Glazen wanden springen wegens onvoldoende demping

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Glazen wanden springen wegens onvoldoende demping

#1 , 23 aug 2019 17:25

Situatie.
Kantoorgebouw. 8 jaar geleden glazen wanden laten installeren om aparte ruimtes te creëren.
De laatste 2 jaren zijn er reeds 4 ramen gesprongen. Deze week weer 1. Geeft een harde knal en daarna valt alles in duizenden stukjes.

Onlangs opnieuw 1. Ik in mijn nieuwe functie van Office Manager laat de desbetreffende firma langskomen. Voorheen werd er enkel een herstelling gevraagd.
Zij halen het kapotte raam eruit en weten me te zeggen dat er tussen de ramen en de aluminium kader onvoldoende dempingsblokjes of hoe het ook heet werden voorzien. Dat de ramen dus te vaak contact maken met de kader wat door trillingen dan kan springen. Zitten aantal verdiepingen van de grond dus we voelen wel vaak trillingen van verkeer e.d.

Alles vervangen en voorzien van deze demping zou te veel geld kosten nu willen ze een folie plakken op alle ramen zodat deze bij springen wel zouden springen maar niet zouden afbrokkelen.

Terwijl ik dan zou denken dat zij hun werk om te beginnen goed hadden moeten doen, niet?
Kan ik hen vragen de kosten van de folie op zich te nemen of de volledige herstelling of zijn rechten al lang vervlogen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 aug 2019 17:34

Kan te wijten zijn aan te weinig uitzetting plaats . De laatste 2 jaren is het ook merkelijk warmer geweest, en als het glas niet kan uitzetten in de bestaande kaders, springen ze kapot. Gezien het meer dan waarschijnlijk gehard glas is kan je de ruiten niet afslijpen. Enige mogelijkheid is het glas een paar mm kleine te maken, zodat het meer spel heeft. Hopelijk hebben ze de reeds vervangen ruiten iets kleiner gemaakt.
Hoe lang staan die ruiten er al? Indien minder dan 10 jaar zou je mogelijks de waarborg van de aannemer kunnen aanspreken. Hij heeft immers een fout gemaakt bij de plaatsing. Komt de verzekering hier niet tussen?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 aug 2019 11:19

Glas knalt niet uiteen door "contact te maken" of trillingen - tenzij die trillingen nét de eigenfrequentie zouden hebben, maar dat is onwaarschijnlijk, je zou het ook zien aan het raam.

Wel doordat het onder spanning komt te staan, en daar kan glas slecht tegen.
ttz glas is te groot voor het kader
of wordt te groot, door uitzetting van glas of materialen rondom

Reclame

Terug naar “Aanneming”