wegens wanprestatie.
Daarna een tweede aangetekend schrijven: er is niet voldaan aan mijn eerste schrijven, dus ik beschouw de overeenkomst als ontbonden.

Ronny de Wael
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jan 2020 09:36

Bedankt mensen!

Maar kan ik deze wel in gebreke stellen als er geen datum/termijn ondertekend op papier staat?
maw, op basis van wat kan ik deze in gebreke stellen?

Als ik hem wijs op de afspraken via sms'en die hij niet nakomt dan zegt hij dat ik uitga van veronderstellingen... Toffe man dus

In de toekomst zal ik geen offertes meer tekenen waar geen opleverdatum opstaat.

Ronny de Wael
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jan 2020 10:54

Ik vermoed dat ik deze aannemer dus op basis van NIETS in gebreke kan stellen?

Ook niet op basis van een SMS/APP berichtje?

lucas123
Berichten: 483

#9 , 17 jan 2020 12:55

Ik denk dat er veel aannemers niet gaan willen werken met opleverdatum (laat staan boetclausule).
Ze hebben werk genoeg en er zijn vakmensen tekort en dikwijls lange wachttijden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jan 2020 14:25

Ook als geen datum werd afgesproken moet het werk binnen een redelijke termijn worden uitgevoerd. Overeenkomsten moeten te goeder trouw worden uitgevoerd.
U kan de aannemer wel degelijk in gebreke stellen. Verwijs naar de verschillende afspraken die hij niet is nagekomen, vraag dat hij u binnen de veertien schriftelijk laat weten wanneer hij de werken zal uitvoeren en deel hem mee dat als hij niet antwoordt of de werken niet binnen een redelijke termijn uitvoert u de overeenkomst als ontbonden zal beschouwen.

Ronny de Wael
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 jan 2020 13:34

Ook als geen datum werd afgesproken moet het werk binnen een redelijke termijn worden uitgevoerd. Overeenkomsten moeten te goeder trouw worden uitgevoerd.
U kan de aannemer wel degelijk in gebreke stellen. Verwijs naar de verschillende afspraken die hij niet is nagekomen, vraag dat hij u binnen de veertien schriftelijk laat weten wanneer hij de werken zal uitvoeren en deel hem mee dat als hij niet antwoordt of de werken niet binnen een redelijke termijn uitvoert u de overeenkomst als ontbonden zal beschouwen.
Top! Heel erg bedankt @scorpioen.
Ik ga aan het typen.

Zeer jammer dat dit allemaal op deze manier moet gebeuren, maar lezende op dit forum is het dagelijkse kost dit soort aannemers.

Terug naar “Aanneming”