Afwerken niveau verschil - veiligheid

bobbuilderj
Topic Starter
Berichten: 1

Afwerken niveau verschil - veiligheid

#1 , 06 jul 2008 23:02

Ben bezig aan het bouwen via bouwpromoter (gekocht op plan).
In het appartement zijn er verschillende niveauverschillen.

Tussen de niveaus ligt er 1m80 verschil.

Er is een open ruimte van 2 à 3 meter. De bouwpromotor heeft daar niets van leuning of afscherming voorzien.

Men wil daar nu iets plaatsen, maar moet dit zelf bekostigen.
Ik vraag mij af... of de promotor niet wettelijk verplicht is om daar iets te voorzien, daar dit toch wel een vrij gevaarlijk situatie is als daar niets wordt geplaatst.

Heeft iemand daar een idee van?

Alle tips welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 07 jul 2008 18:13

Bekijk het lastenboek hé, het is perfect mogelijk dat u zelf in die afwerking dient te voorzien.

Tijdens de bouwperiode is de aannemer natuurlijk aansprakelijk voor eventuele ongevallen, maar hierna bent u dit.

DEBESTE
Berichten: 3

#3 , 27 dec 2008 06:59

De verplichting van de aannemers om leuningen te plaatsen waar valgevaar is, (in het ARAB staat "de werkgevers") is reeds ingeschreven in het ARAB van +-1948 (zomaar uit het hoofd denk ik 16/02/1948 maar ik kan er naast zitten) en ondertekend als REGENTSBESLUIT.
De verstandige onder ons weten wanneer we ooit nog eens een Regent gehad hebben. Dat is dus al wel even geleden.

De aannemers moeten niet zagen maar de veiligheid toepassen. Vanaf het kb van 25/01/2001, het KB op de Tijdelijke en Mobiele Bouwplaatsen is de veiligheidscoordinatie ingevoerd en is de verplichting tot samenwerking in het kader van veiligheid op de bouwplaats, opgedragen naar ALLE aannemers op de bouwplaats.

De promoter geld echter als bouwheer, tot de moment dat hij via de oplevering het gebouw over draagt, en draag de wettelijke verplichting van toezicht op de bouwplaats. Er kan in de situatie iets veranderen wanneer de bouwplaats minder dan 500 m² is.

Het is aan de veiligheidscoordinator om indien nodig e.e.a. te coordineren, doch de verantwoordelijkheid blijft ingevolge de Wet van 04/08/1998 (de wet op het welzijn van de werknemers) bij de opdrachtgever (of zijn aangestelde en in voorkomend geval de Architect, zie daarover het KB van 25/01/2001), in dit geval de Promotor.

:-) De Beste

Reclame

Terug naar “Aanneming”