Dakwerker vraagt helft werken als voorschot ( veel geld)!!!!

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

Dakwerker vraagt helft werken als voorschot ( veel geld)!!!!

#1 , 24 nov 2019 12:09

Wij willen ons dak laten vernieuwen en dit kost uiteraard wat geld. (>> 33000 €).
Nu begrijp ik die dakwerker ook volkomen dat hij zekerheid wil maar langs de andere kant "stel dat hij failliet gaat binnen zeer korte termijn".
Normaal zal het allemaal zo wel niet lopen maar ik informeer toch eerst eens graag of dit de normale gang van zaken is!!!
Dus bij akkoord dien ik de helft dan dik 33000€ te storten als voorschot.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 24 nov 2019 12:36

33.000 totaal of 33.000 voorschot ?

Moet alleszins met minder kunnen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 nov 2019 12:44

Is het een dakwerker gekend in de streek? Hoelang al werkzaam? Heb je al gekeken hoe zijn jaarrekeningen eruit zien?
Mijn nieuw dak + isolatie hebben ook zoiets gekost en ik betaalde 0,00 € voorschot.
Een dakwerken die veel werk heeft, en die goed bij kas zit, heeft geen voorschot nodig om zijn materialen aan te kopen. Hooguit en paar 1000 € ter bevestiging van uw bestelling. Er zijn aannemers die 0,00 € reserve hebben en die voor de aankoop van de materialen uw voorschot gebruiken. Bij het minste probleem raken die in een lastig financieel parket, mogelijks met faling als gevolg.
Heb je referenties gevraagd en die werven ook gaan bezoeken en de eigenaars ondervraagd?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 24 nov 2019 13:03

Doen wat @Mava105 heeft geschreven.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#5 , 24 nov 2019 13:29

33.000 totaal of 33.000 voorschot ?

Moet alleszins met minder kunnen.
De helft van 33000 als voorschot.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 24 nov 2019 13:32

Het is zeker niet onwettig, voor wat de gangbare praktijken zijn bent u mss beter geholpen op een consumentenforum als bouwinfo.be

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#7 , 24 nov 2019 13:34

Is het een dakwerker gekend in de streek? Hoelang al werkzaam? Heb je al gekeken hoe zijn jaarrekeningen eruit zien?
Mijn nieuw dak + isolatie hebben ook zoiets gekost en ik betaalde 0,00 € voorschot.
Bij het minste probleem raken die in een lastig financieel parket, mogelijks met faling als gevolg.
Heb je referenties gevraagd en die werven ook gaan bezoeken en de eigenaars ondervraagd?
Is het een dakwerker gekend in de streek? Ja en 2 Google reviews ***** die zeer goed zijn.
Heb je al gekeken hoe zijn jaarrekeningen eruit zien? Neen. Waar kan ik dit terug vinden aub?
Heb je referenties gevraagd en die werven ook gaan bezoeken en de eigenaars ondervraagd? Heeft hij zelf gegeven maar moet nog langs gaan.

Een dakwerken die veel werk heeft, en die goed bij kas zit, heeft geen voorschot nodig om zijn materialen aan te kopen. Hooguit en paar 1000 € ter bevestiging van uw bestelling. Er zijn aannemers die 0,00 € reserve hebben en die voor de aankoop van de materialen uw voorschot gebruiken. Klopt wat je zegt maar iedereen moet een kans krijgen hé en sommigen moeten idd van 0 beginnen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 24 nov 2019 15:07

Hoe groot is uw dak ?

Heeft u prijzen van andere dakwerkers ?

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#9 , 24 nov 2019 16:08

Hoe groot is uw dak ?

Heeft u prijzen van andere dakwerkers ?
230 vierkante meter.
Nog geen andere prijzen neen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 24 nov 2019 16:13




Heb je al gekeken hoe zijn jaarrekeningen eruit zien? Neen. Waar kan ik dit terug vinden aub?

Op de site van de Nationale Bank van België : Opzoeken/consulteren jaarrekeningen
Ondernemingsnummer ingeven, of gewoon naam van de firma

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 nov 2019 16:19

Dakwerkers hebben nu enorm veel werk, men zit niet te wachten op een klant, zeker niet hier in de streek waar ik woon, wachttijden van 2 jaar !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#12 , 24 nov 2019 16:58

Dakwerkers hebben nu enorm veel werk, men zit niet te wachten op een klant, zeker niet hier in de streek waar ik woon, wachttijden van 2 jaar !
Hier ook wachttijd v 1j.


@Mava105. Dank v d info.


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 nov 2019 18:58

Dakwerkers hebben nu enorm veel werk, men zit niet te wachten op een klant, zeker niet hier in de streek waar ik woon, wachttijden van 2 jaar !
Hier ook wachttijd v 1j.
Als je jaarrekening download ben je toch best om iemand te raadplegen die kennis heeft van jaar rekeningen te lezen.

Dit is niet altijd zo duidelijk als je er geen kennis van heeft

Een klein voorbeeldje van
Je ziet staan schulden 700.000€

Maar dit kunnen hypotheek leningen zijn van gebouwen, daar kan ook investering leningen zijn, maar zijn activa kan meer dan 1.000.000€ zijn

dan rekening gehouden met de afschrijvingen etc ...

Dus best aan iemand die daar verstand van heeft vragen , als je zelf geen voldoende kennisvan heeft .

En we zijn nu eind november en de jaarrekening dateert van 31/12/2018 dus 11 maanden geleden, en op 11 maanden kan er zeer veel gebeurt zijn in alle richtingen

DE jaarrekening is niet de beste inlichtingen voor zo een zaak !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rico123
Topic Starter
Berichten: 176

#15 , 24 nov 2019 20:00

Dakwerkers hebben nu enorm veel werk, men zit niet te wachten op een klant, zeker niet hier in de streek waar ik woon, wachttijden van 2 jaar !
Hier ook wachttijd v 1j.
Als je jaarrekening download ben je toch best om iemand te raadplegen die kennis heeft van jaar rekeningen te lezen.

Dit is niet altijd zo duidelijk als je er geen kennis van heeft

Een klein voorbeeldje van
Je ziet staan schulden 700.000€

Maar dit kunnen hypotheek leningen zijn van gebouwen, daar kan ook investering leningen zijn, maar zijn activa kan meer dan 1.000.000€ zijn

dan rekening gehouden met de afschrijvingen etc ...

Dus best aan iemand die daar verstand van heeft vragen , als je zelf geen voldoende kennisvan heeft .

En we zijn nu eind november en de jaarrekening dateert van 31/12/2018 dus 11 maanden geleden, en op 11 maanden kan er zeer veel gebeurt zijn in alle richtingen

DE jaarrekening is niet de beste inlichtingen voor zo een zaak !!!
Dit klopt wat je zegt denlowie.
Ik ken er niks van. Je hebt gelijk.
Kan het opslaan en me verder informeren.

Thx

Terug naar “Aanneming”